Ameliyathane Hizmetleri
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Ameliyathane Hizmetleri Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Ameliyathane Hizmetleri Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07710002 | Temel Mesleki Uygulamalar | 1 | Güz | 1 | 4+0+4 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Power-Point Destekli, Düz Anlatım Yöntemi, Görsel Materyal, Soru-Cevap |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Necibe Şeyda TUNALI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Necibe Şeyda TUNALI | B-Z26 | [email protected] | 7864 | Salı 10.00-12.00 |
Dersin İçeriği
Programın açıklanması, hasta bakımında temel kavramlar, iletişim ve iletişim ilkeleri, hasta ve sağlık ekibinin diğer üyelerle ilişkileri, sağlığın korunması, hastane enfeksiyonları; asepsi, antisepsi, dezenfeksiyon ve sterilizasyon yöntemleri, uyku ve dinlenme. yaşamsal belirtiler; nabız, solunum, kan basıncı, beden sıcaklığı, beden mekaniği ve pozisyonlar, vücut mekaniği ilkeleri, hasta hareket ettirme ve çevirme, ilaç uygulamaları, ilaç uygulama yerleri; oral yol ile, parenteral yol ile ilaç uygulama, damar içi sıvı verilişi ve uygulama yöntemi, kan transfüzyonu. Beslenme gereksinimi, bireyin temel gereksiniminin karşılanması, boşaltım sistemi, en çok rastlanan boşaltım sorunları, lavman uygulaması, üriner sistem, üriner sistemin fizyolojisi, normal idrarın özelliği, üriner kateter uygulaması, mesane irrigasyonu, ölümü yaklaşan hastanın bakımı ve ölüm kavramı, ölümü yaklaşan bireyin fizyolojik gereksinmeleri, ölüm anında, öncesinde ve sonrasında meydana gelen değişiklikler ve laboratuvar çalışmaları.
Dersin Amacı
Klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P14 | Ameliyathane hizmetleri alanındaki etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini açıklar. | 3 |
| P1 | Ameliyathane hizmetleri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 5 |
| P5 | Ameliyathane hizmetleri alanındaki temel düzeyde uygulamalı bilgiye sahip olur ve temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| P7 | İnsan anatomisi ile ilgili temel bilimsel bilgi birikimine hakim olur ve edindiği bilgileri mesleki olarak uygular. | 4 |
| P8 | Temel bilimler alanındaki yeterli düzeyde bilgilerini kullanarak mesleki sorumluluğunu bağımsız olarak yürütür. | 5 |
| P10 | Alanında kullanabileceği farklı disiplinlerle ilişkili olan konular hakkında yeterli bilgi düzeyine sahip olur ve tüm paydaşlar ile etkin bir iletişim kurar. | 3 |
| P11 | Sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturmak için karşılaşılan sorunlarının çözümünde İSG ile ilgili bilgiler ile uygun yöntem ve araçları seçer ve kullanır. | 3 |
| P15 | Sterilizasyon, asepsi-antisepsi, enfeksiyon kontrolü ve hasa güvenliği konularında teorik bilgiye sahiptir ve standartlara uygun şekilde uygular. | 5 |
| P16 | Cerrahi ekipman, ilaç-gereç, medikal cihazlar ve teknolojik sistemler hakkında güncel bilgiye sahip olup, etkin şekilde kullanır. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanı bağlamında kullanmayı açıklayabilme. | P.5.1 | 1 |
| Ö2 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini kavrayabilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö3 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanında uygulayabilme. | P.5.3 | 1,7 |
| Ö4 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini ele alarak analiz edebilme. | P.5.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sağlıkta Temel Kavramlar İnsan-sağlık-çevre-hastalık, Sağlık Bakım Hizmetlerinde İletişim |
| 2 | Birey ve Ailenin Büyüme ve Gelişmesi |
| 3 | Hasta Güvenliği, Hasta Kabulü ve Taburculuk |
| 4 | Yaşam bulguları Nabız sayısı, ritmi, volümü, nabız değerlendirilmesi, Vücut sıcaklığı, vücut sıcaklığını almanın yöntemleri, Kan basıncı, değeri, ölçme teknikleri, Solunum fonksiyonlarını değerlendirme, değeri, ölçme teknikleri, Vital bulguların monitörizasyonu |
| 5 | Enfeksiyon Kontrolü ve Uygulamaları, Aseptik teknikler Sterilizasyon Kişisel Hijyen ve Uygulamaları Hastane enfeksiyonları |
| 6 | İlaç Uygulamaları |
| 7 | İlaç uygulamaları Enteral ve parenteral ilaç hazırlama ve uygulama İlaç yan etkileri, doz hesaplama, İntravenöz Sıvı Tedavisi Kullanılan Solüsyon Ve Malzemeler İV.Sıvı Tablosu Komplikasyonları Kan transfüzyonu Kan transfüzyon endikasyonları Kan transfüzyon komplikasyonları |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Hareket, Vücut Mekaniği, Hastanın Hareket Ettirilmesi, Cerrahi Pozisyonlar, Uygunsuz Cerrahi Pozisyon komplikasyonu |
| 11 | Solunum Sistemi Bozuklukları ve Uygulamaları |
| 12 | Hastanın üriner sistem fonksiyon bozukluklarını tanımlayabilme ve girişimleri uygulayabilme Hastanın boşaltım sistemi fonksiyon bozukluklarını tanımlayabilme ve girişimleri uygulayabilme |
| 13 | Ağrı, Ağrısı olan hastaya yapılacak girişimler, Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım |
| 14 | Ölüm öncesi ve sonrası oluşan değişiklikler, ölümü yaklaşan hastanın bakımını gerçekleştirebilme |
| 15 | Dönem Sonu Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Sağlık uygulamalarında temel kavramlar ve beceriler.Ed. Fatma Akça Ay, İstanbul medikal Yayıncılık , İstanbul, 2015, |
| Klinik Yoğun bakım Albert RK, Slutsky A, Ranieri M, Takala J, Torres A..Mosby Elsevier, Çeviri editörü: Akpir K. Ve Tuğrul S., İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2009. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | 20 | 20 (%) |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 40 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 40 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
| Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 4 | 1 | 4 |
| Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 9 | 9 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 246 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8,20 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 |
|---|---|---|
| Ö1 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanı bağlamında kullanmayı açıklayabilme. | 5 |
| Ö2 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini kavrayabilme. | 5 |
| Ö3 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanında uygulayabilme. | 5 |
| Ö4 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini ele alarak analiz edebilme. | 3 |
