İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02271061 Geleneksel Ebelik Uygulamaları ve Evde Doğum 4 Güz 7 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Fatma BAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Dr. Öğr. Üyesi Fatma BAY B-126 [email protected] 7416
Dersin İçeriği
Ebeliğin doğası ve doğum şekli üzerine etkisi; ebelerin doğum öncesi dönemde gebelere yönelik geleneksel yöntemleri; ebelerin doğuma yönelik geleneksel yöntemleri; ebelerin doğum sonrası döneme yönelik geleneksel yöntemleri; ebelerin yenidoğana yönelik geleneksel yöntemleri; evde doğum tanımı ebelerin doğumu kolaylaştırmak için kullandıkları yöntemler; evde doğumda ebelik bakımın hedefleri; evde doğumun avantajları ve dezavantajları; evde doğum video izlemi; evde doğumda kadının bakımı; evde doğumda yenidoğan bakımına ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Ebelik öğrencelerinin geleneksel uygulamalar ve evde doğum konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlayarak, bakım ve tedavi sırasında bireyselleştirilmiş bakım olanaklarını artırabilmek amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri X
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P5 Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. 3
P7 Ebeler, kadın sağlığı ve üreme haklarına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. 3
P10 Ebelik uygulamaları için gerekli olan bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, geliştirir, kullanır. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Evde doğum yönetimini bilir. P.5.10 1
Ö2 Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. P.7.13 1
Ö3 Ebelik bilimine ilişkin konularda bilimsel gelişmelere ilişkin tarama yaparak raporlar. P.10.1 3
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Ders hakkında bilgilendirme, öğrenci gruplarının oluşturulması
2 Ebelerin doğum öncesi dönemde gebelere yönelik geleneksel yöntemleri
3 Ebelerin doğuma yönelik geleneksel yöntemleri
4 Ebelerin doğum sonrası dönemde kadına ve yenidoğana ilişkin geleneksel yöntemler
5 İnfertil kadınlara yönelik geleneksel ebelik uygulamaları
6 Üreme sağlığı hizmetlerine yönelik geleneksel ebelik uygulamaları
7 Menopoza ilişkin geleneksel ebelik uygulamaları
8 Ara sınav
9 Evde doğum için doğum öncesi dönem yönetimi
10 Evde doğum da birinci evrenin yönetimi
11 Evde doğum da ikinci ve üçüncü evrenin yönetimi
12 Evde doğum da dördüncü evre ve postpartum dönem yönetimi
13 Evde doğumda yenidoğan bakım uygulamaları
14 Evde doğumda acil durum yönetimi
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Eğri, G., & Gölbaşı, Z. (2007). 15-49 yaş grubu evli kadınların doğum sonu dönemde bebek bakımına yönelik geleneksel uygulamaları. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (5), 313-320.
Gölbaşı, Z., & Eğri, G. (2010). Doğum sonu dönemde annenin bakımına yönelik yapılan geleneksel uygulamalar. Cumhuriyet Medical Journal, 32(3), 276- 282.
Işık, M. T., Akçınar, M., & Kadıoğlu, S. (2010). Mersin ilinde gebelik, doğum ve loğusalık dönemlerinde anneye ve yenidoğana yönelik geleneksel uygulamalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7( 1), 63-84.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev 1 30 (%)
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 24 24
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 24 24
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 1 24 24
Toplam İş Yükü: 142
Toplam Yük / 30 4,73
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P5 P7 P10
Ö1 Evde doğum yönetimini bilir. - - -
Ö2 Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. - - -
Ö3 Ebelik bilimine ilişkin konularda bilimsel gelişmelere ilişkin tarama yaparak raporlar. - - -