İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02520002 Yetişkin ve Pediatrik Nefroloji 1 Bahar 2 3+0+0 5 5
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler sunum
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar yok
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Yaş dönemleri, kronik böbrek yetmezliği, hemodiyaliz, periton diyaliz, üriner sistem enfeksiyonları
Dersin Amacı
Çocuklarda ve yetişkinlerde üriner sistem ile ilgili hastalıklar, özellikle kronik böbrek yetmezliğinin tanı ve tedavi yöntemleri, hemodiyaliz, periton diyalizi ve böbrek nakli hakkında bilgi vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. 3
P2 Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır 2
P3 Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur 1
P4 Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir 1
P5 Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur 4
P6 Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur 2
P7 Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. 3
P8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder 1
P9 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder 2
P10 Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 2
P11 Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. 1
P12 Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme P.1.2 1
Ö2 Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme P.1.4 1
Ö3 Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme P.2.1 1
Ö4 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme P.2.2 1
Ö5 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme P.3.1 1
Ö6 Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma P.3.2 1
Ö7 Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme P.3.3 1
Ö8 Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme P.4.1 1
Ö9 Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme P.4.2 1
Ö10 Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme P.4.4 1
Ö11 Diyaliz hastasının tanımını söyleyebilme P.5.1 1
Ö12 Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme P.5.2 1
Ö13 Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme P.5.3 1
Ö14 Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma P.6.2 1
Ö15 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme P.9.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Sağlıklı vücutta böbreğin rolü Böbreklerin Anatomi ve Fizyolojisi, böbrek Hastalıkları Akut Böbrek Yetmezliği Kronik Böbrek Yetmezliği (KBY) KBYde Anemi KBY de Kalsiyum-Fosfor ve Kemik Metabolizması KBY de Kardiyovasküler Sorunlar Renal Replasman Tedavileri Hemodiyaliz Hemodiyalizde Görülen Komplikasyonlar Periton Diyaliz Periton Diyalizi ve Görülen Komplikasyonlar Böbrek Nakli
2 üriner sistem bozukluğu olan hastanın değerlendirilmesi (pediatrik/yetişkin)
3 çocuklarda ve yetişkinlerde Üriner sistem enfeksiyonu
4 üst üriner sistem obstrüksiyonu ve hidronefroz, VUR
5 çocuklarda ve yetişkinlerde böbreğin yapısal bozuklukları
6 Çocuklarda ve yetişkinlerde sıvı elektrolit dengesizliği ve AÇT
7 Nefrotik sendrom, Hemolitik üremik sendrom, Alport's sendromu
8 Çocuklarda ve yetişkinlerde Böbrek yetmezliği
9 çocuklarda ve yetişkinlerde akut böbrek yetmezliği
10 çocuklarda ve yetişkinlerde kronik böbrek yetmezliği
11 böbrek yetmezliği tedavisinde teknolojik yöntemler
12 Periton Diyaliz
13 Hemodiyaliz nedir? Nasıl Yapılır?
14 Böbrek transplantasyonu ve evde bakımı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar https://nefroloji.org.tr/uploads/folders/file/NefrolojiveInternet.pdf
TEMEL NEFROLOJİ EDİTÖRLER Prof. Dr. Yavuz Yeniçerioğlu Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Nefroloji BD, Aydın Doç. Dr. Özkan Güngör Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi Nefroloji BD, Kahramanmaraş Prof. Dr. Mustafa Arıcı Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Nefroloji BD, Ankara
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 3 6 18
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P9
Ö1 Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö2 Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö3 Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö4 Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö5 Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö6 Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma 3 2 1 1 4 2 2
Ö7 Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö8 Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö9 Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö10 Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö11 Diyaliz hastasının tanımını söyleyebilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö12 Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö13 Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme 3 2 1 1 4 2 2
Ö14 Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma 3 2 1 1 4 2 2
Ö15 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme 3 2 1 1 4 2 2