Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02340105 | Biyomekanik ve Kinezyoloji I | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | - |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Biyomekanik ile ilgili temel kavramlar ve araştırma alanları, kuvvetler, kaldıraç sistemleri, uygulamalar ve klinik örnekler. Hareket ve mekanik prensipler, kemik, kas, kollajen ve kıkırdak dokunun mekanik özellikleri ve patomekaniği, eklemlerin özellikleri, normal ve patolojik yürüyüş
Dersin Amacı
Biyomekanikle ilgili temel terimleri ve prensipleri tanımlamak, fizyoterapistlerin klinikte karşılaştığı durumlara biyomekaniksel bir bakış açısı sunmak, örnekler vermek ve tartışmaktır. Lokomotor sistemin normal kinezyolojik ve biyomekanik özellikleri ile patomekanikleri hakkında bilgi kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel sağlık alanı ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanlarında kullanır. | 3 |
| P2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri saptar, tanımlar, yorumlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | P.1.3 | 1 |
| Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | P.2.6 | 1 |
| Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. | P.2.7 | 1 |
| Ö4 | Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. | P.3.3 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Kinezyolojiye giriş, Temel biyomekanik kavramlar |
| 2 | Kinetik ve kinematik ile ilişkili tanımlar, hareket düzlemleri, eklem yüzleri arasındaki temel hareketler, internal ve eksternal kuvvetler, kaldıraç sistemleri |
| 3 | Kemik dokusu mekanikleri ve patomekanikleri |
| 4 | Kemik dokusu mekanikleri ve patomekanikleri |
| 5 | Kas dokusu mekanikleri ve patomekanikleri |
| 6 | Kas dokusu mekanikleri ve patomekanikleri |
| 7 | Ara Sınav |
| 8 | Tandon dokusu mekanik ve patomekanikleri |
| 9 | Ligament dokusu mekanik ve patomekanikleri |
| 10 | Ligament dokusu mekanik ve patomekanikleri |
| 11 | Kıkırdak dokusu mekanik ve patomekanikleri |
| 12 | Eklemlerin temel yapı ve fonksiyonları |
| 13 | Eklemlerin temel yapı ve fonksiyonları |
| 14 | Genel Tekrar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Kinezyoloji ve Biyomekanik, Gül Şener, Fatih Erbahçeci, Hipokrat Kitabevi, 2016, Ankara |
| Omurga, İbrahim Engin Şimşek, Hipokrat Kitabevi, İzmir, 2017 |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 60 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki tedaviler hakkında farklı fikirler üretebilme. | 3 | - | - |
| Ö2 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemleri yorumlayabilme. | - | 4 | - |
| Ö3 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanındaki problemlerin müdahale yaklaşımlarını analiz edebilme. | - | 4 | - |
| Ö4 | Alanı ile ilgili sorunları açıklayabilme. | - | - | - |
