İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02540001 Uygulamalı Ders 2 Bahar 4 0+40+0 20 20
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler uygulama
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER - [email protected]
Dersin İçeriği
Diyaliz hastasına yaklaşım, iletişim becerileri, temel klinik beceriler, diyaliz ekipmanları kullanım ve bakımı, mesleki etik ve sorumlulukların bilinci, enfeksiyon kontrol uygulamaları ve bulaşıcı hastalıkların kontrolü, hasta bakımı ve hasta yakını ile iletişim, hastalıkların sürecini ve bakımını bilmek
Dersin Amacı
Bu ders ile öğrencilerin 3 Dönem boyunca teorik ve laboratuvar uygulamaları ile yürütülen derslerin sonunda 4. dönemde haftanın 5 günü klinik uygulaması ile mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 5
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 3
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 5
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 3
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 3
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 5
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 2
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 2
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 2
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 2
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 2
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 5
P13 Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme P.1.1 7
Ö2 Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme P.1.5 7
Ö3 Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme P.1.6 7
Ö4 Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme P.3.4 7
Ö5 Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme P.3.5 7
Ö6 Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme P.3.6 7
Ö7 Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme P.3.7 7
Ö8 Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme P.6.1 7
Ö9 Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma P.6.2 7
Ö10 Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama P.6.3 7
Ö11 Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir P.6.4 7
Ö12 Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma P.6.5 7
Ö13 Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme P.6.6 7
Ö14 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme P.12.1 7
Ö15 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamada özümseyebilme P.12.2 7
Ö16 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme P.12.3 7
Ö17 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamanın benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme P.12.4 7
Ö18 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin öğrenme deneyimlerini birleştirerek stratejiler geliştirebilme P.12.5 7
Ö19 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirebilme P.12.6 7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Klinik uygulama
2 Klinik uygulama
3 Klinik uygulama
4 Klinik uygulama
5 Klinik uygulama
6 Klinik uygulama
7 Klinik uygulama
8 Klinik uygulama
9 Klinik uygulama
10 Klinik uygulama
11 Klinik uygulama
12 Klinik uygulama
13 Klinik uygulama
14 Klinik uygulama
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Temel hemşirelik becerileri kitabı. Ankara Nobel Yayınevi
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama 1 100 (%)
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 14 40 560
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 588
Toplam Yük / 30 19,60
Dersin AKTS Kredisi: 20
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P6 P12
Ö1 Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme 5 5 5 5
Ö2 Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme 5 5 5 5
Ö3 Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme 5 5 5 5
Ö4 Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme 5 5 5 5
Ö5 Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme 5 5 5 5
Ö6 Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme 5 5 5 5
Ö7 Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme 5 5 5 5
Ö8 Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme 5 5 5 5
Ö9 Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma 5 5 5 5
Ö10 Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama 5 5 5 5
Ö11 Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir 5 5 5 5
Ö12 Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma 5 5 5 5
Ö13 Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme 5 5 5 5
Ö14 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme 5 5 5 5
Ö15 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamada özümseyebilme 5 5 5 5
Ö16 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme 5 5 5 5
Ö17 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamanın benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme 5 5 5 5
Ö18 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin öğrenme deneyimlerini birleştirerek stratejiler geliştirebilme 5 5 5 5
Ö19 Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirebilme 5 5 5 5