Ameliyathane Hizmetleri
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Ameliyathane Hizmetleri Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu
Ameliyathane Hizmetleri Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 07710001 | Ameliyathane Teknolojisi | 1 | Güz | 1 | 4+0+0 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Önlisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: Kısa Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Power-Point Destekli, Düz Anlatım Yöntemi, Görsel Materyal, Soru-Cevap |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Reyhan BÖREKCİOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Necibe Şeyda TUNALI |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Amacı
Ameliyathanenin Fiziki Yapısı ve Fonksiyonel Özellikleri, Ameliyathanede Kullanılan Teknolojik araç-gereçleri ve Kullanım Alanları hakkında bilgi ve becerilerini artırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P14 | Ameliyathane hizmetleri alanındaki etik ilkelerin ve etik kuralların birey ve toplum için önemini açıklar. | 3 |
| P1 | Ameliyathane hizmetleri alanında edindiği kuramsal ve teorik bilgiyi, alandaki uygulamaya aktarır | 5 |
| P5 | Ameliyathane hizmetleri alanındaki temel düzeyde uygulamalı bilgiye sahip olur ve temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
| P7 | İnsan anatomisi ile ilgili temel bilimsel bilgi birikimine hakim olur ve edindiği bilgileri mesleki olarak uygular. | 4 |
| P15 | Sterilizasyon, asepsi-antisepsi, enfeksiyon kontrolü ve hasa güvenliği konularında teorik bilgiye sahiptir ve standartlara uygun şekilde uygular. | 5 |
| P16 | Cerrahi ekipman, ilaç-gereç, medikal cihazlar ve teknolojik sistemler hakkında güncel bilgiye sahip olup, etkin şekilde kullanır. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ameliyathane ortamında hasta haklarına ve mahremiyetine uygun davranır | P.14.2 | 1 |
| Ö2 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanı bağlamında kullanmayı açıklayabilme. | P.5.1 | 1 |
| Ö3 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini kavrayabilme. | P.5.2 | 1 |
| Ö4 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini ele alarak analiz edebilme. | P.5.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği |
| 2 | Ameliyathanede Çalışan Güvenliği |
| 3 | Ameliyathanenin Fiziki Yapısı ve Fonksiyonel Özellikleri |
| 4 | Cerrahi Alan Enfeksiyonunun Önlenmesi |
| 5 | Hastaya Pozisyon Verme |
| 6 | Ameliyathanede Basınç Yaralanması ve DVT |
| 7 | Mayo Masasının Hazırlanması ve Cerrahi Aletler |
| 8 | Oksijen Tüpleri ve Ameliyathanede Kullanılan Gaz Sistemleri |
| 9 | Ameliyathanede Havalandırma, Isı, Nem ve Aydınlatma Sistemleri |
| 10 | Entegre Ameliyathane Sistemleri ve Akıllı Teknolojiler |
| 11 | Ameliyathanede Kayıt ve Dökümantasyon |
| 12 | Robotik Cerrahi ve İleri Cerrahi Teknolojileri |
| 13 | Ameliyathanede Etik |
| 14 | Ameliyathanede Etik |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon ve Cerrahi Uygulamalar |
| Ameliyathane Hemşireliği |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 40 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 60 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 20 | 8 | 160 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 236 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,87 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 | P14 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanı bağlamında kullanmayı açıklayabilme. | 5 | - |
| Ö2 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini kavrayabilme. | 5 | - |
| Ö3 | Edinmiş olduğu temel düzeydeki bilgileri ameliyathane hizmetleri alanına etkisini ele alarak analiz edebilme. | 5 | - |
| Ö4 | Ameliyathane ortamında hasta haklarına ve mahremiyetine uygun davranır | - | 5 |
