Ebelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02251040 | Toplumu Tanıma ve Kültürlerarası Ebelik | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Kültür tanımı, kültürü oluşturan faktörler; kültür çeşitleri; kültürler arası iletişimin temel kavramları; kültürler arası iletişimi etkileyen faktörler; gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar; insan ve kültürel yapı, kültürel farklılıklar ve benzerlikler; kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve kültürü temel alan sağlık bakım modelleri; sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim; farklı kültürlerde kadın ve ebe ilişkisi; göç ve göçün kültürel etkisi; türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar; Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar.
Dersin Amacı
Toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak da aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde transkültürel ebelik bakımının önemini vurgulayarak transkültürel ebelik bakımına yönelik yaklaşımları öğretmek.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P3 | Ebeler topluma; sağlıklı aile yaşamı, planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | P.3.12 | 1,6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Kültür tanımı, kültürü oluşturan faktörler |
2 | Kültür çeşitleri |
3 | Kültürler arası iletişimin temel kavramları |
4 | Kültürler arası iletişimi etkileyen faktörler |
5 | Gelenek ve görenekler, kültürel yapılar, tutumlar, önyargılar ve ayrımcılıklar |
6 | İnsan ve kültürel yapı, kültürel farklılıklar ve benzerlikler |
7 | Kültürlerarası bakımda modellerin kullanımı ve kültürü temel alan sağlık bakım modelleri |
8 | Ara sınav |
9 | Sağlık, hastalık ve kültürel etkileşim |
10 | Farklı kültürlerde kadın ve ebe İlişkisi |
11 | Göç ve göçün kültürel etkisi, |
12 | Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar |
13 | Türkiye de gebelik ve lohusalık dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar |
14 | Türkiye de yenidoğan dönemine yönelik geleneksel/kültürel uygulamalar |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Kartarı, A. (2014). Kültür, Farklılık ve İletişim, 1. Baskı, İletişim Yayınevi: Ankara. |
Seviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik, 2. Baskı, Akademi Basın ve Yayıncılık: Ankara. | |
Yücel, H. (2021). Kültürlerarası İletişim, 1. Baskı, İletişim Yayınevi: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 2 | 30 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 24 | 48 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 136 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,53 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P3 |
---|---|---|
Ö1 | Ebelik yeterlilikleri doğrultusunda planlı gebelikler ve pozitif (olumlu) ebeveynliği desteklemek için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 3 |