Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02240013 | Mesleki Örgütlenme ve Ebelik Etiği | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 2 | 2 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunuş yolu ile öğretim |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Mesleki örgütlenme, meslek etiği ile ilgili temel kavramlar, ilkeler ve süreçlerine ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ebelik öğrencilerinde mesleki bağlılık ve meslek bilinci oluşturmak, örgütlenme de farkındalık yaratmak ve ebelik bakımında etik ilkelere uygun çalışmayı öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P8 | Mesleki etik bilinciyle yasal hak ve sorumluluklarını bilir, uygular. | 5 |
| P13 | Ulusal ve uluslararası düzeyde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, tanımı, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelik uygulamaları açısından mesleki etik sorumluluklarını bilir. | P.8.2 | 1,6 |
| Ö2 | Kadınların üreme hakları ve üreme haklarına ilişkin etik sorunları bilir. | P.8.3 | 1 |
| Ö3 | Ebelik mezvuatını bilir. | P.8.11 | 1 |
| Ö4 | Mevzuat doğrultusunda yasal hak ve sorumluluklarını bilir. | P.8.12 | 1 |
| Ö5 | Mesleki örgütleri, rol ve sorumluluklarını bilir. | P.13.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dönemlik ders yürütme planının sunumu, yasal düzenlemelerle ilgili temel bilgiler |
| 2 | Türkiye'de ebelik mesleğine ilişkin yasal düzenlemeler |
| 3 | Mesleki örgütlenme |
| 4 | Mesleki bağlılık ve aidiyet |
| 5 | Uluslararası ebelik örgütleri |
| 6 | Ulusal ebelik örgütleri |
| 7 | Mesleki örgütlenmenin güçlendirilmesi |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Etik kavramı ve önemi |
| 10 | Etik ilkeler |
| 11 | Hasta hakları ve malpraktis |
| 12 | Sağlık çalışanı hakları ve hastanın sorumlulukları |
| 13 | Antenatal, innatal, postnatal bakım ve etik |
| 14 | Üreme sağlığı ve etik |
| 15 | Etik karar verme süreci |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Aktaş, S., Aksoy Derya, Y., Toker, E. (2023). A'dan Z'ye Temel Ebelik. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul. |
| Nermin Ersoy, Ayla Ergin, Müesser Özcan. (2015). Ebelik Uygulamalarında Profesyonel Etik. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | 1 | 30 (%) |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 1 | 8 | 8 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 8 | 8 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 66 | ||
| Toplam Yük / 30 | 2,20 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P8 | P13 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebelik uygulamaları açısından mesleki etik sorumluluklarını bilir. | 5 | - |
| Ö2 | Kadınların üreme hakları ve üreme haklarına ilişkin etik sorunları bilir. | 5 | - |
| Ö3 | Ebelik mezvuatını bilir. | 5 | - |
| Ö4 | Mevzuat doğrultusunda yasal hak ve sorumluluklarını bilir. | 5 | - |
| Ö5 | Mesleki örgütleri, rol ve sorumluluklarını bilir. | - | 5 |
