Ebelik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02241035 | Çocuk İstismar ve İhmali | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
İstismarın tanımı, sıklığı, epidemiyolojisi, sınıflaması; çocuk istismarı-ihmalinin dünyadaki ve ülkemizdeki durumu, çocuk hakları bildirgesi açısından ihmal ve istismar; çocuk istismarının risk faktörleri, nedenleri ve dinamikleri; çocuk istismarının tanılanması ve tipleri; fiziksel istismar; duygusal istismarı; cinsel istismar; öykü alma; genito anal muayene; ailenin ve çocuğun ruhsal değerlendirmesi; fiziksel komplikasyonlar ve önlenmesi; aileye ve çocuğa ruhsal yaklaşım, sağaltım ve yönlendirme, aile ve çocuğun rehabilitasyonu; cinsel istismarın kısa ve uzun dönemde ruhsal ve davranışsal etkileri; adölesanlarda cinsel istismara yaklaşım; cinsel istismarın adli tıbbi değerlendirilmesi; türk ceza kanunu ve hekimleri ilgilendiren düzenlemeler, çocuk istismarının yasal boyutu ve çocuk istismarı ile ilgili yasal düzenlemeler, konularını içerir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili kavramlar ve önleme yollarına ilişkin bilgi ve becerileri öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | X |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P8 | Mesleki etik bilinciyle yasal hak ve sorumluluklarını bilir, uygular. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Çocuk istismarı ve ihmali konusunda farkındalık kazanır. | P.8.6 | 1 |
Ö2 | Çocuk istismarı ve ihmali konusunda rol ve sorumluluklarını bilir. | P.8.7 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | İstismarın tanımı, sıklığı, epidemiyolojisi, sınıflaması |
2 | Çocuk istismarı-ihmalinin dünyadaki ve ülkemizdeki durumu, çocuk hakları bildirgesi açısından ihmal ve istismar |
3 | Çocuk istismarının risk faktörleri, nedenleri ve dinamikleri |
4 | Çocuk istismarının tanılanması ve tipleri fiziksel istismar |
5 | Duygusal istismar |
6 | Cinsel istismar |
7 | Öykü alma genito anal muayene |
8 | Ara sınav |
9 | Ailenin ve çocuğun ruhsal değerlendirmesi |
10 | Fiziksel komplikasyonlar ve önlenmesi |
11 | Aileye ve çocuğa ruhsal yaklaşım, sağaltım ve yönlendirme, aile ve çocuğun rehabilitasyonu |
12 | Cinsel istismarın kısa ve uzun dönemde ruhsal ve davranışsal etkileri |
13 | Adölesanlarda cinsel istismara yaklaşım |
14 | Cinsel istismarın adli tıbbi değerlendirilmesi Türk ceza kanunu ve hekimleri ilgilendiren düzenlemeler, çocuk istismarının yasal boyutu ve çocuk istismarı ile ilgili yasal düzenlemeler. |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Fırat, S., İltaş, Y., & BF, Y. (2016). Ruhsal ve hukuki yönleriyle çocuk istismarı. Akademisyen Yayınları, 43, 3-4. |
İbiloğlu, A. O., Atlı, A., Oto, R., & Özkan, M. (2018). Çocukluk çağı cinsel istismar ve ensest olgularına çok yönlü bakış. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 10(1), 84-98. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 2 | 30 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 90 | ||
Toplam Yük / 30 | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P8 |
---|---|---|
Ö1 | Çocuk istismarı ve ihmali konusunda farkındalık kazanır. | 2 |
Ö2 | Çocuk istismarı ve ihmali konusunda rol ve sorumluluklarını bilir. | 2 |