Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02350105 | Ortez ve Rehabilitasyonu | 3 | Güz | 5 | 3+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Kamil YILMAZ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Kamil YILMAZ | B BLOK-229 | [email protected] | 7665 | Çarşamba 14:55 |
Dersin İçeriği
Ortez kullanılması gereken patomekanik durumlar, ortezlerin amaçları, kullanılan materyal ve teknoloji, alt ve üst ekstremite ortezleri ve rehabilitasyonu, gövde ortezleri ve rehabilitasyonu, ortez kullanımı ile karşılaşılabilecek sorun ve komplikasyonların önlenmesi ve giderilmesine yönelik çözümler, ortezin teknik ve biyomekanik kontrolü.
Dersin Amacı
Fizyoterapi öğrencilerini ortezler, endikasyonları, uygulamaları, modifikasyonları hakkında bilgilendirmek ve ortez uygulamalarının olası komplikasyonlarını öğretmek, ortezin ve rehabilitasyonun etkinliğini arttıracak uygun tedavi programını planlamayı ve uygulamayı kavramasını sağlayarak, hastaya özel problemleri çözme becerisini geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 3 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 2 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | P.1.3 | 1 |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | P.1.6 | 1 |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | P.2.4 | 1 |
Ö5 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | P.2.5 | 1 |
Ö6 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | P.3.5 | 1 |
Ö7 | Rehabilitasyondaki bir sürece, olaya ve vakaya uygun cihaz ve ekipman tasarlayabilme | P.3.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Orteze giriş, ortez kullanım amaçları, temel kullanım alanlarına yönelik örnekler, ortez yapımında kullanılan materyaller. |
2 | Ayakta yer alan eklemler ve ayak bileği eklemi, ayağın temel fonksiyonları, ayak arkları, ayağın innervasyonu ve dinamik biyomekani. |
3 | Ayak ortezlerinin kullanım amaçları, pes planus, pes planovalgus, pes cavus, anterior transvers ark düşüklüğü, halluks valgus-rijitus, morton parmağı , morton nöroması, pençe ve çekiç parmak, plantar fasciitis, kalkaneal epin, talipes kalkaneo varus ve valgus, talipes ekino varus ve bu deformiteler için kullanılan ortezler. |
4 | Düşük ayak, ekin deformitesi, instabil ayakbileği sorunları, plantar fleksör kasların zayıflığı ve serebral paralizi tedavisinde kullanılan ayakbileği ayak ortezleri. |
5 | Diz eklem anatomisi ve mekaniği, diz ortezlerinin kullanım yerleri, diz ortezlerinin genel kullanım amaçları, patellar instabilite, genu rekurvatum, diz fleksiyon deformitesi, genu varum-valgum ve diz eklemine yük verilmemesi gereken durumlarda kullanılan ortezler. |
6 | Uzun yürüme ortezleri ve endikasyonları, mekanik diz eklemleri, meningomyelosel ve seviyeye göre tedavisinde kullanılan ortezler, kırık ortezleri. |
7 | Ara Sınav |
8 | Kalça çıkığında kullanılan ortezler, legg calve perthes hastalığı ve tedavisinde kullanılan ortezler. |
9 | Kolumna vertebralisin görevleri, omurga ortezlerinin sınıflandırılması, servikal ve servikotorakal bölge ortezleri, torakolumbal ve lumbosakral bölge ortezleri. |
10 | Skolyozun tanımlanması, skolyozda ortez tedavisinin amaçları, skolyoz tedavisinde kullanılan ortezler ve etki mekanizmaları. |
11 | Elin özellikleri, dinamik ortezleme ilkeleri, tenodezis etkisi, intrinsik ve ekstrinsik kasların ilişkisi ve yaygın olarak kullanılan el ortezleri. |
12 | Tendon kesilerinde kullanılan ortezler, sinir yaralanmalarında ortezleme, romatoid artritte ortezleme, de quervain tenosinovitinde ortezleme, spastisite tedavisinde kullanılan el el bileği ortezleri. |
13 | Alt ve üst ekstremitede yaygın olarak kullanılan ortezlerin laboratuvar ortamında incelenmesi, ortezlerin yapısal ve mekanik özelliklerinin öğrencilerle birlikte tartışılması. |
14 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Ortezler, Nigün Bek, Hipokrat kitabevi |
Ortez, Serap Alsancak, Hatiboğlu Yayınevi | |
S Fatma Uygur Ayak Deformite ve Ortezleri HÜ Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları: 14 Ankara 1992. | |
Hunter JM, Schneider LH, Mackin EJ, Callahan AD Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy 5th Ed., Mosby Company, Toronto, 2011 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme. | 2 | - | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | 2 | - | - |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | 2 | - | - |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | - | 2 | - |
Ö5 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | - | 2 | - |
Ö6 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | - | - | 3 |
Ö7 | Rehabilitasyondaki bir sürece, olaya ve vakaya uygun cihaz ve ekipman tasarlayabilme | - | - | 3 |