Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02231032 | Ebelik Bakımı Planlama ve Danışmanlık | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 5. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 5. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | Sunuş yolu ile öğretim |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Büşra DURAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu derste, ebelik bakım planının tanımı, önemi ve temel ilkeleri ele alınarak öğrencilerin bakım sürecini etkin biçimde kullanmaları amaçlanır. Ebelik bakım süreci kapsamında değerlendirme, tanılama, planlama, uygulama ve değerlendirme basamakları ayrıntılı şekilde işlenir. Kadının yaşam döngüsüne uygun olarak adölesan, gebe, lohusa ve menopoz dönemlerinde verilecek bakım planları örneklerle açıklanır. Riskli gebeliklerde ve yenidoğan döneminde bakım planlaması yapılmasına yönelik bilgiler sunulur. Danışmanlık kavramı, ebelikteki rolü ve sağlık danışmanlığının temel ilkeleri tartışılır. Etkili iletişim teknikleri, bireye özgü danışmanlık becerileri ve sağlık eğitimi planlaması üzerinde durulur. Aile planlaması, cinsel sağlık, adölesan ve özel gruplara yönelik danışmanlık hizmetleri detaylandırılır. Kültürel duyarlılık ve etik yaklaşımlar çerçevesinde danışmanlık hizmetlerinin planlanması ve uygulanması desteklenir. Ders kapsamında olgu örnekleri üzerinden bakım planı oluşturma ve danışmanlık senaryoları hazırlama çalışmalarıyla uygulamalı becerilere ilişkin konuları içermektedir.
Dersin Amacı
Öğrencilerin ebelik bakımı planlama konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak ve danışmanlık becerilerini geliştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | X |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 3 |
| P9 | İlgi ve yetkinliklerine uygun şekilde kendisini geliştirir. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | P.2.1 | 1 |
| Ö2 | Ebelik bakım planı yapar. | P.2.4 | 7 |
| Ö3 | Ebelikte danışmanlık ilkelerini bilir. | P.9.4 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ebelik Bakımının Kapsamı, Yararları ve Önemi |
| 2 | Ebelik Bakımına Giriş |
| 3 | Ebelik Süreci-I: Tanılama |
| 4 | Ebelik Süreci-II: Ebelik Tanısı |
| 5 | Ebelik Süreci-III: Planlama |
| 6 | Ebelik Süreci-IV: Uygulama |
| 7 | Ebelik Süreci-V: Değerlendirme |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Bakım Planının Parçalarını Bir Araya Getirme |
| 10 | Örnek Ebelik Bakım Planı Oluşturma - 1 |
| 11 | Örnek Ebelik Bakımı Oluşturma - 2 |
| 12 | Ebelerin Danışmanlık Rolü: Eğitim Planlama ve Raporlama |
| 13 | Olgu Sunumu Hazırlama |
| 14 | Klinik Rapor Hazırlama |
| 15 | Yarıyıl Sonu Sınavları |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Karataş, H. (2012). Sağlık danışmanlığı ve hemşirelik. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 20(2), 97–102. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 2 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 28 | 56 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 136 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,53 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 | P9 |
|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | 3 | - |
| Ö2 | Ebelik bakım planı yapar. | 3 | - |
| Ö3 | Ebelikte danışmanlık ilkelerini bilir. | - | 4 |
