Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02540001 | Uygulamalı Ders | 2 | Bahar | 4 | 0+40+0 | 20 | 20 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | uygulama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Gülfidan BAŞER | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Diyaliz hastasına yaklaşım, iletişim becerileri, temel klinik beceriler, diyaliz ekipmanları kullanım ve bakımı, mesleki etik ve sorumlulukların bilinci, enfeksiyon kontrol uygulamaları ve bulaşıcı hastalıkların kontrolü, hasta bakımı ve hasta yakını ile iletişim, hastalıkların sürecini ve bakımını bilmek
Dersin Amacı
Bu ders ile öğrencilerin 3 Dönem boyunca teorik ve laboratuvar uygulamaları ile yürütülen derslerin sonunda 4. dönemde haftanın 5 günü klinik uygulaması ile mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 5 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 3 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 5 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 3 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 3 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 2 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 2 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 2 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 2 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 5 |
P13 | Temel düzeyde ilk yardım bilgisi vardır ve acil durumlarda uygulamaya geçirebilir | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | P.1.1 | 7 |
Ö2 | Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme | P.1.5 | 7 |
Ö3 | Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme | P.1.6 | 7 |
Ö4 | Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme | P.3.4 | 7 |
Ö5 | Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme | P.3.5 | 7 |
Ö6 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | P.3.6 | 7 |
Ö7 | Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme | P.3.7 | 7 |
Ö8 | Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme | P.6.1 | 7 |
Ö9 | Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma | P.6.2 | 7 |
Ö10 | Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama | P.6.3 | 7 |
Ö11 | Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir | P.6.4 | 7 |
Ö12 | Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma | P.6.5 | 7 |
Ö13 | Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme | P.6.6 | 7 |
Ö14 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme | P.12.1 | 7 |
Ö15 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamada özümseyebilme | P.12.2 | 7 |
Ö16 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme | P.12.3 | 7 |
Ö17 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamanın benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme | P.12.4 | 7 |
Ö18 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin öğrenme deneyimlerini birleştirerek stratejiler geliştirebilme | P.12.5 | 7 |
Ö19 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirebilme | P.12.6 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Klinik uygulama |
2 | Klinik uygulama |
3 | Klinik uygulama |
4 | Klinik uygulama |
5 | Klinik uygulama |
6 | Klinik uygulama |
7 | Klinik uygulama |
8 | Klinik uygulama |
9 | Klinik uygulama |
10 | Klinik uygulama |
11 | Klinik uygulama |
12 | Klinik uygulama |
13 | Klinik uygulama |
14 | Klinik uygulama |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Temel hemşirelik becerileri kitabı. Ankara Nobel Yayınevi |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | 1 | 100 (%) |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 40 | 560 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 588 | ||
Toplam Yük / 30 | 19,60 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 20 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P6 | P12 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö2 | Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö3 | Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö4 | Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö5 | Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö6 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö7 | Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö8 | Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö9 | Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö10 | Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö11 | Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö12 | Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö13 | Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö14 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi açıklayabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö15 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamada özümseyebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö16 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö17 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamanın benzerlik ve farklılıklarını ortaya koyabilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö18 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin öğrenme deneyimlerini birleştirerek stratejiler geliştirebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |
Ö19 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgi ile alandaki uygulamaya ilişkin bilgileri eleştirel bir şekilde değerlendirebilme | 5 | 5 | 5 | 5 |