Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 99500010 | İş Sağlığı ve Güvenliği | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Sağlık kuruluşlarında iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Öğrenciye, sağlık kurum ve kuruluşlarında hasta ve çalışan güvenliği ile ilgili risklerin azaltılması ,hasta güvenliği kültürünün geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması konularında bilgi sahibi olmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 2 |
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
| P4 | Gebelik süresince sağlığı maksimum düzeyde tutmak için risklerin erken tespiti, saptanan komplikasyonların sevki ya da tedavisini kapsayan bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
| P5 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
| P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
| P7 | Ebeler, kadın sağlığı ve üreme haklarına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 2 |
| P8 | Mesleki etik bilinciyle yasal hak ve sorumluluklarını bilir, uygular. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelikte temel becerileri uygular. | P.2.3 | 1 |
| Ö2 | Sistem hastalıklarına ilişkin ebelik bakımı uygular. | P.2.5 | 1 |
| Ö3 | Toplum sağlığına yönelik bakım uygular. | P.3.11 | 1 |
| Ö4 | Antenatal döneme ilişkin bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.4.2 | 1 |
| Ö5 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.5.3 | 1 |
| Ö6 | Postpartum dönemde kadın ve yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.6.3 | 1 |
| Ö7 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını uygular. | P.7.5 | 1 |
| Ö8 | Mesleki uygulamalarda iş sağlığı ve güvenliği kurallarını bilir. | P.8.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | İş güvenliğinin tanımı ve tarihçesi |
| 2 | Uluslararası ve Ulusal Mevzuat |
| 3 | Güvenlik Kültürü ve Güvenlik İklimi |
| 4 | İnsan ve Halk Sağlığı ile İş Sağlığının İlişkisi |
| 5 | İş Sağlığı ve Güvenliğinde Temel ve Uygulamalı İlkeler |
| 6 | İşyeri Ortamı ve Çalışanlarda Risk Grupları |
| 7 | Meslek Hastalıkları ve Korunma |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | İş Kazaları ve Korunma |
| 10 | Ergonomi |
| 11 | Sağlık Çalışanlarının Sağlığı |
| 13 | İşyeri Sağlık Hizmetleri |
| 14 | İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulunun Görevleri |
| 15 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | İş Sağlığı ve Güvenliği ders kitapları |
| İş güvenliği CASGEM notları | |
| İş sağlığı ve güvenliği, İMO notları | |
| İş Güvenliği, Ercüment DİZDAR, ABP Yayınevi, 2010. | |
| İş Güvenliği ve Sağlığı, Abdulvahap YİĞİT, Alfa Aktüel, 2008. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 70 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 2 | 2 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 4 | 8 |
| Alan Çalışması | 2 | 4 | 8 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 60 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P3 | P4 | P5 | P6 | P7 | P8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebelikte temel becerileri uygular. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö2 | Sistem hastalıklarına ilişkin ebelik bakımı uygular. | 2 | - | - | - | - | - | - |
| Ö3 | Toplum sağlığına yönelik bakım uygular. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö4 | Antenatal döneme ilişkin bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | - | - | - | - | - | - |
| Ö5 | İntrapartum dönemde kadın ve fetüs/yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | - | - | 2 | - | - | - |
| Ö6 | Postpartum dönemde kadın ve yenidoğana gerekli bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | - | - | - | 2 | - | - |
| Ö7 | Jinekolojik sorunlara yönelik holistik bir yaklaşımla ebelik bakımı uygulama basamaklarını uygular. | - | - | - | - | - | 2 | - |
| Ö8 | Mesleki uygulamalarda iş sağlığı ve güvenliği kurallarını bilir. | - | - | - | - | - | - | - |
