Tıbbi Görüntüleme Teknikleri
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02910001 | Radyoloji Fiziği | 1 | Güz | 1 | 3+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Ayşe ÇÖMÜ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Ayşe ÇÖMÜ | B-131 | [email protected] | 7724 | Salı 10:00-12:00 |
Dersin İçeriği
X-ışınları: bulunuşu, kaynağı, tüpü, meydana gelmesi için gerekli şartlar, özellikleri, kalitesi, miktarı. Madde ile X-ışını etkileşimleri. X-ışının tespiti, dozajı. Radyoaktivite . Radyografide kaliteyi artırmak için kullanılan araçlar, Radyasyondan korunma, radyobiyoloji
Dersin Amacı
Bu dersin temel amacı, öğrencilere meslek hayatlarında kullanacakları tıbbi görüntüleme cihazlarının yapısı, çalışma prensipleri ve fiziği hakkında temel bilgiler vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanı ile ilgili çekim pozisyonlarını, görüntüleme cihazlarının teknik alt yapısını ve fizik prensiplerini, radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunma kurallarını, kontrast maddelerin farmakolojik yapılarını, yan etkilerini, risk faktörlerini değerlendirip uygulayabilme bilgisine sahiptir ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 5 |
| P7 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı ders arasında bağlantı kurarak ifade edebilir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki gerekli kuramsal bilgileri ifade edebilme. | P.1.1 | 1 |
| Ö2 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki uygulama gereksinimlerini kuramsal temellerle ilişkilendirerek anlayabilme. | P.1.2 | 1 |
| Ö3 | Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme. | P.7.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | X Işınının Tarihçesi ve Tanımı |
| 2 | Atom modelleri |
| 3 | Atomun yapısı |
| 4 | Radyoaktivite |
| 5 | Radyoaktif Bozunma |
| 6 | X ışını oluşumu |
| 7 | X-ışını jeneratörleri |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | X ışını tüpleri |
| 10 | X ışını etkileşimleri |
| 11 | X ışını filtrelemenin etkileri |
| 12 | Radyasyon ölçümü |
| 13 | Radyasyondan korunma |
| 14 | Radyobiyoloji |
| 15 | Genel Tekrar |
| 16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Huda W., 2014. Radyoloji Fiziği: Gözden Geçirme, Çeviri Editörü Karabulut N., Dünya Tıp Kitabevi. |
| Martin E. J., 2013. Radyasyon ve Radyasondan Korunma Fiziği, Çeviri Editörü Tanır A.G., Bölükdemir M.H., Koç K., Palme Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 138 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,60 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P7 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki gerekli kuramsal bilgileri ifade edebilme. | 5 | - |
| Ö2 | Tıbbi görüntüleme teknikleri alanında görüntüleme süreçlerindeki uygulama gereksinimlerini kuramsal temellerle ilişkilendirerek anlayabilme. | 5 | - |
| Ö3 | Farklı disiplinlerle iş birliğini organize edebilme. | - | 4 |
