Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02521002 | Sağlık Yapıları | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Sağlık yapıları hakkında yapılan literatür araştırmasının sonuçları tarihsel süreç bakımından ele alınıp, irdelenecektir, Hastane tanımı yapılacak ve türlerinin hangi değişkenler kullanılarak oluşturulduğu öğretilecektir, Bina alt yapı standartları ve konu ile ilgili yönetmelikler araştırılacaktır, Hasta bakım üniteleri, poliklinik alanları, acil giriş ve ameliyathane gibi özel bölümlerin tasarımları ders içerisinde eskiz yapılarak tartışılacaktır, Öğretilen tasarım kriterlerinin mevcut bir hastane örneği üzerinde öğrenciler tarafından tartışılıp, dosya formatında bir rapor sunmaları ve seçilen hastanenin hasta bakım ünitesinin tasarımını yapmaları istenecektir.
Dersin Amacı
Sağlık yapılarındaki tarihsel süreci görseller eşliğinde öğrenir, Sağlık yapılarında tasarım evrelerinin nasıl olması gerektiğini anlar, Sağlık yapıları hakkında bulunan yönetmelikleri öğrenir, Hastane türlerinin hangi değişkenler kullanılarak oluşturulduğunu anlar, Bina alt yapı standartları hakkında bilgi sahibi olur, Hastane bölümlenmelerinin hangi kriterler baz alınarak ve ne şekilde oluştuğunu anlar.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 2 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 1 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 4 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 4 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 1 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 1 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 4 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 1 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 2 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 4 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme | P.4.1 | 1 |
Ö2 | Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme | P.4.2 | 1 |
Ö3 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini açıklayabilme | P.7.1 | 1 |
Ö4 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini kavrayabilme | P.7.2 | 1 |
Ö5 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini yeni durumlara uyarlayabilme | P.7.3 | 1 |
Ö6 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini tahlil edebilme | P.7.4 | 1 |
Ö7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeye yönelik aktiviteleri tasarlayabilme | P.7.5 | 1 |
Ö8 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemine ilişkin önerilerde bulunabilme | P.7.6 | 1 |
Ö9 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında bilgi edinebilme | P.11.1 | 1 |
Ö10 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını anlayabilme. | P.11.2 | 1 |
Ö11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konuları ile entegre edebilme | P.11.3 | 1 |
Ö12 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını analiz edebilme | P.11.4 | 1 |
Ö13 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında stratejiler geliştirebilme | P.11.5 | 1 |
Ö14 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını farklı bakış açılarıyla eleştirebilme | P.11.6 | 1 |
Ö15 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme | P.12.3 | 1 |
Ö16 | Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme | P.3.8 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sağlık yapıları hakkında yapılan literatür araştırmasının sonuçları tarihsel süreç bakımından ele alınıp, irdelenecektir. |
2 | Sağlık yapıları hakkında yapılan literatür araştırmasının sonuçları tarihsel süreç bakımından ele alınıp, irdelenecektir. |
3 | Sağlık yapılarında tasarım evrelerinin nasıl olması gerektiği hakkında bilgi verilecektir. |
4 | Hastane tanımı yapılacak ve türlerinin hangi değişkenler kullanılarak oluşturulduğu öğretilecektir. |
5 | Bina alt yapı standartları ve konu ile ilgili yönetmelikler araştırılacaktır. |
6 | Hasta bakım üniteleri, poliklinik alanları, acil giriş ve ameliyathane gibi özel bölümlerin tasarımları ders içerisinde eskiz yapılarak tartışılacaktır. |
7 | Ara sınav |
8 | Hasta bakım üniteleri, poliklinik alanları, acil giriş ve ameliyathane gibi özel bölümlerin tasarımları ders içerisinde eskiz yapılarak tartışılacaktır. |
9 | Öğretilen tasarım kriterlerinin mevcut bir hastane örneği üzerinde öğrenciler tarafından tartışılıp, dosya formatında bir rapor sunmaları ve seçilen hastanenin hasta bakım ünitesinin tasarımını yapmaları istenecektir. |
10 | Öğretilen tasarım kriterlerinin mevcut bir hastane örneği üzerinde öğrenciler tarafından tartışılıp, dosya formatında bir rapor sunmaları ve seçilen hastanenin hasta bakım ünitesinin tasarımını yapmaları istenecektir. |
11 | Öğretilen tasarım kriterlerinin mevcut bir hastane örneği üzerinde öğrenciler tarafından tartışılıp, dosya formatında bir rapor sunmaları ve seçilen hastanenin hasta bakım ünitesinin tasarımını yapmaları istenecektir. |
12 | Hastane gezisi, ilgili birimdeki standartların raporunun hazırlanması |
13 | Hayvan hastanesi gezisi, ilgili birimdeki standartların raporunun hazırlanması |
14 | ASM gezisi ve ilgili birimdeki standartların raporunun hazırlanması |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Hastane Mimarisi İlkeler ve Ölçütler, Dicle Aydın, Mimarlar Odası Konya Şubesi, Entegre Matbaacılık, 2009, İstanbul. |
Keyder Ç, Üstündağ N Ağartan T Yoltar Ç (2010) Avrupada ve Türkiyede Sağlık Politikaları / Reformlar – Sorunları. Tartışmalar, İletişim Yayınları. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 76 | ||
Toplam Yük / 30 | 2,53 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P3 | P4 | P7 | P11 | P12 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Diyalizde gelişebilecek komplikasyonları başka mesleklerle istişare edebilme, farklı meslek gruplarını yönlendirebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö2 | Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö3 | Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö4 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini açıklayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö5 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini kavrayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö6 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini yeni durumlara uyarlayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemini tahlil edebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö8 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmeye yönelik aktiviteleri tasarlayabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö9 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirmenin önemine ilişkin önerilerde bulunabilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö10 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında bilgi edinebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını anlayabilme. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö12 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konuları ile entegre edebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö13 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını analiz edebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö14 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında stratejiler geliştirebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö15 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sağlığı koruma ve geliştirme, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularını farklı bakış açılarıyla eleştirebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ö16 | Diyaliz eğitimi alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya entegre edebilme | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |