Diyaliz
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Diyaliz Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02510001 | Dahili ve Cerrahi Hastalıklar | 1 | Güz | 1 | 4+0+0 | 8 | 8 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | sunum, vaka çalışması |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Evre YILMAZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Evre YILMAZ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Cerrahide Temel Kavramlar, Asepsi ve sterilizasyon yöntemleri, Dahili ve Cerrahi Hastalarında Beslenme ve Sıvı Elektrolit Dengesi, Cerrahi Enfeksiyonlar, Yara İyileşmesi, Ameliyat Öncesi Hasta Bakımı, Ameliyat Dönemi Bakımı, Ameliyat Sonrası Hasta Bakımı, Ameliyat Sonrası Görülen Erken ve Geç Dönem Komplikasyonları içerir. Dahili ve Cerrahi olarak; Endokrin Sistem, Sindirim Sistemi, Kolon-Rektum Hastalıkları, Karaciğer Safra Kesesi ve Safra Yolları Hastalıkları, Üriner Sistem Hastalıkları, Göz Hastalıkları, Kulak-Burun-Boğaz Hastalıkları, Göğüs-Kalp-Damar Hastalıkları, Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Hastalıkları ve Yanıklar, Ortopedi Hastalıkları, Nöroşirurji Hastalıkları, Meme Hastalıklarını açıklar. Onkolojik Cerrahi, Organ Transplantasyonu konularını kapsamaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin sonunda öğrencilerin dahili ve cerrahi yolla tedavi edilmesi gereken hastaların medikal tedavi süreçlerinde, ameliyat öncesi, ameliyat sırası ve ameliyat sonrası döneme ilişkin bütüncül bir yaklaşımla bakımını, eğitimini ve rehabilitasyonunu sağlayacak uygulamaların yapılabilmesini amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Diyaliz Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olur. | 4 |
P2 | Diyaliz programı alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda sterilizasyon ve dezenfeksiyon çalışmalarında sorumluluk alır | 1 |
P3 | Diyaliz programı alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür ve temel düzeyde kurumsal bilgilere sahip olur | 5 |
P4 | Diyaliz teknikeri mesleğinin yetki ve sorumluluklarını bilir, mesleki etik ve ahlak kavramlarını bilir | 1 |
P5 | Diyaliz hastasının tıbbi, sosyal ve psikolojik sorunları hakkında bilinçli olur, hastalara yardımcı olabilecek bilgi ve donanıma sahip olur | 1 |
P6 | Damar erişim yolları hakkında bilgi sahibi olur | 1 |
P7 | Kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere/derslere katılarak, mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
Ö2 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | P.3.1 | 1 |
Ö3 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | P.3.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Hücrede Patofizyolojik Olaylar, Şok ve Bakımı, Kronik Hastalıklar ve Bakım |
2 | Sıvı-Elektrolit dengesi, Homeostazis, Kronik Hastalıklar ve Bakım |
3 | Cerrahi Asepsi-Antisepsi-Dezenfeksiyon-Sterilizasyon ve Temel Prensipleri |
4 | Solunum Sistemi Hastalıkları ve Bakım |
5 | Kardiyovasküler Sistem Hastalıkları ve Bakım |
6 | Ameliyat Öncesi-Sırası-Sonrası Cerrahi Hasta Bakımı, Yara İyileşmesi, Yanık ve Bakımı |
7 | Ara Sınav |
8 | Kanser ve Bakım, Kan Hastalıkları ve Bakım |
9 | Kas İskelet Sistemi Hastalıkları ve Bakım |
10 | Böbrek Hastalıkları ve Bakım, Üriner Sistem Cerrahi Hastalıkları, Vaka Tartışması |
11 | Sindirim Sistemi Hastalıkları ve Bakım, Özefagus-Mide-Duedonumun Cerrahi Hastalıkları - Vaka Tartışması |
12 | Endokrin Sistem Hastalıkları ve Bakım |
13 | Pankreas-Dalağın, Karaciğer-Safra Kesesi ve Yollarının Cerrahi Hastalıkları, Proktoloji - Vaka Tartışması |
14 | Sinir Sistemi, Hastalıkları Beyin Cerrahi Hastalıkları ve Bakımı, Vaka Tartışması |
15 | Organ Transplantasyonu, Üroloji- Vaka Tartışması |
16 | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği, Erdil F, Özhan Elbaş N., Ankara,2004. Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım Ed. A. Karadakovan, F. Eti Aslan, İstanbul, 2009. |
Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım Edt. Prof. Dr. Ayfer KARADAKOVAN- Prof. Dr. Fatma ETİ ASLAN, Akademisyen Kitapevi. Ankara |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 10 | 140 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 1 | 16 | 16 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 228 | ||
Toplam Yük / 30 | 7,60 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 8 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 |
---|---|---|---|
Ö1 | Böbreğin anatomisini ve fizyolojisini açıklayabilme | 4 | - |
Ö2 | Kronik böbrek yetmezliği ve Akut böbrek yetmezliğinin ne olduğunu ezbere söyleyebilme | - | 5 |
Ö3 | Diyaliz dışındaki sekonder gelişen kronik hastalıkları sentezleyerek bakımda yeni bir yaklaşım üretebilme | - | 5 |