Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02271061 | Geleneksel Ebelik Uygulamaları ve Evde Doğum | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Fatma BAY |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Fatma BAY | B-126 | [email protected] | 7416 |
Dersin İçeriği
Ebeliğin doğası ve doğum şekli üzerine etkisi; ebelerin doğum öncesi dönemde gebelere yönelik geleneksel yöntemleri; ebelerin doğuma yönelik geleneksel yöntemleri; ebelerin doğum sonrası döneme yönelik geleneksel yöntemleri; ebelerin yenidoğana yönelik geleneksel yöntemleri; evde doğum tanımı ebelerin doğumu kolaylaştırmak için kullandıkları yöntemler; evde doğumda ebelik bakımın hedefleri; evde doğumun avantajları ve dezavantajları; evde doğum video izlemi; evde doğumda kadının bakımı; evde doğumda yenidoğan bakımına ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Ebelik öğrencelerinin geleneksel uygulamalar ve evde doğum konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlayarak, bakım ve tedavi sırasında bireyselleştirilmiş bakım olanaklarını artırabilmek amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
| P7 | Ebeler, kadın sağlığı ve üreme haklarına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
| P10 | Ebelik uygulamaları için gerekli olan bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, geliştirir, kullanır. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Evde doğum yönetimini bilir. | P.5.10 | 1 |
| Ö2 | Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.7.13 | 1 |
| Ö3 | Ebelik bilimine ilişkin konularda bilimsel gelişmelere ilişkin tarama yaparak raporlar. | P.10.1 | 3 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders hakkında bilgilendirme, öğrenci gruplarının oluşturulması |
| 2 | Ebelerin doğum öncesi dönemde gebelere yönelik geleneksel yöntemleri |
| 3 | Ebelerin doğuma yönelik geleneksel yöntemleri |
| 4 | Ebelerin doğum sonrası dönemde kadına ve yenidoğana ilişkin geleneksel yöntemler |
| 5 | İnfertil kadınlara yönelik geleneksel ebelik uygulamaları |
| 6 | Üreme sağlığı hizmetlerine yönelik geleneksel ebelik uygulamaları |
| 7 | Menopoza ilişkin geleneksel ebelik uygulamaları |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Evde doğum için doğum öncesi dönem yönetimi |
| 10 | Evde doğum da birinci evrenin yönetimi |
| 11 | Evde doğum da ikinci ve üçüncü evrenin yönetimi |
| 12 | Evde doğum da dördüncü evre ve postpartum dönem yönetimi |
| 13 | Evde doğumda yenidoğan bakım uygulamaları |
| 14 | Evde doğumda acil durum yönetimi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Eğri, G., & Gölbaşı, Z. (2007). 15-49 yaş grubu evli kadınların doğum sonu dönemde bebek bakımına yönelik geleneksel uygulamaları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (5), 313-320. |
| Gölbaşı, Z., & Eğri, G. (2010). Doğum sonu dönemde annenin bakımına yönelik yapılan geleneksel uygulamalar. Cumhuriyet Medical Journal, 32(3), 276- 282. | |
| Işık, M. T., Akçınar, M., & Kadıoğlu, S. (2010). Mersin ilinde gebelik, doğum ve loğusalık dönemlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7( 1), 63-84. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 24 | 24 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Diğer | 1 | 24 | 24 |
| Toplam İş Yükü: | 142 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 | P7 | P10 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Evde doğum yönetimini bilir. | - | - | - |
| Ö2 | Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | - | - |
| Ö3 | Ebelik bilimine ilişkin konularda bilimsel gelişmelere ilişkin tarama yaparak raporlar. | - | - | - |
