Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99501011 | Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi | 1 | Bahar | 2 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Sağlıkla ilgili temel kavramlar ve sağlık tanımları, sağlığı koruma ve geliştirme kavramları, olumlu sağlık davranışı kazanımı ve olumlu yaşam biçimi davranış değişikliği konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Sağlığı geliştirme kavramı ve sağlığı geliştirme ve koruma ile ilgili temel düzeyde bilgi sağlayarak, öğrencinin olumlu sağlık davranışlarına sahip olmaları ve sağlığın korunması için yapılması gereken uygulamalar konusunda farkındalık kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 4 |
| P9 | İlgi ve yetkinliklerine uygun şekilde kendisini geliştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimleri seçer ve uygular. | P.2.7 | 1 |
| Ö2 | Stres kavramını, nedenlerini, strese verilen tepkileri, stresin bilişsel yönünü, baş etme kavramını ve stratejilerini bilir. | P.9.18 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları |
| 2 | Sağlığı geliştirme kavramının tarihsel gelişim süreci Uluslararası Bildirgeler/Sürdürülebilir Sağlık Hedefleri |
| 3 | Sağlığın Belirleyicileri ve sağlık sorumluluğu |
| 4 | Holistik sağlık yaklaşımı ve yaşam kalitesi |
| 5 | Sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modeller |
| 6 | Dünya'da ve Türkiye'de Sağlığı Geliştirme Uygılamaları |
| 7 | Okul sağlığını geliştirme programları ve hemşirenin rolleri |
| 8 | İş sağlığını geliştirme programları ve hemşirerenin rolleri |
| 9 | Kırılgan gruplarda sağlığı geliştirme ve hemşirenin rolleri |
| 10 | Beslenme-fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesi |
| 11 | Stres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi |
| 12 | Tütün kontrolü ve sağlığın geliştirlmesi |
| 13 | Akran eğitimi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri, Behice Erci 2019. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 6 | 20 | 120 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 152 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,07 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimleri seçer ve uygular. | 4 | - |
| Ö2 | Stres kavramını, nedenlerini, strese verilen tepkileri, stresin bilişsel yönünü, baş etme kavramını ve stratejilerini bilir. | - | 4 |
