İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02530001 Diyaliz II 2 Güz 3 6+0+2 8 8
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler sunum
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Hemodiyaliz Hastalarında Karşılaşılan Sorunlar Ayaktan periton diyalizinde seçim kriterleri, ayaktan periton diyalizi uygulaması Periton diyalizinde komplikasyonlar Hemodiyaliz kateteri ve bakımı, antikoagülasyon asit-baz, sıvı-elektrolit bozukluğu Diyaliz ve Tıbbi Sorunlar Özel Gruplarda Diyaliz Ev Hemodiyalizi Diyalizde kullanılan laboratuvar tetkikleri
Dersin Amacı
Kronik Böbrek Yetmezliği olan hastaların yaşamlarını sürdürebilmeleri için hastalara nitelikli sağlık bakımı verecek ve diyaliz uygulaması yapabilecek ve ilgili konularda teknik ve uygulama açısından yeterli eğitim almış nitelikli teknik sağlık personeli yetiştirmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 5
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 5
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 5
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 5
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 5
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 5
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 4
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 3
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 2
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 2
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme P.1.1 1,4
Ö2 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme P.1.2 1,4
Ö3 Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme P.1.3 1,4
Ö4 Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme P.1.4 1,4
Ö5 Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme P.1.5 1,4
Ö6 Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme P.1.6 1,4
Ö7 Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme P.2.3 1,7
Ö8 Diyaliz ünitelerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yapılan bilimsel çalışmalardan sonuç çıkarabilme P.2.6 1,4
Ö9 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme P.3.1 1,4
Ö10 Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma P.3.2 1,4
Ö11 Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme P.3.3 1,4
Ö12 Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme P.3.4 1,4
Ö13 Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme P.3.5 1,4
Ö14 Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme P.3.6 1,4
Ö15 Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme P.3.7 1,4
Ö16 Diyaliz ile ilgili bilgilerini akranlarına yazılı veya sözlü aktarabilme P.1.7 1,4
Ö17 Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme P.3.8 1,4
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Diyaliz ve Tıbbi Sorunlar I
2 Diyaliz ve Tıbbi Sorunlar II
3 Diyalizin Akut ve Kronik Komplikasyonları
4 Özel Gruplarda Diyaliz
5 Kronik Böbrek Yetmezliği Olan Hastalarda Yeterli Ve Dengeli Beslenmenin Önemi
6 Besin Grupları ve Beslenme (Proteinler, Vitaminler, Yağlar, Karbonhidratlar…)
7 Yeme Bozuklukları
8 Hemodiyaliz Hastalarının Besin Kısıtlaması ve Demineralizasyon Önemi
9 Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri I
10 Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri II
11 Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri I
12 Hastalık Tanılama ve Bakım Süreçleri II
13 Genel Tekrar
14 Genel Tekrar
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar SHMYO İçin Diyaliz, Prof.Dr. Serhan TUĞLULAR, Güneş Tıp Kitapevleri, 2016 Hemşireler ve teknikerler için diyaliz ilke ve teknikleri, Prof Dr. Feray GÖKDOĞAN, Akademisyen Tıp Kitapevi,2015 Daugirdas Diyaliz El Kitabı, Daugirdas, Semra Bozfakıoğlu, Güneş Tıp Kitapevleri, 2010
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 6 84
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 7 98
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 230
Toplam Yük / 30 7,67
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3
Ö1 Diyaliz uygulama basamaklarını doğru bir sırada hatırlama, önemini açıklayabilme 5 5 5
Ö2 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme 5 5 5
Ö3 Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme 5 5 5
Ö4 Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme 5 5 5
Ö5 Hemodiyalizin yeterlilik düzeyine göre yeni yaklaşımlar geliştirebilme 5 5 5
Ö6 Diyaliz esnasında makinenin alarmlarını değerlendirme ve soruna yönelik önerilerde bulunabilme 5 5 5
Ö7 Diyaliz ile ilgili bilgilerini akranlarına yazılı veya sözlü aktarabilme 5 5 5
Ö8 Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme 3 3 3
Ö9 Diyaliz ünitelerinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon konusunda yapılan bilimsel çalışmalardan sonuç çıkarabilme 3 3 3
Ö10 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme 5 5 5
Ö11 Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma 5 5 5
Ö12 Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme 5 5 5
Ö13 Diyaliz makinesini yardım almadan setleyebilme 5 5 5
Ö14 Diyaliz esnasında gelişen kaşıntı, kramp gibi komplikasyonlar ile diyaliz uygulaması arasındaki ilişkiyi bulabilme 5 5 5
Ö15 Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme 4 4 4
Ö16 Yetersiz diyaliz olması durumunda sorunun nereden kaynaklandığını eleştirebilme 5 5 5
Ö17 Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme 5 5 5