İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02420003 Özel Eğitim ve Kaynaştırma 1 Bahar 2 2+0+0 4 4
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Emine ARSLAN KILIÇOĞLU
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Emine ARSLAN KILIÇOĞLU B-129 [email protected] 7682 Pazartesi
11:50-13:25
Öğr.Gör. Emine ARSLAN KILIÇOĞLU B-129 [email protected] 7682 Pazartesi
11:50-13:25
Dersin İçeriği
Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar, Özel eğitimin genel amacı, Özel eğitimin önemi, Özel eğitim ilkeleri, Özel eğitim kurumları ve özellikleri, engele neden olan faktörler, Engelin önleme ve erken tanı, Özel eğitim alanını sınıflandırma, Yaygınlık oranları, dünyada özel eğitim Türkiye'de özel eğitim, Görme engellileri tanıma ve sınıflandırma, Görme engelliliğin nedenleri, Görme engelini önleme ve erken tanı, Görme engellilerin eğitimleri, İşitme engellileri tanılama ve sınıflandırma, İşitme engellilik nedenleri, işitme engelini önleme ve erken tanı, İşitme engellilerin eğitimleri, Dil ve konuşma güçlüğünü tanılama ve sınıflama, Dil ve konuşma güçlüğü nedenleri, Dil ve konuşma güçlüğünü önleme ve erken tanı, Dil ve konuşma yetersizliği olan çocukların eğitimleri.
Dersin Amacı
Özel eğitim alanındaki temel konular ve kavramlar hakkında bilgilendirmek, özel eğitime ihtiyacı olan çocukların özellikleri ve ihtiyaçları hakkında farkındalık kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri X
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Atipik gelişim gösteren çocukların bilişsel, fiziksel, cinsel, ahlak, dil, motor, özbakım, sosyal ve duygusal gelişim alanları ve gelişim özellikleri ile ilgili güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahip olur. 5
P3 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programı hazırlar, uygular ve değerlendirir. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarını ve gelişim özelliklerini söyleyebilme. P.2.1 1
Ö2 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanları ve gelişim özellikleri ile ilgili bilgileri açıklayabilme. P.2.2 1
Ö3 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarını ve gelişim özelliklerini ayırt edebilme. P.2.3 1
Ö4 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarına ve gelişim özelliklerine ilişkin uygun ve güncel etkinlikleri uygulayabilme. P.2.4 1
Ö5 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarına ve gelişim özelliklerine ilişkin uygun ve güncel etkinlikleri tasarlayabilme. P.2.5 1
Ö6 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarına ve gelişim özelliklerine ilişkin uygun ve güncel etkinlikleri değerlendirebilme. P.2.6 1
Ö7 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programını ifade edebilme. P.3.1 1
Ö8 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarını anlayabilme. P.3.2 1
Ö9 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarını uygulayabilme. P.3.3 1
Ö10 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarının benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırabilme. P.3.4 1
Ö11 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programı geliştirebilme. P.3.5 1
Ö12 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarını iyileştirebilmek için öneride bulunabilme. P.3.6 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Özel eğitim ile ilgili temel kavramlar ve Özel Eğitim İlkeleri
2 Tarihsel Süreçte Dünya'da ve Türkiye'de Özel Eğitim Çalışmaları
3 Özel Eğitimde Sınıflandırma, Engele Neden Olan Faktörler
4 Kaynaştırmanın Tanımı, Önemi, Tarihçesi
5 Kaynaştırma Türleri, Kaynaştırma Uygulamaları
6 Vize
7 Zihin gereksinimi olan bireyler
8 Öğrenme güçlüğü olan bireyler
9 Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Bireyler ve Duygusal Davranışsal Bozukluk Yaşayan Bireyler
10 Üstün yetenekli bireyler
11 Görme ve İşitme Gereksinimi Olan Bireyler
12 Dil ve Konuşma Bozuklukları
13 Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
14 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Baykoç, N.,Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim, Eğiten Kitap, 2011
Diken, İ.H, Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim, Pegem Akademi, Ankara, 2008
Erbaş, D. (2005) İşlevsel Davranış Analizi. Kök Yayınları Ankara
Özyürek, M. (2004) Davranış Değiştirme. Kök Yayınları Ankara
Edt. Metin, N., (2018) Özel Gereksinimli Çocuklar. Anı Yayıncılık, Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 4 56
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 12 12
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 108
Toplam Yük / 30 3,60
Dersin AKTS Kredisi: 4
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2 P3
Ö1 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarını ve gelişim özelliklerini söyleyebilme. 5 -
Ö2 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanları ve gelişim özellikleri ile ilgili bilgileri açıklayabilme. 5 -
Ö3 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarını ve gelişim özelliklerini ayırt edebilme. 5 -
Ö4 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarına ve gelişim özelliklerine ilişkin uygun ve güncel etkinlikleri uygulayabilme. 5 -
Ö5 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarına ve gelişim özelliklerine ilişkin uygun ve güncel etkinlikleri tasarlayabilme. 5 -
Ö6 Atipik gelişim gösteren çocukların gelişim alanlarına ve gelişim özelliklerine ilişkin uygun ve güncel etkinlikleri değerlendirebilme. 5 -
Ö7 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programını ifade edebilme. - 5
Ö8 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarını anlayabilme. - 5
Ö9 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarını uygulayabilme. - 5
Ö10 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarının benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırabilme. - 5
Ö11 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programı geliştirebilme. - 5
Ö12 Tipik ve atipik gelişim gösteren, risk altındaki ve hasta çocukların özelliklerine uygun gelişimsel destek programlarını iyileştirebilmek için öneride bulunabilme. - 5