İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99401011 Meslek Etiği 1 Güz 1 2+0+0 3 3
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler sunum
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER - [email protected]
Dersin İçeriği
Etik kavramına giriş, etik ve ahlak kavramları arasındaki fark, mesleki etik ve tıp etiği kavramları, mesleki etik sorumluluklar, Meslek etiği açısından hasta takibinde hekim, hasta ve hasta yakını ilişkilerinde dikkat etmesi gereken kurallar, hasta ve çalışan haklarını incelemek, mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları, bilişim ve bilgi etiği kavramı, bilişimde gizlilik ve doğruluk, dijital vatandaşlık ve etik, sosyal medya ve bilgi güvenliği, özel grup hastalara etik yaklaşımlar, etik açıdan hayvan hakları
Dersin Amacı
Diyaliz alanında çalışma hayatında etik ilkelere ve değerlere bağlı davranış kazandırma
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 2
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 2
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 2
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 5
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 2
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 2
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 1
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 1
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 1
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 1
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 2
P13 Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir 1
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme P.4.1 1
Ö2 Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme P.4.2 1
Ö3 Görevinin getirmiş olduğu sorumlulukları mesleki etik çerçevesinde yapabilme P.4.3 1
Ö4 Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme P.4.4 1
Ö5 Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme P.4.5 1
Ö6 Diyaliz mesleği ve bu meslek mensubu kişileri yetki ve sorumlulukları bakımından eleştirebilme P.4.6 1
Ö7 Alan ile uygulamalarda karşılaşılan sorunlar karşısında ekip arkadaşları ile çözüm yolları üretme P.4.7 1
Ö8 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri anlamlandırabilme P.14.1 1
Ö9 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri açıklayabilme P.14.2 1
Ö10 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kendi alanında kullanabilme P.14.3 1
Ö11 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kullanarak uygulama sonuçlarını analiz edebilme P.14.4 1
Ö12 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri ve kendi alanındaki bilgileri birleştirerek yeni bir yapı oluşturabilme P.14.5 1
Ö13 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri değerlendirebilme P.14.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Etik kavramı
2 Etik ve ahlak kavramı
3 Etik kurallar ve etik sistemleri
4 Meslek etiği ve tıp etiği kavramlarını incelemek
5 Mesleki etik sorumluluklar ve iş yerinde etik ortam sağlamak
6 Meslek etiği açısından hasta takibinde hekim, hasta ve hasta yakını ilişkilerinde dikkat etmesi gereken kurallar
7 ara sınav
8 Hasta ve sağlık çalışanı haklarını incelemek
9 Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçları
10 Bilişim ve bilgi etiği kavramı
11 Bilişimde gizlilik ve doğruluk
12 Dijital vatandaşlık ve etik
13 Sosyal medya ve bilgi güvenliği
14 Özel grup hastalara etik yaklaşımlar, Etik açıdan hayvan hakları
15 Final sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar H. Ferhan Odabaşı, Şenay Ozan Leymun (Editörler) (2019). Bilişim Etiği ve Güvenliği. Nobel Yayınları. Ankara
Tıp Etiği El Kitabı Dünya Hekimler Birliği (Çeviren: Dr. Murat CİVANER), Türk Tabipler Birliği Yayınları – 2005
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 81
Toplam Yük / 30 2,70
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P4 P14
Ö1 Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme 5 -
Ö2 Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme 5 -
Ö3 Görevinin getirmiş olduğu sorumlulukları mesleki etik çerçevesinde yapabilme 5 -
Ö4 Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme 5 -
Ö5 Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme 5 -
Ö6 Diyaliz mesleği ve bu meslek mensubu kişileri yetki ve sorumlulukları bakımından eleştirebilme 5 -
Ö7 Alan ile uygulamalarda karşılaşılan sorunlar karşısında ekip arkadaşları ile çözüm yolları üretme 5 -
Ö8 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri anlamlandırabilme - -
Ö9 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri açıklayabilme - -
Ö10 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kendi alanında kullanabilme - -
Ö11 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri kullanarak uygulama sonuçlarını analiz edebilme - -
Ö12 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri ve kendi alanındaki bilgileri birleştirerek yeni bir yapı oluşturabilme - -
Ö13 Bireyin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda farklı disiplinlerden elde edeceği bilgileri değerlendirebilme - -