Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02271064 | Dezavantajlı Gruplarda Üreme Sağlığı | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-126 | [email protected] | 7416 |
Dersin İçeriği
Dezavantajlı grupların üreme sağlığı ve üreme sağlığı sorunlarını içeren teorik konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere dezavantajlı grupların (çocuklar, gençler, yaşlılar, özürlüler, göçmenler, azınlıklar, eski hükümlüler, tek ebeveynli aileler, yoksullar, HIV taşıyıcıları, seks işçileri vb) üreme sağlığı ile ilgili bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
| P7 | Ebeler, kadın sağlığı ve üreme haklarına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Aile planlaması yöntemlerini bilir. | P.3.7 | 1,6 |
| Ö2 | Aile planlaması danışmanlığı yapar. | P.3.8 | 1,6 |
| Ö3 | Dezavantajlı gruplara yönelik üreme sağlığı problemleri konusunda gerekli bilgi ve uygulamaları bilir. | P.7.10 | 1,3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Üreme sağlığına giriş, kavramsal çerçeve: "zihniyet, sistem, insan"üçgeninde dezavantajlılık ve üreme sağlığı |
| 2 | Çalışma hayatında dezavantajlı grup kavramı |
| 3 | Dezavantajlı bir grup olarak kadınlar (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 4 | Dezavantajlı bir grup olarak engelliler (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 5 | Dezavantajlı bir grup olarak yoksullar (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 6 | Dezavantajlı bir grup olarak Romanlar (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 7 | Dezavantajlı bir grup olarak göçmenler (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Dezavantajlı grupları korumaya ve işgücüne katılımlarını sağlamaya yönelik programlar |
| 10 | Dezavantajlı bir grup olarak yaşlılar (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 11 | Dezavantajlı bir grup olarak gençler (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 12 | Dezavantajlı bir grup olarak HIV ve HIV taşıyıcıları (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 13 | Dezavantajlı bir grup olarak seks işçileri (sorunlar ve çözüm önerileri) ve üreme sağlığı |
| 14 | Dezavantajlı grupların hakları ve hak ihlalleri |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Özbek, H., & Çakır, D. (Eds.). (2022). Cinsel sağlık ve üreme sağlığı (1. bs.). Nobel Kitabevi. |
| Omaç Sönmez, M., & Turan, Z. (Eds.). (2021). Üreme sağlığı ve aile planlaması. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 24 | 24 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 142 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P7 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Aile planlaması yöntemlerini bilir. | 3 | - |
| Ö2 | Aile planlaması danışmanlığı yapar. | 3 | - |
| Ö3 | Dezavantajlı gruplara yönelik üreme sağlığı problemleri konusunda gerekli bilgi ve uygulamaları bilir. | - | 3 |
