Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02210001 | Ebelik Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramlar | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 6 | 6 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr. Öğr. Üyesi Hediye KARAKOÇ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Doğumun tarihi, ebeliğin tanımı ve dünyada ve ülkemizde ebeliğin tarihsel gelişimi, ebelik bakım felsefesi, ebelik uygulamalarında temel etik değerler, ebelik bakım modelleri, gelişmiş ülkelerde ebelik modelleri insan-çevre, sağlık-hastalık ve ebelik temel kavramları açıklanmaktadır.
Dersin Amacı
Ebelik lisans eğitiminin ilk adımında mesleğin tarihsel gelişimi konusunda farkındalık kazanmayı, ebelik bakımının felsefesini benimsemeyi ve ebeliğin temel kavramları olan insan-çevre-sağlık-hastalık ve ebelik kavramlarını açıklayabilmeyi amaçlamaktadır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 5 |
P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 5 |
P13 | Ulusal ve uluslararası düzeyde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, tanımı, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Ebelik tarihini bilir. | P.13.1 | 1 |
Ö2 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Ebeliğin temel kavramlarını bilir. | P.1.2 | 1 |
Ö4 | Mevzuat doğrultusunda yasal hak ve sorumluluklarını bilir. | P.8.12 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Tanışma, dönemlik ders yürütme planının sunumu, ebelik tarihine giriş |
2 | Dünyada ve ülkemizde ebeliğin tarihsel gelişimi |
3 | Ebenin rolleri ve günümüzdeki durum |
4 | Ebenin tanımı, görev, yetki ve sorumlulukları |
5 | Ebelik yasaları, yönetmelikleri ve yönergeleri |
6 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, sağlık/hastalık, toplum, çevre ve kültür kavramları |
7 | Ebelikle ilgili temel kavramlar: İnsan, sağlık/hastalık, toplum, çevre ve kültür kavramları |
8 | Ara Sınav |
9 | Ebelik ve ebelik mesleğinin felsefesi |
10 | Ebelik uygulamalarında etik değerler |
11 | Ebe liderliğinde sürekli bakım modeli |
12 | Spiritüel bakım |
13 | Transkültürel bakım |
14 | Holistik bakım |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Dolgun, G., Özkan, H. (2022). Ebeliğin Temelleri Öğrenciler İçin Ders Kitabı. (1. Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri: İstanbul. |
Sarı., N. (2021). Türkiye'de Ebeliğin Tarihi Gelişimi. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (7), 81-93. | |
Mumcu, N., & Uzun, B. (2020). Geçmişten Günümüze Ebelik Eğitimi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 7(3), 217-222. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Laboratuvar | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | 3 | 45 (%) |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 20 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 35 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 32 | 96 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 192 | ||
Toplam Yük / 30 | 6,40 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P8 | P13 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Ebeliğin temel kavramlarını bilir. | - | - | - | 5 |
Ö2 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | - | 5 | - | - |
Ö3 | Mevzuat doğrultusunda yasal hak ve sorumluluklarını bilir. | - | - | - | - |
Ö4 | Ebelik tarihini bilir. | 5 | - | - | - |