İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
02220004 Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar 1 Bahar 2 4+8+2 8 8
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Öğr.Gör. Büşra DURAN
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Öğr.Gör. Büşra DURAN B-128 [email protected] 7921
Dersin İçeriği
Ebeliğin temel kavramları; günlük yaşam aktiviteleri modeli; ebelik süreci: ebelik tanılaması, planlama, uygulama, değerlendirme, kayıt ve rapor etme; yaşamsal bulgular; laboratuvar uygulaması; ilaç yönetimi; kan alma; parenteral ilaç uygulamaları; intravenöz sıvı tedavisi; ilaç hataları; güvenli çevre sağlama ve sürdürme aktivitesi; hasta kabul- nakil ve taburculuk süreci; hasta güvenliği; enfeksiyon kontrolü ve doku bütünlüğünün sağlanması ve yara bakımı; solunumun sürdürülmesi ve uygulamaları; beslenme aktivitesi; boşaltım sistemi ve uygulamaları; beden sıcaklığı aktivitesi sıcak-soğuk uygulamalar; ağrının yönetimi; hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi; uyku ve dinlenmenin sağlanması; kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi; kan transfüzyonu uygulaması; ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım; cinsellik ve uyku; kayıp ve ölüm süreci konularını içermektedir.
Dersin Amacı
Kadın ve ailesine bakım verebilmek için temel düzeyde ebelik bilgi ve becerilerini kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri X
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P2 Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Ebelikte günlük yaşam aktiviteleri modelini ve değerlendirmesini bilir. P.2.2 1,7
Ö2 Ebelikte temel becerileri uygular. P.2.3 1,7
Ö3 Ebelik bakım planı yapar. P.2.4 1,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Tanışma, dönemlik ders yürütme planının sunumu, temel kavramlar, insan ve temel insan gereksinimleri, sağlık, hastalık, çevre kavramı, homeostazis ve bakım kavramı
2 Ebelik süreci: ebelik tanılaması, planlama, uygulama, değerlendirme, kayıt ve rapor etme
3 Yaşam bulguları
4 İlaç uygulamaları (Oral, Göze, Buruna, Kulağa, Rektal, Vajinal, İnhalasyon, İntradermal)
5 İlaç uygulamaları (Subkutan, İntramüsküler, İntavenöz)
6 Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi: hijyen uygulamaları, enfeksiyon kontrolü, asepsi, antisepsi, izolasyon çeşitleri ve kuralları, doku bütünlüğünün sağlanması ve yara bakımı
7 Güvenli çevre sağlama ve sürdürme aktivitesi: hasta kabul- nakil ve taburculuk süreci, hasta güvenliği
8 Ara sınav
9 Solunum aktivitesi: solunumun sürdürülmesi ve uygulamaları
10 Beslenme aktivitesi: beslenme, boşaltım aktivitesi: boşaltım sistemi ve uygulamalar
11 Beden sıcaklığı aktivitesi sıcak-soğuk uygulamalar, ağrının yönetimi
12 Hareketlilik aktivitesi: hareket, vücut mekaniği ve hastanın hareket ettirilmesi
13 Uyku aktivitesi: uyku ve dinlenmenin sağlanması, cinsellik, kayıp ve ölüm süreci
14 Kan transfüzyonu uygulaması, ameliyat öncesi, sırası ve sonrası bakım
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Karaçam, Z., Çoban, A., Taşğınar, A. (2019). Temel Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme. Nobel Tıp Kitabevleri: Ankara.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Laboratuvar - -
Uygulama 1 30 (%)
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 30 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 7 8 56
Laboratuvar 7 10 70
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 16 16
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 248
Toplam Yük / 30 8,27
Dersin AKTS Kredisi: 8
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P2
Ö1 Ebelikte günlük yaşam aktiviteleri modelini ve değerlendirmesini bilir. 5
Ö2 Ebelikte temel becerileri uygular. 5
Ö3 Ebelik bakım planı yapar. 5