Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02530001 | Diyaliz II | 2 | Güz | 3 | 6+0+2 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Hemodiyaliz Hastalarında Karşılaşılan Sorunlar Ayaktan periton diyalizinde seçim kriterleri, ayaktan periton diyalizi uygulaması Periton diyalizinde komplikasyonlar Hemodiyaliz kateteri ve bakımı, antikoagülasyon asit-baz, sıvı-elektrolit bozukluğu Diyaliz ve Tıbbi Sorunlar Özel Gruplarda Diyaliz Ev Hemodiyalizi Diyalizde kullanılan laboratuvar tetkikleri
Dersin Amacı
Kronik Böbrek Yetmezliği olan hastaların yaşamlarını sürdürebilmeleri için hastalara nitelikli sağlık bakımı verecek ve diyaliz uygulaması yapabilecek ve ilgili konularda teknik ve uygulama açısından yeterli eğitim almış nitelikli teknik sağlık personeli yetiştirmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 5 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 5 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 5 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 5 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 5 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 4 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 1 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 3 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 2 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | P.1.1 | 1,4 |
Ö2 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | P.1.2 | 1,4 |
Ö3 | Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | P.1.3 | 1,4 |
Ö4 | Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme | P.1.4 | 1,4 |
Ö5 | Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme | P.1.5 | 1,4 |
Ö6 | Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme | P.1.6 | 1,4 |
Ö7 | Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme | P.2.3 | 1,7 |
Ö8 | Diyaliz ünitelerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yapılan bilimsel çalışmalardan sonuç çıkarabilme | P.2.6 | 1,4 |
Ö9 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | P.3.1 | 1,4 |
Ö10 | Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma | P.3.2 | 1,4 |
Ö11 | Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme | P.3.3 | 1,4 |
Ö12 | Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme | P.3.4 | 1,4 |
Ö13 | Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme | P.3.5 | 1,4 |
Ö14 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | P.3.6 | 1,4 |
Ö15 | Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme | P.3.7 | 1,4 |
Ö16 | Diyaliz ile ilgili bilgilerini akranlarına yazılı veya sözlü aktarabilme | P.1.7 | 1,4 |
Ö17 | Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme | P.3.8 | 1,4 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Diyaliz ve Tıbbi Sorunlar I |
2 | Diyaliz ve Tıbbi Sorunlar II |
3 | Diyalizin Akut ve Kronik Komplikasyonları |
4 | Özel Gruplarda Diyaliz |
5 | Kronik Böbrek Yetmezliği Olan Hastalarda Yeterli Ve Dengeli Beslenmenin Önemi |
6 | Besin Grupları ve Beslenme (Proteinler, Vitaminler, Yağlar, Karbonhidratlar…) |
7 | Yeme Bozuklukları |
8 | Hemodiyaliz Hastalarının Besin Kısıtlaması ve Demineralizasyon Önemi |
9 | Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri I |
10 | Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri II |
11 | Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri I |
12 | Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri II |
13 | Genel Tekrar |
14 | Genel Tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | SHMYO İçin Diyaliz, Prof.Dr. Serhan TUĞLULAR, Güneş Tıp Kitapevleri, 2016 Hemşireler ve teknikerler için diyaliz ilke ve teknikleri, Prof Dr. Feray GÖKDOĞAN, Akademisyen Tıp Kitapevi,2015 Daugirdas Diyaliz El Kitabı, Daugirdas, Semra Bozfakıoğlu, Güneş Tıp Kitapevleri, 2010 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 230 | ||
Toplam Yük / 30 | 7,67 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö2 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö3 | Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö4 | Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö5 | Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme | 5 | 5 | 5 |
Ö6 | Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö7 | Diyaliz ile ilgili bilgilerini akranlarına yazılı veya sözlü aktarabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö8 | Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme | 3 | 3 | 3 |
Ö9 | Diyaliz ünitelerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yapılan bilimsel çalışmalardan sonuç çıkarabilme | 3 | 3 | 3 |
Ö10 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | 5 | 5 | 5 |
Ö11 | Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma | 5 | 5 | 5 |
Ö12 | Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö13 | Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme | 5 | 5 | 5 |
Ö14 | Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme | 5 | 5 | 5 |
Ö15 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | 4 | 4 | 4 |
Ö16 | Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme | 5 | 5 | 5 |
Ö17 | Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme | 5 | 5 | 5 |