Anestezi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Anestezi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Anestezi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02831001 | Temel Laboratuvar Bilgisi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Laboratuvarda kullanılan malzemeler, laboratuvar ölçüm yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. Laboratuvar sonuçlarını yorumlama kabiliyeti kazanmak, Kan ürünleri kullanımını öğrenmek,
Dersin Amacı
Bu derste öğrencilerin temel laboratuvar bilgisi edinmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Anestezi cihazının ameliyat öncesi, sırası ve sonrasında nasıl kullanılacağını ve karşılaşılabilecek problemlerin kaynağını ifade edebilme, hasta gereksinimlerini uygun ölçme yöntem ve teknikleri ile belirleyerek gerekli tedavi uygulamasının nedenini ve nasıl olacağını, hasta üzerindeki etkilerini ifade edebilme | P.2.1 | 1,7 |
Ö2 | Ameliyathanede kullanılan tüm tıbbi cihaz ve ekipmanların kullanım amacını hasta gereksinimlerini ve sağlık hizmet ihtiyaçlarını belirleyerek, uygun girişimlerin neler olduğunu ve uygulama sonrası sonuçların neler olacağını anlayabilme | P.2.2 | 1,7 |
Ö3 | Anestezi cihazını etkin olarak kullanabilme, hastanım gereksinim düzeylerine göre triyajı sağlayarak uygun müdahale yöntemleri için yetki ve sorumlulukları doğrultusunda bir tedavi planı oluşturabilme, cihaz veya bireye bağlı bir problemle karşılaştığında soruna yönelik çözüm planı oluşturabilme | P.2.3 | 1,7 |
Ö4 | Ameliyathane ortamında cihaz veya bireye bağlı, beklenmeyen bir komplikasyon geliştiğinde çok boyutlu ve etkili çözüm stratejileri tasarlayabilme | P.2.5 | 1,7 |
Ö5 | Cihaza ve hastaya bağlı olası veya gelişen problemlerin farkına vararak, uygulanan girişimlerin fayda ve yan etkilerini, müdahale ve girişimlerin ağrı, hastalık enfeksiyon ve diğer parametreler açısından hasta üzerindeki etkilerini değerlendirebilme | P.2.6 | 1,7 |
Ö6 | Ameliyathanede kullanılan cihaz ve ekipmanların ve uygulanan tedavinin hasta bireyler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini analiz edebilme analiz edebilme. | P.2.4 | 1,7 |
Ö7 | reanimasyon ünitesinin özellikleri, transport yöntem ve kuralları, ünite içinde ve dışında yapılan acil müdahale girişimleri, kullanılan ilaç ve ekipmanları bilir ve ifade edebilme | P.9.1 | 7 |
Ö8 | reanimasyon ünitesinde enfeksiyonlar, acil müdahale edilmesi gereken durumlar, hastaların hemodinamik sorunları, kullanılan ilaç ve yöntemlerin neler olduğunu anlayabilme | P.9.2 | 7 |
Ö9 | acil müdahale gerektiren durumlar, enfeksiyon ajanlarının kontrolü ve önlenmesi, yaşam desteğinin sağlanması gereken durumlar konularında etkili müdahale planları oluşturabilme | P.9.3 | 7 |
Ö10 | reanimasyon ünitesi içinde veya dışında acil müdahale yapılan hastalarda uygulamaların hasta üzerindeki etkisini analiz edebilme | P.9.4 | 7 |
Ö11 | reanimasyon ünitesi içinde veya dışında acil müdahale gereken her durumda etkili yöntem ve teknikleri tasarlayabilme | P.9.5 | 7 |
Ö12 | yapılan tüm sağlık hizmet müdahalelerin etkinliğini değerlendirme, elde edilen sonuçlara göre uygun geliştirici öneriler sunabilme | P.9.6 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Laboratuvara giriş |
2 | Kan alma teknikleri ve laboratuvar malzemeleri kullanımı |
3 | Su, asit, baz, tampon sistemler |
4 | Karbonhidratlar |
5 | Kan glukozu ve diyabet |
6 | Proteinler |
7 | Yağlar ve Kan lipid parametreleri |
8 | Vitaminler |
9 | Mineraller |
10 | Karaciğer fonksiyon testleri |
11 | Böbrek fonksiyon testleri, İdrar biyokimyası |
12 | Hormonlar |
13 | Kan doku ve Pıhtılaşma Sistemi |
14 | Kan transfüzyonu ve kan ürünleri kullanımı (Eritrosit süspansiyonu, trombosit süspansiyonu, tam kan, aferez trombosit) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Lippincott Biyokimya |
Murray RK, Granner DK, Mayes PA, Rodwell VW (2000).Harpers Biochemistry. 25th ed. Appleton and Lange Publications | |
Nelson LD, Cox MM, Lehninger AL(1997). Principles of Biochemistry. 2nd ed. New York: Worth Publisher | |
Stryer L(1988). Biochemistry. 3rd edition. New York: Freeman and Company | |
Yenson M.(1989). İnsan Biyokimyası. İstanbul İ.Ü.Tıp Fak. Yay. No:128 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 0 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P2 | P9 |
---|---|---|---|
Ö1 | Anestezi cihazının ameliyat öncesi, sırası ve sonrasında nasıl kullanılacağını ve karşılaşılabilecek problemlerin kaynağını ifade edebilme, hasta gereksinimlerini uygun ölçme yöntem ve teknikleri ile belirleyerek gerekli tedavi uygulamasının nedenini ve nasıl olacağını, hasta üzerindeki etkilerini ifade edebilme | - | - |
Ö2 | Ameliyathanede kullanılan tüm tıbbi cihaz ve ekipmanların kullanım amacını hasta gereksinimlerini ve sağlık hizmet ihtiyaçlarını belirleyerek, uygun girişimlerin neler olduğunu ve uygulama sonrası sonuçların neler olacağını anlayabilme | - | - |
Ö3 | Anestezi cihazını etkin olarak kullanabilme, hastanım gereksinim düzeylerine göre triyajı sağlayarak uygun müdahale yöntemleri için yetki ve sorumlulukları doğrultusunda bir tedavi planı oluşturabilme, cihaz veya bireye bağlı bir problemle karşılaştığında soruna yönelik çözüm planı oluşturabilme | - | - |
Ö4 | Ameliyathanede kullanılan cihaz ve ekipmanların ve uygulanan tedavinin hasta bireyler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini analiz edebilme analiz edebilme. | - | - |
Ö5 | Ameliyathane ortamında cihaz veya bireye bağlı, beklenmeyen bir komplikasyon geliştiğinde çok boyutlu ve etkili çözüm stratejileri tasarlayabilme | - | - |
Ö6 | Cihaza ve hastaya bağlı olası veya gelişen problemlerin farkına vararak, uygulanan girişimlerin fayda ve yan etkilerini, müdahale ve girişimlerin ağrı, hastalık enfeksiyon ve diğer parametreler açısından hasta üzerindeki etkilerini değerlendirebilme | - | - |
Ö7 | reanimasyon ünitesinin özellikleri, transport yöntem ve kuralları, ünite içinde ve dışında yapılan acil müdahale girişimleri, kullanılan ilaç ve ekipmanları bilir ve ifade edebilme | - | - |
Ö8 | reanimasyon ünitesinde enfeksiyonlar, acil müdahale edilmesi gereken durumlar, hastaların hemodinamik sorunları, kullanılan ilaç ve yöntemlerin neler olduğunu anlayabilme | - | - |
Ö9 | acil müdahale gerektiren durumlar, enfeksiyon ajanlarının kontrolü ve önlenmesi, yaşam desteğinin sağlanması gereken durumlar konularında etkili müdahale planları oluşturabilme | - | - |
Ö10 | reanimasyon ünitesi içinde veya dışında acil müdahale yapılan hastalarda uygulamaların hasta üzerindeki etkisini analiz edebilme | - | - |
Ö11 | reanimasyon ünitesi içinde veya dışında acil müdahale gereken her durumda etkili yöntem ve teknikleri tasarlayabilme | - | - |
Ö12 | yapılan tüm sağlık hizmet müdahalelerin etkinliğini değerlendirme, elde edilen sonuçlara göre uygun geliştirici öneriler sunabilme | - | - |