Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02271063 | Ebeveynliğe Hazırlık | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-126 | [email protected] | 7416 |
Dersin İçeriği
Bu ders, gebelik, doğum ve lohusalık sürecinde gebe ve ailesinin ebeveynliğe hazırlığı kapsamında, gebeliğin oluşumu, gebelikte olağan yakınmalar ve başa çıkma yöntemleri, gebelik egzersizleri ve doğuma hazırlık, bebek bakımı/beslenmesi, loğusalık bakımı ve doğurganlığın düzenlenmesi yöntemleri ve diğer ilgili konularda ebeveynlerin hazırlanmasına yönelik bilgi ve uygulamalarına ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Gebelik, doğum ve lohusalık sürecinde gebe ve ailesinin ebeveynliğe hazırlığıyla ilişkili kuramsal bilgiyi kullanarak geliştirdiği eğitim modülünün uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik bilgi ve beceri kazanılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
| P10 | Ebelik uygulamaları için gerekli olan bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, geliştirir, kullanır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Doğuma hazırlık eğitim programı hazırlamayı bilir. | P.3.19 | 1,6 |
| Ö2 | Gebelik, doğum ve lohusalık sürecine ilişkin ebeveynlerin hazırlığa yönelik bilgi ve uygulamaları bilir. | P.3.20 | 1,3 |
| Ö3 | Gebelik sürecini, gebe ve fetüs fizyolojisini bilir. | P.3.21 | 1,6 |
| Ö4 | Ebelik bilimine ilişkin konularda bilimsel gelişmelere ilişkin tarama yaparak raporlar. | P.10.1 | 3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, ebeveyn tanımlaması, kültürlerarası ebeveynlik |
| 2 | Aile yapısı ve özellikleri, eşler/partnerler arası ilişki, iletişim ve ebeveyn olma |
| 3 | Ebeveynliğe hazırlık; konsepsiyon öncesi sağlığın yükseltilmesi, ebeveyn olmaya karar verme, gebelik öncesi ebeveyn olmaya hazırlanma; fiziksel, psikososyal ve ekonomik hazırlık |
| 4 | Anne ve babada gebeliğin nörofizyolojik, psikososyal ve kültürel boyutu ve bakım (sosyokültürel faktörler ve gebelik deneyimi, ailenin gebeliğe psikososyal tepkisi ve uyumu, sosyal destek gibi..) |
| 5 | Doğum ve doğum sonu dönemde nörofizyolojik ve psikososyal değişimler ve bakım, yeni yaşama uyum |
| 6 | Prenatal, innatal ve postnatal dönemde anne-bebek bağlanması ve bakım |
| 7 | Anne sütünün önemi ve emzirme |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Prenatal, innatal ve postnatal dönemde baba-bebek bağlanması ve bakım |
| 10 | Anne sütünün önemi ve emzirme |
| 11 | Yenidoğanın özellikleri ve bakımı |
| 12 | Yenidoğan ve bebeklik döneminde temel sorunlar ve bakım uygulamaları |
| 13 | Anal ve fallik dönem ve özellikleri, tuvalet eğitimi, oyun çocuğu ve oyunun önemi |
| 14 | Ebeveyn tutum ve davranışların, annelik rolü yeteneğinde ebenin rolü |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Rathfisch, G. (2015). Gebelikten anneliğe yoga: Ebeveynliğe bedensel, zihinsel ve ruhsal hazırlık. Nobel Tıp. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 24 | 24 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 142 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P3 | P10 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Doğuma hazırlık eğitim programı hazırlamayı bilir. | - | - |
| Ö2 | Gebelik, doğum ve lohusalık sürecine ilişkin ebeveynlerin hazırlığa yönelik bilgi ve uygulamaları bilir. | 3 | - |
| Ö3 | Gebelik sürecini, gebe ve fetüs fizyolojisini bilir. | 3 | - |
| Ö4 | Ebelik bilimine ilişkin konularda bilimsel gelişmelere ilişkin tarama yaparak raporlar. | - | - |
