Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02270022 | Doğal Doğum Bilinci, Desteği ve Alternatif Doğum Yöntemleri | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-114 | [email protected] | 7416 | Pazartesi 14:00-16:00 |
Dersin İçeriği
Ders, doğal doğumun temelleri, doğum fizyolojisi, ebe desteği ve anne deneyimi ile başlamaktadır. Su doğumu, ev doğumu, doğum merkezleri gibi alternatif doğum yöntemleri ve farmakolojik olmayan ağrı yönetimi teknikleri incelenmektedir. Yoga, meditasyon, mindfulness gibi zihin-beden odaklı yaklaşımlar, kültürel ritüeller, aile ve partner desteği ders kapsamında ele alınmaktadır. Ayrıca medyada doğal doğum algısı, doğumda güncel tartışmalar ve etik ikilemler, yenilikçi yaklaşımlar ve teknolojik uygulamalar incelenerek öğrencilerin mesleki kimlik gelişimine katkı sağlanmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin doğal doğumun felsefesini, fizyolojisini ve anne-bebek sağlığı açısından önemini kavramalarını sağlamaktır. Öğrenciler, doğal doğum sürecinde ebe desteğinin rolünü, farmakolojik olmayan ağrı yönetimi tekniklerini ve alternatif doğum yöntemlerini öğrenerek doğum sürecinde kadın ve ailesine bütüncül, güvenli ve saygılı bakım sunma yeterliliği kazanacaklardır. Ayrıca ders, öğrencilerin doğumda etik yaklaşımları, kültürel farklılıkları ve güncel uygulamaları eleştirel bakış açısıyla değerlendirmelerini teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P5 | Kendi sorumluluğunda doğumu yönetir ve bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
| P9 | İlgi ve yetkinliklerine uygun şekilde kendisini geliştirir. | 3 |
| P13 | Ulusal ve uluslararası düzeyde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, tanımı, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Doğal doğum ve felsefesini bilir. | P.5.7 | 1 |
| Ö2 | Doğal doğum sürecinde sorumluluklarını bilir. | P.5.8 | 1 |
| Ö3 | Alternatif doğum yöntemlerini bilir. | P.5.9 | 1,5 |
| Ö4 | Ebelik alanında bağımsız veya ekibin üyesi olarak uygulayabileceği integratif uygulamaları bilir. | P.9.10 | 6 |
| Ö5 | Ebelikte integratif uygulamalarının işlem basamaklarını bilir. | P.9.14 | 6 |
| Ö6 | Ebelik tarihini bilir. | P.13.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders Tanıtımı ve Doğal Doğum Kavramı: Dersin amacı, hedefleri, doğal doğum bilinci nedir? |
| 2 | Doğum Fizyolojisi ve Doğal Doğumun Temelleri: Doğum sürecinin fizyolojik aşamaları, hormonların rolü. |
| 3 | Doğal Doğumda Ebe Desteği, Orgazmik Doğum |
| 4 | Anne Deneyimi ve Psikososyal Boyut: Doğumun kadın ruh sağlığına etkisi. |
| 5 | Alternatif Doğum Yöntemleri – Su Doğumu: Su doğumunun fizyolojik ve psikolojik etkileri. |
| 6 | Alternatif Doğum Yöntemleri – Ev Doğumu ve Doğum Merkezleri: Ev doğumu, doğum evleri, güvenlik ve etik tartışmalar. |
| 7 | Farmakolojik Olmayan Ağrı Yönetimi: Masaj ve Dokunma |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Odaklanma ve Dikkat Dağıtma Teknikleri |
| 10 | Gevşeme Teknikleri |
| 11 | Epidural Anestezi ve Hipnozla Doğum |
| 12 | Doğumun Doğal Akışını Sınırlayan Uygulamalar |
| 13 | Doğuma Hazırlık Sınıfları |
| 14 | Özel Durumlarda Doğum ve Doğal Doğum Sonu Dönem |
| 15 | Final Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dereli Yılmaz, S., Gökyıldız Sürücü, Ş. (2020). Spiritüel Ebelik. Akademisyen Kitabevi, Ankara. |
| Aktaş, S., Aksoy Derya, Y., Toker, E. (2023). A'dan Z'ye Temel Ebelik. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 1 | 8 | 8 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 66 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,20 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P5 | P9 | P13 |
|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Doğal doğum ve felsefesini bilir. | - | - | - |
| Ö2 | Doğal doğum sürecinde sorumluluklarını bilir. | 5 | - | - |
| Ö3 | Alternatif doğum yöntemlerini bilir. | 5 | - | - |
| Ö4 | Ebelik alanında bağımsız veya ekibin üyesi olarak uygulayabileceği integratif uygulamaları bilir. | - | 3 | - |
| Ö5 | Ebelikte integratif uygulamalarının işlem basamaklarını bilir. | - | 3 | - |
| Ö6 | Ebelik tarihini bilir. | - | - | - |
