Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02520002 | Yetişkin ve Pediatrik Nefroloji | 1 | Bahar | 2 | 3+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Yaş dönemleri, kronik böbrek yetmezliği, hemodiyaliz, periton diyaliz, üriner sistem enfeksiyonları
Dersin Amacı
Çocuklarda ve yetişkinlerde üriner sistem ile ilgili hastalıklar, özellikle kronik böbrek yetmezliğinin tanı ve tedavi yöntemleri, hemodiyaliz, periton diyalizi ve böbrek nakli hakkında bilgi vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 2 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 1 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 1 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 4 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 2 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 3 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 1 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 2 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 1 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
Ö2 | Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme | P.2.1 | 1 |
Ö4 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme | P.2.2 | 1 |
Ö5 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | P.3.1 | 1 |
Ö6 | Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma | P.3.2 | 1 |
Ö7 | Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme | P.3.3 | 1 |
Ö8 | Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme | P.4.1 | 1 |
Ö9 | Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme | P.4.2 | 1 |
Ö10 | Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme | P.4.4 | 1 |
Ö11 | Diyaliz hastasının tanımını söyleyebilme | P.5.1 | 1 |
Ö12 | Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme | P.5.2 | 1 |
Ö13 | Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme | P.5.3 | 1 |
Ö14 | Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma | P.6.2 | 1 |
Ö15 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme | P.9.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sağlıklı vücutta böbreğin rolü Böbreklerin Anatomi ve Fizyolojisi, böbrek Hastalıkları Akut Böbrek Yetmezliği Kronik Böbrek Yetmezliği (KBY) KBYde Anemi KBY de Kalsiyum-Fosfor ve Kemik Metabolizması KBY de Kardiyovasküler Sorunlar Renal Replasman Tedavileri Hemodiyaliz Hemodiyalizde Görülen Komplikasyonlar Periton Diyaliz Periton Diyalizi ve Görülen Komplikasyonlar Böbrek Nakli |
2 | üriner sistem bozukluğu olan hastanın değerlendirilmesi (pediatrik/yetişkin) |
3 | çocuklarda ve yetişkinlerde Üriner sistem enfeksiyonu |
4 | üst üriner sistem obstrüksiyonu ve hidronefroz, VUR |
5 | çocuklarda ve yetişkinlerde böbreğin yapısal bozuklukları |
6 | Çocuklarda ve yetişkinlerde sıvı elektrolit dengesizliği ve AÇT |
7 | Nefrotik sendrom, Hemolitik üremik sendrom, Alport's sendromu |
8 | Çocuklarda ve yetişkinlerde Böbrek yetmezliği |
9 | çocuklarda ve yetişkinlerde akut böbrek yetmezliği |
10 | çocuklarda ve yetişkinlerde kronik böbrek yetmezliği |
11 | böbrek yetmezliği tedavisinde teknolojik yöntemler |
12 | Periton Diyaliz |
13 | Hemodiyaliz nedir? Nasıl Yapılır? |
14 | Böbrek transplantasyonu ve evde bakımı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | https://nefroloji.org.tr/uploads/folders/file/NefrolojiveInternet.pdf |
TEMEL NEFROLOJİ EDİTÖRLER Prof. Dr. Yavuz Yeniçerioğlu Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Nefroloji BD, Aydın Doç. Dr. Özkan Güngör Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi Nefroloji BD, Kahramanmaraş Prof. Dr. Mustafa Arıcı Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Nefroloji BD, Ankara |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 6 | 18 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö2 | Diyaliz hastasında görülen komplikasyonları analiz edebilme ve neden sonuç ilişkisi kurabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö3 | Enfeksiyon hastalıkları ve mikrobiyoloji alanında edindiği bilgilerin önemini açıklayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö4 | Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun önemini açıklayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö5 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö6 | Periton diyaliz uygulaması hakkında hastayı eğitebilecek düzeyde bilgi ve beceriye sahip olma | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö7 | Akut böbrek yetmezliğinde erken müdahalenin önemini açıklayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö8 | Diyaliz teknikerlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını bilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö9 | Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö10 | Etik dışı bir durumla karşılaştığında sorunları analiz edip, ortaya koyabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö11 | Diyaliz hastasının tanımını söyleyebilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö12 | Hemodiyaliz hastasının tıbbi sürecini ve bu sürecin getirdiği sosyal ve psikolojik sorunları açıklayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö13 | Diyaliz sürecinden kaynaklanan psiko-sosyal sorunları tespit edip, problemi çözüme ulaştırabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö14 | Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |
Ö15 | Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme | 3 | 2 | 1 | 1 | 4 | 2 | 2 |