Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02231027 | Ebelik ve Sanat | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | B-126 | [email protected] | 7416 |
Dersin İçeriği
Ders, temel ebelik uygulamalarına odaklanmakta ve uygulama ağırlıklı olarak tasarlanmıştır. İçerik; maternal vital bulguların değerlendirilmesi, normal doğum pozisyonları, perine masajı, epizyotomi endikasyonları ve teknikleri, plasenta yönetimi, yenidoğan bakımı ve doğumda komplikasyon müdahalelerini kapsamaktadır. Öğrenciler, maket ve simülasyon ortamlarında becerilerini uygulamalı olarak pekiştirir, vaka tartışmaları ve rol oyunları ile klinik karar verme, etik ve ekip çalışması deneyimleri kazanır. Ders, ara sınav ve final uygulama ile performans değerlendirmesini bütüncül olarak sağlar.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin doğum sürecinde sık kullanılan temel ebelik becerilerini güvenli, etkili ve kanıta dayalı bir şekilde uygulama yeterliliklerini kazanmalarını sağlamaktır. Öğrenciler, epizyotomi, perine masajı, plasenta yönetimi, maternal vital bulguların değerlendirilmesi ve yenidoğan bakımı gibi temel uygulamaları öğrenerek klinik becerilerini geliştirecek ve profesyonel uygulama güvenliğini artıracaklardır. Ders aynı zamanda öğrencilerin problem çözme, klinik karar verme ve ekip çalışması yetkinliklerini güçlendirmeyi hedeflemektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | X |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P9 | İlgi ve yetkinliklerine uygun şekilde kendisini geliştirir. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelik bakım uygulamalarında spiritüel bakımın önemini bilir. | P.9.11 | 1 |
| Ö2 | Ebelik bakım uygulamalarında spiritüel becerileri kullanmayı bilir. | P.9.12 | 6 |
| Ö3 | Kişisel yetkinliklerini keşfetmeyi bilir. | P.9.17 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders tanıtımı ve beklentiler: dersin amacı, öğrenme hedefleri, değerlendirme ölçütleri, Giriş: Ebelik ve Sanatın Kesişim Noktaları |
| 2 | Ebelikte Bağımsız Uygulama Kavramı |
| 3 | Gebelik ve Doğum Sanatı ve Ritüelleri |
| 4 | EFM Yorumlama |
| 5 | Dokunma ve Masaj Sanatı |
| 6 | Müzik ve Ritim ile Destekleyici Uygulamalar |
| 7 | Perine masajı ve epizyotomi |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Nefes, Meditasyon ve Sanatsal İfade |
| 10 | Görsel Sanatlar ve Doğum İmgelemesi |
| 11 | Dans ve Hareket Sanatı |
| 12 | Doğum Mekânı Tasarımı: Sanatla Konfor |
| 13 | Öykü Anlatıcılığı ve Doğum Hikâyeleri |
| 14 | Sanat Temelli Psikososyal Destek |
| 15 | Ebelik Uygulamalarının Sonuçlarının Değerlendirilmesi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Chatzoudas, C. M. (2021). Sanat ve deneyim bağlamında resimde annelik temasına bakış: jenny saville. Uluslararası İnsan ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6(1), 55- 68. |
| Jackson, D. ve Sullivan, J.R. (1999). Yaratıcı sanatları ebelik müfredatına entegre etmek: öğretimde yenilik raporu. Nurse Education Today, 19(7), 527532. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 1 | 30 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 1 | 24 | 24 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 142 | ||
| Toplam Yük / 30 | 4,73 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P9 |
|---|---|---|
| Ö1 | Ebelik bakım uygulamalarında spiritüel bakımın önemini bilir. | 3 |
| Ö2 | Ebelik bakım uygulamalarında spiritüel becerileri kullanmayı bilir. | 3 |
| Ö3 | Kişisel yetkinliklerini keşfetmeyi bilir. | 3 |
