Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02220004 | Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar | 1 | Bahar | 2 | 4+8+2 | 8 | 8 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Öğr.Gör. Büşra DURAN |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Öğr.Gör. Büşra DURAN | B-128 | [email protected] | 7921 |
Dersin İçeriği
Ebeliğin temel kavramları; günlük yaşam aktiviteleri modeli; ebelik süreci: ebelik tanılaması, planlama, uygulama, değerlendirme, kayıt ve rapor etme; yaşamsal bulgular; laboratuvar uygulaması; ilaç yönetimi; kan alma; parenteral ilaç uygulamaları; intravenöz sıvı tedavisi; ilaç hataları; güvenli çevre sağlama ve sürdürme aktivitesi; hasta kabul- nakil ve taburculuk süreci; hasta güvenliği; enfeksiyon kontrolü ve doku bütünlüğünün sağlanması ve yara bakımı; solunumun sürdürülmesi ve uygulamaları; beslenme aktivitesi; boşaltım sistemi ve uygulamaları; beden sıcaklığı aktivitesi sıcak-soğuk uygulamalar; ağrının yönetimi; hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi; uyku ve dinlenmenin sağlanması; kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi; kan transfüzyonu uygulaması; ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım; cinsellik ve uyku; kayıp ve ölüm süreci konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Kadın ve ailesine bakım verebilmek için temel düzeyde ebelik bilgi ve becerilerini kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | X |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | X |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebelikte günlük yaşam aktiviteleri modelini ve değerlendirmesini bilir. | P.2.2 | 1,7 |
| Ö2 | Ebelikte temel becerileri uygular. | P.2.3 | 1,7 |
| Ö3 | Ebelik bakım planı yapar. | P.2.4 | 1,7 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Tanışma, dönemlik ders yürütme planının sunumu, temel kavramlar, insan ve temel insan gereksinimleri, sağlık, hastalık, çevre kavramı, homeostazis ve bakım kavramı |
| 2 | Ebelik süreci: ebelik tanılaması, planlama, uygulama, değerlendirme, kayıt ve rapor etme |
| 3 | Yaşam bulguları |
| 4 | İlaç uygulamaları (Oral, Göze, Buruna, Kulağa, Rektal, Vajinal, İnhalasyon, İntradermal) |
| 5 | İlaç uygulamaları (Subkutan, İntramüsküler, İntavenöz) |
| 6 | Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi: hijyen uygulamaları, enfeksiyon kontrolü, asepsi, antisepsi, izolasyon çeşitleri ve kuralları, doku bütünlüğünün sağlanması ve yara bakımı |
| 7 | Güvenli çevre sağlama ve sürdürme aktivitesi: hasta kabul- nakil ve taburculuk süreci, hasta güvenliği |
| 8 | Ara sınav |
| 9 | Solunum aktivitesi: solunumun sürdürülmesi ve uygulamaları |
| 10 | Beslenme aktivitesi: beslenme, boşaltım aktivitesi: boşaltım sistemi ve uygulamalar |
| 11 | Beden sıcaklığı aktivitesi sıcak-soğuk uygulamalar, ağrının yönetimi |
| 12 | Hareketlilik aktivitesi: hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi |
| 13 | Uyku aktivitesi: uyku ve dinlenmenin sağlanması, cinsellik, kayıp ve ölüm süreci |
| 14 | Kan transfüzyonu uygulaması, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Karaçam, Z., Çoban, A., Taşğınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Nobel Tıp Kitabevleri: Ankara. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | 1 | 30 (%) |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | - | - |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 40 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 7 | 8 | 56 |
| Laboratuvar | 7 | 10 | 70 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 16 | 16 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 248 | ||
| Toplam Yük / 30 | 8,27 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 8 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P2 |
|---|---|---|
| Ö1 | Ebelikte günlük yaşam aktiviteleri modelini ve değerlendirmesini bilir. | 5 |
| Ö2 | Ebelikte temel becerileri uygular. | 5 |
| Ö3 | Ebelik bakım planı yapar. | 5 |
