İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
99900015 Medeniyet Tasavvuru ve Ahilik 1 Güz 1 4+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Ömer AKDAĞ
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Ömer AKDAĞ C-233 [email protected] 7472 Çarşamba
14.00-15.00
Dersin İçeriği
Bu derste Türk-İslam kültüründe birlikte yaşama anlayışının kökenleri üzerinde durulacaktır. Birlikte yaşama anlayışının ahenkli ve sürdürülebilir olmasında bilginin toplum nezdinde icra ettiği fonksiyon incelenecektir. Ders yapılan mekan demek olan "medrese"kavramı tahlil edilerek üniversitemizin ilham kaynağı olan Karatay Medresesi, sosyo-kültürel boyutlarıyla tahlil edilecektir.
Dersin Amacı
Bu dersin sonunda öğrenci Türk-İslam medeniyetinin ferde ve topluma ne kazandırdığını, insanın sosyal bir varlık olmasında Türk-İslam kültürünün nasıl ve hangi muhtevada optimal fayda temin edeceğini, birlikte yaşama kültürünün sadece günümüze mahsus olmayıp geçmiş ve geleceği de kapsadığını öğrenebilecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P12 Bireyin genel kültürüne katkı sağlayan alan dışı en az iki farklı dersi arasında bağlantı kurarak ifade eder. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. P.12.1 1
Ö2 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. P.12.2 1
Ö3 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. P.12.3 1
Ö4 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. P.12.4 1
Ö5 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. P.12.5 1
Ö6 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. P.12.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Medeniyetin doğuşunu hazırlayan temel unsurlar. (insan, insan ve muhit, insan ve lisan, insan ve ilim, müsamaha) ve Medeniyetin doğuşuna etki eden faktörler.(Din ve medeniyet, ilim ve medeniyet, hikmet ve medeniyet)
2 İslam ve barış, İslam ve dinamizm, Kültür ve medeniyet kavramları, Batı medeniyetinin teşekkülünde İslam'ın rolü
3 İslam Medeniyetinde dinamizm.
4 İslam ve barış
5 Medeniyetin doğuşunda fert, toplum ve devlet, sanat ve medeniyet ilişkisi
6 Medeniyet tasavvurunun dayandığı esaslar, Medeniyet kurucusu Hz. Adem ve Medeniyet tasavvuru, Medeniyet Tasavvurunda model insan; Hz. Muhammed
7 Karatay Medresesi ve vakfiyesi, Celaleddin Karatay ve siyasi kariyeri
8 Ahilik ve Ahi Evran, Ahilik sistemi
9 Ahilik Sisteminin boyutları
10 Ahilik sisteminde iktisadî yapı ve Ombudsmanlık
11 Fütüvvetnameler, Ahi Kimliği ve Model İnsan
12 Ahi Zaviyelerinde Tedrisat, Ahilik ve Halk Eğitimi
13 Şed Merasimi ve Edebiyatımızda Ahilik
14 Meşru Kazanç, Ahlak, Ahilik ve Günümüz
15 Türk-İslam kültüründe kadının statüsü
16 final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Ömer AKDAĞ-Meltem KURTULUŞ (Editörler), Ahilik ve Meslek Ahlakı, KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya 2018.
Ömer Faruk ERDEM-Murat AYVACI, Medeniyet TAsavvuru ve Karatay Medresesi, KTO Karatay Üniversitesi Yayınları, Konya 1918.
Yılmaz Özakpınar. Bir Medeniyet Teorisi, Kubbealtı Yayınları, 1990.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 2 3 6
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 8 8
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 92
Toplam Yük / 30 3,07
Dersin AKTS Kredisi: 3
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P12
Ö1 Farklı disiplinler arasındaki farkı bulabilme. 5
Ö2 Yaşam boyu öğrenme kavramını yorumlayabilme. 5
Ö3 Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerler arasında karşılaştırma yapabilme. 5
Ö4 Farklı disiplinlerle işbirliğini organize edebilme. 5
Ö5 Yaşam boyu öğrenme ile ilgili konuları açıklayabilme. 5
Ö6 Güncel yaklaşımları yenilikçi uygulamaları tasarlayabilme. 5