Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02341102 | Ağrı ve Fizyoterapi | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Osman KARACA |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Öğr.Gör. Osman KARACA | B BLOK-229 | [email protected] | 7845 | Cuma 10:30 |
Dersin İçeriği
Ağrı patofizyolojisi, ağrı değerlendirmesi ve ağrı gidermede kullanılan fizyoterapi yaklaşımları, rehabilitasyonda koruyucu hizmetler, hastalık süreç yönetimi ve ağrı ile başa çıkma teorileri, farklı ağrı türlerinin tanınması ve gerekli olan tedavi yaklaşımları
Dersin Amacı
Ağrı fizyolojisi ve fizyoterapi alanında kullanılan tüm yöntemlerin (elektroterapi, manuel teknikler, egzersiz uygulamaları, bantlama vb) ağrı yönetimi üzerindeki fizyolojik mekanizmalarını, probleme yönelik seçilen fizyoterapi tekniği ve uygulamasının, hangi fizyolojik mekanizmalar ile ağrı üzerine etkisi olduğunu tek tek inceleyerek , ağrı yönetiminde fizyoterapi ve rehabilitasyon gereksinim nedenlerini ve tedavi özelliklerini anlatmak ve probleme yönelik tedavi seçeneklerini anlatarak ağrı yönetimi alanında fizyoterapistin ihtiyaç duyacağı bilgi ve beceriyi arttırmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 2 |
P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 2 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlar, yorumlar, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözer. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | P.1.4 | 1 |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | P.2.4 | 1 |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | P.2.5 | 1 |
Ö5 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | P.3.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ağrının tanımı, sınıflandırılması, nosiseptif ağrı, nöropatik ağrı, deafferantasyon ağrısı, psikosomatik ağrı, reaktif ağrı,akut ve kronik ağrı. |
2 | Nosisepsiyon aşamaları, nosiseptörler, primer afferent nöronlar, dorsal boynuz nöronal sistemi, nosiseptif çıkan yollar, inen kontrol sistemi,ağrıyla ilişkili serebral korteks kısımları. |
3 | Periferal ve santral sensitizasyon, yansıyan ağrı, ağrı mediatörleri, fantom ağrısı, vücudun ağrıya en hassas veya ağrısız bölgeleri. |
4 | Ağrı değerlendirmesinde kullanılan subjektif ve objektif yöntemler, ağrı skalaları, ağrıyla ilişkili çeşitli problemlerde kullanılan anket ve skalalar. |
5 | Ağrı tedavisinde kullanılan ısı ajanları, düz akım, alçak-orta-yüksek ferekanslı akımlar ve lazerin ağrı üzerine etki mekanizmaları. |
6 | Masaj, mobilizasyon, manipulasyon, yumuşak doku tedavileri, osteopati, karyopraktik uygulamalar ve egzersizlerin ağrı üzerine etki mekanizmaları. |
7 | Ara Sınav |
8 | Homeopati, biofeedback, meditasyon, gevşeme, imajinasyon, nefes egzersizleri, yoga, tai chi, çigong ve reikinin ağrı üzerine etki mekanizmaları. |
9 | Ağrı tedavisinde kullanılan girişimsel olmayan farmakolojik tedaviler ve farmakolojik girişimsel tedaviler. |
10 | Akupunktur ve kuru iğnelemenin ağrı üzerine etkisi, ağrı tedavisinde kullanılan cerrahi yöntemler ve psikolojik yaklaşımlar. |
11 | Kompleks bölgesel ağrı sendromu, nedenleri, sınıflandırılması, klinik seyri, klinik bulguları, tanı kriterleri, patofizyolojisi ve tedavide kullanılan yöntemler. |
12 | Miyofasyal ağrı sendromu, patogenezi, tanı kriterleri, fibromiyalji sendromu, etyolojisi, sınıflandırılması ve tanı kriterleri. |
13 | Genel tekrar, öğrencilerle önceki konuların tartışılması. |
14 | Final Sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Ağrı: Terapistler İçin Bir Ders Kitabı. Strong J.,Unruh A.M., Wright A., Baxter G.D. |
Ağrı Kliniği El Kitabı, Abram S.E., Haddox J.D. Lippincott williams & Wilkins, 2000. | |
Wall and Melzack's Textbook of Pain, 5th Edition. McMahon S.B., Koltzenburg M. Elsevier, 2006. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
---|---|---|---|---|
Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında öğrendiği teorik ve uygulamalı bilgileri ifade edebilme. | 2 | - | - |
Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedavi yöntemlerini uygulayabilme. | 3 | - | - |
Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun tedavi yöntemleri üretebilme. | - | 3 | - |
Ö4 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlere uygun müdahale yaklaşımalrı uygulayabilme. | - | 3 | - |
Ö5 | Rehabilitasyondaki bir sürecin, olayın, vakanın, uygun tedavi yöntemini kullanmaya karar verebilme. | - | - | 3 |