Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02250016 | Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları | 3 | Güz | 5 | 3+8+0 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Dünyada ve Türkiye'de yenidoğan sağlığının durumu; neonatolojide temel kavramlar. doğumhanede yenidoğan bakımı; yenidoğanın sağlık durumunun değerlendirilmesi- yenidoğanlara özgü girişimler; yenidoğan bakım ilkeleri. termoregülasyon; yenidoğan ünitelerine hasta kabulü. iletişim; bağışıklama; term, prematüre ve düşük doğum ağırlıklı yenidoğanların izlem ilkeleri ve sorunları; ara sınav; yenidoğan resüsitasyonu; yenidoğanlarda beslenme (anne sütü, enteral, parenteral beslenme); yenidoğan hastalıkları ve doğumsal anomaliler -1; yenidoğan hastalıkları ve doğumsal anomaliler -2; yenidoğan hastalıkları ve doğumsal anomaliler -3; yenidoğan transportu. yenidoğanın taburculuk işlemleri konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sağlıklı yenidoğan izlemi ve bakımı, yenidoğan döneminde karşılaşılabilecek sorunlar ve normalden sapma durumların da ebenin yeterli bilgi ve beceriye sahip olmasını sağlamak amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P6 | Doğum sonu dönemde kadın ve yenidoğan için bütüncül, kültürel açıdan duyarlı, kanıt temelli bakım sunar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Yenidoğanın normal fizyolojisini bilir. | P.6.4 | 1 |
| Ö2 | Yenidoğanda sık görülen hastalıkları bilir. | P.6.16 | 1 |
| Ö3 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri bilir. | P.6.5 | 1 |
| Ö4 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri uygular. | P.6.6 | 1,7 |
| Ö5 | Sağlıklı yenidoğan izlem ve bakımını bilir. | P.6.15 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ülkemiz ve Dünya Koşullarına Göre Yenidoğanın Sorunları |
| 2 | Yenidoğana ilişkin terminolojiyi ve fizyolojisini özetler. |
| 3 | Yenidoğanın Fiziksel Tanılanması; Yenidoğan Döneminde Büyüme ve Gelişme |
| 4 | Yenidoğanın Beslenmesi, Cildinin Tanılanması; Yüksek Riskli Yenidoğan |
| 5 | Yenidoğanda İlaç ve Oksijen Uygulamaları |
| 6 | Yenidoğanın Solunum Sistemi Hastalıkları; Kalp ve Dolaşım Sistemi Hastalıkları |
| 7 | Nörolojik Sistem Hastalıkları; Endokrin Sistem Hastalıkları |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Gastrointestinal Sistem Hastalıkları; Üriner Sistem Hastalıkları; Yenidoğan Enfeksiyonları |
| 10 | Yenidoğan Sarılıkları; Yenidoğanda Sıvı Elektrolit Dengesi |
| 11 | Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi |
| 12 | Yenidoğan Tarama Programları; Fetal Alkol Sendromu |
| 13 | Yenidoğanda Ağrı; Ani Bebek Ölüm Sendromu |
| 14 | Yenidoğana Özgü Uygulamalar (Banyo, Masaj, Kanguru Bakımı) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Genç, R.E, Özkan, H. (2016).Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, Nobel Tıp Kitabevi: İstanbul. |
| Karaçam, Z., Çoban, A., Taşpınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Ankara Nobel Tıp Kitabevi: Ankara. | |
| Okumuş, N., Zenciroğlu, A. (2014). Yenidoğan Muayenesi Kanıta Dayalı Bir Rehber, Akademisyen Kitabevi: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 14 | 8 | 112 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 228 | ||
| Toplam Yük / 30 | 7,60 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P6 |
|---|---|---|
| Ö1 | Yenidoğanın normal fizyolojisini bilir. | 5 |
| Ö2 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri bilir. | 5 |
| Ö3 | Yenidoğan hastalıklarına ilişkin girişimleri uygular. | 5 |
| Ö4 | Sağlıklı yenidoğan izlem ve bakımını bilir. | 5 |
| Ö5 | Yenidoğanda sık görülen hastalıkları bilir. | 5 |
