Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02920001 | Parenteral Uygulamalar | 1 | Bahar | 2 | 2+0+2 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Funda GÜRBÜZ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Funda GÜRBÜZ | B-Z28 | [email protected] | 7522 | Pazartesi 10:10-11:45 |
Dersin İçeriği
Bu ders; Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar ,Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi),Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) ,Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler),Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi ,Paranteral İlaç Kullanım bilgisi ,Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği ,İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri),İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları ,Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları),Kan şekeri Ölçümü,Üriner katater takma- çıkarma; konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanı ile ilgili çekim pozisyonlarını, görüntüleme cihazlarının teknik alt yapısını ve fizik prensiplerini, radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunma kurallarını, kontrast maddelerin farmakolojik yapılarını, yan etkilerini, risk faktörlerini değerlendirip uygulayabilme bilgisine sahiptir ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
| P2 | Sağlık alanı ile ilişkili anatomik ve fizyolojik konular ile ilgili genel tıbbi terimler, ilk yardım konularına ilişkin bilgilere sahiptir ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki gerekli kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki uygulama gereksinimlerini kuramsal temellerle ilişkilendirerek anlayabilme. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki kuramsal bilgileri hasta üzerinde uygulayabilme. | P.1.3 | 1,7 |
| Ö4 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki farklı yaklaşımların uygulama sonuçlarını karşılaştırarak analiz edebilme | P.1.4 | 1 |
| Ö5 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerinde stratejiler geliştirebilme. | P.1.5 | 1 |
| Ö6 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında elde edilen bilgileri değerlendirebilme. | P.1.6 | 1 |
| Ö7 | Sağlık alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.2.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar |
| 1 | Tıbbi Mikrobiyoloji Ve Enfeksiyon Hastalıklarına Giriş (Virüs, Bakteri, Parazit ve Mantarların Genel Özellikleri) |
| 2 | Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi) |
| 3 | Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) |
| 4 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri) |
| 5 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği) |
| 6 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler) |
| 7 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi |
| 8 | Paranteral İlaç Kullanım bilgisi |
| 9 | Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği |
| 10 | İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri) |
| 11 | İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları |
| 12 | Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları) |
| 13 | Kan şekeri Ölçümü |
| 14 | Üriner katater takma- çıkarma |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dersin sonunda öğrencilere anlatılan konularla ilgili ders notu verilecektir. *Ay F, Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011 *Aşti T, Karadağ A, Klinik Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011 *Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007 *Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. alter Yayınevi,2008 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | 1 | 10 (%) |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 2 | 20 | 40 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 26 | 26 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 150 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki gerekli kuramsal bilgileri ifade edebilme. | 4 | - |
| Ö2 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki uygulama gereksinimlerini kuramsal temellerle ilişkilendirerek anlayabilme. | 4 | - |
| Ö3 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki kuramsal bilgileri hasta üzerinde uygulayabilme. | 4 | - |
| Ö4 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki farklı yaklaşımların uygulama sonuçlarını karşılaştırarak analiz edebilme | 4 | - |
| Ö5 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerinde stratejiler geliştirebilme. | 4 | - |
| Ö6 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında elde edilen bilgileri değerlendirebilme. | 4 | - |
| Ö7 | Sağlık alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal bilgileri ifade edebilme. | - | 3 |
