Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02270021 | Ruh Sağlığı | 3 | Bahar | 6 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunuş yoluyla öğretim stratejisi |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-126 | [email protected] | 7416 |
Dersin İçeriği
Ruh sağlığı ve bozuklukları ile ilgili temel kavramlar, temel psikiyatrik bozukluklar ve ebelik yaklaşımı, kadın ruh sağlığı ve ebelik yaklaşımına ilişkin konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Ruh sağlığı ve psikiyatri temel kavramları, temel psikiyatrik bozukluklar, kadın ruh sağlığı, gebelik dönemi ve sonrası, baba ve yenidoğan ruh sağlığı, olağan dışı durumlarda psikososyal ebelik yaklaşımları konularında bilgi, beceri ve farkındalık kazandırma amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 3 |
| P7 | Ebeler, kadın sağlığı ve üreme haklarına ilişkin ve gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal protokollere uygun biçimde bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Kadın yaşam dönemlerine göre ruh sağlığı ve sorunlarını bilir. | P.1.27 | 1 |
| Ö2 | Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.7.13 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ruh Sağlığına Giriş ve Ebeliğin Rolü |
| 2 | İletişim, Teröpatik İlişki ve Temel Danışmanlık Becerileri |
| 3 | Stres, Başa Çıkma, Kriz ve Gebelik |
| 4 | Gebelikte Ruh Sağlığı: Risk ve Koruyucu Etkenler |
| 5 | Perinatal Dönemde Duygudurum ve Anksiyete Bozuklukları |
| 6 | Doğum Sonu Dönemde Ruh Sağlığı: Baby Blues, Depresyon, Psikoz |
| 7 | Psikiyatrik Aciller: İntihar, Kendine Zarar ve Ajitasyon |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Gebelik ve Doğumda Psikofarmakoloji: İlaç Kullanımı ve Emzirme |
| 10 | Şiddet, Travma, Kayıp ve Yas Süreci |
| 11 | Stigma, Haklar, Etik ve Hukuki Boyut |
| 12 | Adölesan Gebelik, İstenmeyen Gebelik, Kürtaj ve Ruh Sağlığı |
| 13 | Family, Father, and Social Support Systems |
| 14 | Ebe'nin Ruh Sağlığı: Tükenmişlik, İkincil Travma ve Öz-Bakım |
| 15 | Bütüncül ve Farmakolojik Olmayan Yaklaşımlar & Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Çevik, A. (2019). Ebelere Yönelik Ruh Sağlığı ve Hastalıkları: Gebelik ve Lohusalık Dönemi. Akademisyen Kitabevi. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 66 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,20 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P7 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Kadın yaşam dönemlerine göre ruh sağlığı ve sorunlarını bilir. | 3 | - |
| Ö2 | Kadın sağlığı için gerekli, bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | - | 3 |
