Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02510002 | Temel Klinik Beceriler | 1 | Güz | 1 | 3+0+4 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum ve uygulama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Merve AŞKIN CERAN | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Programın açıklanması, hasta bakımında temel kavramlar, iletişim ve iletişim ilkeleri, hasta ve sağlık ekibinin diğer üyelerle ilişkileri, sağlığın korunması, hastane enfeksiyonları; asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon ve sterilizasyon yöntemleri, uyku ve dinlenme. yaşamsal belirtiler; nabız, solunum, kan basıncı, beden sıcaklığı, beden mekaniği ve pozisyonlar, vücut mekaniği ilkeleri, hasta hareket ettirme ve çevirme, ilaç uygulamaları, ilaç uygulama yerleri; oral yol ile, parenteral yol ile ilaç uygulama, damar içi sıvı verilişi ve uygulama yöntemi, kan transfüzyonu. Beslenme gereksinimi, bireyin temel gereksiniminin karşılanması, temel besinler, nazogastrik tüp ile beslenme. boşaltım sistemi, en çok rastlanan boşaltım sorunları, lavman uygulaması, üriner sistem, üriner sistemin fizyolojisi, normal idrarın özelliği, üriner kateter uygulaması, mesane irrigasyonu, ölümü yaklaşan hastanın bakımı ve ölüm kavramı, ölümü yaklaşan bireyin fizyolojik gereksinmeleri, ölüm anında, öncesinde ve sonrasında meydana gelen değişiklikler ve laboratuvar çalışmaları.
Dersin Amacı
Kronik böbrek yetmezliği tedavisinde kullanılan hemodiyaliz ve periton diyalizi yöntemleri hakkında gerekli bilgiye sahip olup bu yöntemlerin uygulayıcısı olan, hasta uyumunu sağlamak üzere hastaları eğitebilme yeteneği kazanmış ve bu alandaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilecek donanımda diyaliz sağlık teknisyeni meslek üyelerini yetiştirmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 3 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 3 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 3 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 4 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 5 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 5 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 3 |
P8 | Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanır, alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası literatürü takip eder | 2 |
P9 | Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder | 2 |
P10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle içinde bulunduğu sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 1 |
P11 | Sağlık alanı ile ilgili faaliyetleri ve sağlıkta kullanılan teknolojiyi, sağlık kurumlarında kalite ve akreditasyon, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, aile ve toplum sağlığı konularında edindiği bilinç doğrultusunda organize eder. | 1 |
P12 | Diyaliz alanında aldığı eğitimi ve becerileri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | P.1.3 | 1 |
Ö2 | Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme | P.2.3 | 1 |
Ö3 | Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme | P.4.2 | 1 |
Ö4 | Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme | P.4.5 | 1 |
Ö5 | Diyalizle ilgili yeni yaklaşımları takip ederek farklı ve yeni olan yaklaşımları ortaya koyabilme | P.5.4 | 1 |
Ö6 | Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme | P.6.1 | 1 |
Ö7 | Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma | P.6.2 | 1 |
Ö8 | Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama | P.6.3 | 1 |
Ö9 | Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir | P.6.4 | 1 |
Ö10 | Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma | P.6.5 | 1 |
Ö11 | Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme | P.6.6 | 1 |
Ö12 | Temel bilgi ve beceriler düzeyinde terimlerin anlamını bilme, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | P.2.7 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sağlıkta Temel Kavramlar İnsan-sağlık-çevre-hastalık, Sağlık Bakım Hizmetlerinde İletişim |
2 | Birey ve Ailenin Büyüme ve Gelişmesi |
3 | İlaç Uygulamaları |
4 | Hareket, Vücut Mekaniği Ve Hastanın Hareket Ettirilmesi |
5 | Hasta Kabulü ve Taburculuk |
6 | Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları, Aseptik teknikler Sterilizasyon Kişisel Hijyen ve Uygulamaları Hastane enfeksiyonları |
7 | Yaşam bulguları Nabız sayısı, ritmi, volümü, nabız değerlendirilmesi, Vücut sıcaklığı, vücut sıcaklığını almanın yöntemleri, Kan basıncı, değeri, ölçme teknikleri, Solunum fonksiyonlarını değerlendirme, değeri, ölçme teknikleri, Vital bulguların monitörizasyonu |
8 | Ara Sınav |
9 | Vücut mekaniği, Cerrahi Pozisyonlar, Uygunsuz Cerrahi Pozisyon komplikasyonu |
10 | İlaç uygulamaları Enteral ve parenteral ilaç hazırlama ve uygulama İlaç yan etkileri, doz hesaplama, İntravenöz Sıvı Tedavisi Kullanılan Solüsyon Ve Malzemeler İV.Sıvı Tablosu Komplikasyonları Kan transfüzyonu Kan transfüzyon endikasyonları Kan transfüzyon komplikasyonları |
11 | Solunum Sistemi Bozuklukları ve Uygulamaları |
12 | Hastanın üriner sistem fonksiyon bozukluklarını tanımlayabilme ve girişimleri uygulayabilme Hastanın boşaltım sistemi fonksiyon bozukluklarını tanımlayabilme ve girişimleri uygulayabilme |
13 | Ağrı, Ağrısı olan hastaya yapılacak girişimler, Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım |
14 | Uyku gereksinimi Uyku bozukluğu olan hastaya yapılacak girişimleri kavrayabilme Yaşlılık dönemindeki bireye yaklaşım ve uygulamalar, |
15 | Ölüm öncesi ve sonrası oluşan değişiklikler, ölümü yaklaşan hastanın bakımını gerçekleştirebilme |
16 | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Sağlık uygulamalarında temel kavramlar ve beceriler.Ed. Fatma Akça Ay, İstanbul medikal Yayıncılık , İstanbul, 2015, Klinik Yoğun bakım Albert RK, Slutsky A, Ranieri M, Takala J, Torres A..Mosby Elsevier, Çeviri editörü: Akpir K. Ve Tuğrul S., İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2009. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 9 | 126 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 242 | ||
Toplam Yük / 30 | 8,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P4 | P5 | P6 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Diyaliz işlem basamaklarını doğru şekilde uygulayabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö2 | Kontamine malzemelerin sterilizasyon ve dezenfeksiyonunu yapabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö3 | Temel bilgi ve beceriler düzeyinde terimlerin anlamını bilme, yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö4 | Mesleki sorumluluklarını açıklayabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö5 | Meslekten kaynaklı bir etik ikilem ile karşılaştığında soruna yönelik yaklaşım üretebilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö6 | Diyalizle ilgili yeni yaklaşımları takip ederek farklı ve yeni olan yaklaşımları ortaya koyabilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö7 | Damar erişim yollarını Anatomik olarak yerleşimini bilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö8 | Enfeksiyon riskini göz önüne alarak hastanın sahip olduğu damar yolunu en hijyenik koşullarda kullanma | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö9 | Damar girişimi yöntemlerini iyi bir düzeyde uygulama | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö10 | Damar erişim yolları ile ilgili uygulamada kendine özgü yöntemler üretebilir | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö11 | Damar yolunun korunması için gerekli bilgi ve donanıma sahip olma | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |
Ö12 | Damar girişim yolları ile ilgili sorunları değerlendirebilme | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 |