Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02350101 | Nörolojik Rehabilitasyon I | 3 | Güz | 5 | 3+0+1 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Osman KARACA |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Osman KARACA | B BLOK-229 | [email protected] | 57 1 | Cuma 10:30 |
Dersin İçeriği
Medulla spinalis yaralanmaları, spastisite, ataksi, multiple skleroz.
Dersin Amacı
Nörolojik hastalıkların klinik özellikleri, insan vücudunda meydana getirdiği bulgu ve belirtilerin oluşum mekanizmaları, nörolojik rehabilitasyonda kullanılan ölçme-değerlendirme yöntemleri ve bu hastalıkların rehabilitasyonunda kullanılan nörofizyolojik temelli tekniklerin vaka özelliklerine göre kullanımlarının kavranmasını sağlamak, nörolojik rehabilitasyon alanında klinik karar verme ve problem çözme becerisini geliştirmektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 3 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 2 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme. | P.1.1 | 1,7 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | P.1.4 | 1,7 |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | P.1.6 | 1,7 |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | P.2.4 | 1,7 |
Ö5 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | P.2.5 | 1,7 |
Ö6 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | P.3.5 | 1,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sinir sisteminin temel organizasyonu, santral ve periferik sinir sistemi, brachial, lumbal ve sakral pleksustan çıkan sinirler, inen ve çıkan yollara genel bir bakış. |
2 | Medulla spinalis yaralanmaları ve nedenleri, yaralanma seviyesine göre fonksiyonel durum, kısmi medullas spinalis yaralanmaları ve ortaya çıkan klinik tablo. |
3 | Medulla spinalis yaralanmaları sonrası gelişen pulmoner, kardiyak, genitoüriner, gastrointestinal, nörolojik, skletal komplikasonlar ve dekübit ülserleri. |
4 | Medulla spinalis yaralanmaları sonrası rehabilitasyon, pozisyonlama, yatak içi dönme ve oturma pozisyonuna gelme, paralel bar egzersizleri, tekerlekli sandalyeye oturup kalkma, yürüme ve merdiven çıkma aktivitelerinin uygulamalı olarak eğitimi. |
5 | Spastisite kavramı, spastisite gelişiminde spinal ve supraspinal mekanizmalar, spastisite değerlendirme yöntemleri, spastisite tedavisinde genel ve lokal uygulamalar. |
6 | Periferik sinir yaralanmalarının etyolojisi, etkileri, sinir yaralanmalarının sınıflandırılması, brachial pleksus yaralanmaları. |
7 | Lumbal ve sakral pleksus yaralanmaları, periferik sinir yaralanmalarında değerlendirme, tedavi amaçları, tedavide kullanılan yöntemler ve duyu eğitimi. |
8 | Ara Sınav |
9 | Facial paralizi etyolojisi, klinik özellikleri, periferik ve santral facial paralizinin özellikleri, değerlendirmede ve tedavide kullanılan yöntemlerin uygulamalı eğitimi. |
10 | Akut anterior poliomyelit nedenleri, hastalığın bulaşma şekilleri, klinik seyri, paralitik polio tipleri, poliomyelit semptomları, post polio, poliomyelit değerlendirme ve tedavisinde kullanılan yöntemler. |
11 | Guıllain Barre sendromu, klinik özellikleri, bulguları, tanı, hastalığın prognozu, erken ve aktif dönem tedavisi ile rehabilitasyon sürecinde yaşanan problemler. Tuzak nöropatilerin etyolojisi, sık görülen tuzak nöropatiler ve tedaviileri. |
12 | Parkinson hastalığının klinik tanısı, risk faktörleri, klinik bulguları, hastalığın sonuçları, değerlendirme ve tedavisinin uygulamalı olarak eğitimi. |
13 | Ataksinin tanımı, ataksi tipleri, ataksi değerlendirmesinde ve tedavisinde kullanılan yöntemlerin uygulamalı olarak eğitimi. |
14 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Cilt 3, Ayşe Karaduman, Pelikan Kitabevi, 2016 Ankara |
Nobel Tıp Nörolojik Rehabilitasyon, Turgut Göksoy, İstanbul | |
Nörolojik Rehabilitasyon, Hipokrat Kitabevi, Öznur Tunca Yılmaz |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | 1 | 25 (%) |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 25 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 1 | 6 | 6 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme. | 3 | - | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | 4 | - | - |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularındaki vakaları ve sorunları yorumlayabilme. | 3 | - | - |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | - | 3 | - |
Ö5 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | - | 3 | - |
Ö6 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | - | - | 3 |