Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02361101 | El Rehabilitasyonu ve İş Uğraşı Tedavisi | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Özlem AKKOYUN SERT |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Özlem AKKOYUN SERT | B BLOK-230 | [email protected] | 7666 | Salı 14.00-15.00 |
Dersin İçeriği
El ve üst ekstremitenin anatomi ve biyomekanik prensipleri, yumuşak doku problemleri, kırıklar, eklem problemleri, sinir yaralanmaları sonrası rehabilitasyon prensipleri..Takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolü, Günlük yaşam aktiviteleri değerlendirme ve eğitimi, Transfer aktiviteleri prensip ve uygulamaları , El, duyu, duyu bütünlemesi değerlendirmeleri ve tedavisi, Farklı problemlerde iş-uğraşı tedavi yaklaşım prensipler
Dersin Amacı
Sık görülen el ve üst ekstremite problemlerini, değerlendirme yöntemleri ve rehabilitasyon yaklaşımlarını açıklamak.. Rehabilitasyonda takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolünü açıklamak, performans alanlarında temel iş ve uğraşı değerlendirme yöntemlerini tanımlamak, uygun iş ve uğraşı yaklaşımlarının geliştirilebilmesi konusunda temel bilgiler ve uygulama örnekleri vermektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 4 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 2 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | P.1.2 | 6 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | P.1.6 | 1 |
Ö3 | Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve tedavi yöntemlerini analiz edebilme. | P.1.7 | 1 |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | P.2.2 | 1 |
Ö5 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | P.3.5 | 6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Elin fonksiyonel anatomisi. El problemlerinde değerlendirme yöntemleri |
2 | Elin yumuşak doku problemleri ve rehabilitasyon yaklaşımları. Fleksör tendon yaralanmaları |
3 | Ekstansör tendon yaralanmaları. Elde kırıklar ve eklem yaralanmaları |
4 | Elbileği problemleri. Üst ekstremite tuzak nöropatiler |
5 | Periferik sinir yaralanmalarında rehabilitasyon prensipleri. Kompleks travmatik problemlerde rehabilitasyon |
6 | Konjenital anomalilerde rehabilitasyon yaklaşımları. Vaka tartışmaları |
7 | Ara Sınav |
8 | Rehabilitasyonda takım çalışması içinde iş ve uğraşı tedavisinin (ergoterapi) rolü. Günlük Yaşam Aktiviteleri değerlendirilmesi |
9 | Günlük Yaşam Aktiviteleri değerlendirilmesi ve pratik uygulanması. Günlük Yaşam Aktiviteleri eğitimi |
10 | Transfer Aktiviteleri Biomekaniksel Prensipler. Transfer Aktivitelerinde Uygulama |
11 | Transfer Aktivitelerinde Uygulama. El değerlendirmeleri |
12 | İş Uğraşı Tedavisi ile İlgili Güncel yaklaşımlar (Zorunlu Kullanım Tedavisi) |
13 | Duyu değerlendirmesi, Duyu tedavisi. Duyu bütünlemesi değerlendirme ve tedavi yöntemleri |
14 | Farklı problemlerde iş-uğraşı tedavi yaklaşım prensipleri(Hemipleji, Serebral Palsi, Zihinsel engelli, Romatoloji, Az Gören vs.) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | H. Kayıhan Hemiplejide İş ve Uğraşı Tedavisi, H.Ü. Fizik Tedavi Rehabilitasyon Y.O. Yayınları 23, Ankara 1999. |
H. Kayıhan, N. Kırdı, M. Uyanık, Tülin Düger, G. Hazar. Serebral Paralizili Çocuk ve Bağımsız Yaşam H. H.Ü. Fizik Tedavi Rehabilitasyon Y.O. Yayınları 15, Ankara 1995. | |
Pedretti, LW. Occupational Therapy-Practice Skills for Physical Dysfunction Mosby, 1996, St.Louis, Missouri. | |
Trombly, CA Occupational Therapy for Physical Dysfunction?, Williams& Wilkins, Sydney, 1989, Baltimore, USA. | |
Üst Ekstremite Yaralanmalarında Rehabilitasyon, Volga Bayrakcı, Zafer Erden, Cemil Yıldız 2023 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 0 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki hastalıklar hakkında yeni fikirler üretebilme. | 2 | - | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | 3 | - | - |
Ö3 | Alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve tedavi yöntemlerini analiz edebilme. | 2 | - | - |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri analiz edebilme. | - | 2 | - |
Ö5 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | - | - | 2 |