Ebelik
Dersin Ayrıntıları

KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Programı
Ders Bolognaları

| Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 02210001 | Ebelik Tarihi, Felsefesi ve Temel Kavramlar | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 6 | 6 |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Yöntem ve Teknikler | - |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
| Ön Koşullar | - |
| Dersin Koordinatörü | - |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ |
| Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
| Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
|---|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Hediye KARAKOÇ | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Bu ders, ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, ulusal ve uluslararası düzeydeki yeri, mesleğin felsefi temelleri, etik ilkeleri ve temel kavramlarını kapsamaktadır. Öğrenciler, ebelik mesleğinin geçmişten günümüze geçirdiği dönüşümü, kültürel ve toplumsal bağlamdaki rolünü, sağlık-hastalık, normal-risk gibi kavramların mesleki uygulamalardaki anlamını inceleyeceklerdir. Ayrıca ebelikte profesyonellik, liderlik, modern yaklaşımlar, teknoloji kullanımı ve geleceğe yönelik perspektifler ele alınarak öğrencilerin mesleki kimlik gelişimlerinin desteklenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin ebelik mesleğinin tarihsel gelişimini, felsefi temellerini ve mesleğe özgü temel kavramlarını kavramalarını sağlamaktır. Öğrenciler, ebelik mesleğinin evrensel ve ulusal boyutlarını tanıyacak, mesleğin etik ilkelerini ve profesyonel rollerini anlayacak, toplumsal ve kültürel bağlamdaki önemini değerlendireceklerdir. Ayrıca ders, öğrencilerin eleştirel düşünme, iletişim, problem çözme ve mesleki kimlik geliştirme becerilerini destekleyerek gelecekteki profesyonel uygulamalarına sağlam bir temel oluşturmayı hedeflemektedir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
| Temel Meslek Dersleri | |
| Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
| Destek Dersleri | |
| Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
| Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Program Yeterlilikleri | Düzey |
|---|---|---|
| P1 | Temel bilimler ve ebelik bilimi ile ilgili alanlarda kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kadın, yenidoğan, aile ve toplumun ihtiyaçlarına kültürel açıdan uygun bakım esası için kullanabilir. | 5 |
| P2 | Alanındaki süreç, vaka, sorunları saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir ve bu doğrultuda sağlığın sürdürülmesi ve geliştirilmesi için uygun ebelik girişimlerini seçer, uygular. | 5 |
| P8 | Mesleki etik bilinciyle yasal hak ve sorumluluklarını bilir, uygular. | 5 |
| P13 | Ulusal ve uluslararası düzeyde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi, tanımı, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
| Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
|---|---|---|---|
| No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
| Ö1 | Ebeliğin temel kavramlarını bilir. | P.1.2 | 1 |
| Ö2 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | P.2.1 | 1 |
| Ö3 | Mevzuat doğrultusunda yasal hak ve sorumluluklarını bilir. | P.8.12 | 1 |
| Ö4 | Ebelik tarihini bilir. | P.13.1 | 1 |
| ** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 | |||
Dersin Haftalık İçeriği
| Hafta | Konu |
|---|---|
| 1 | Ders Tanıtımı ve Beklentiler: Dersin amacı, öğrenme hedefleri, değerlendirme ölçütleri |
| 2 | Ebelik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi – Dünyada: Antik dönemden günümüze ebelik |
| 3 | Ebelik Mesleğinin Tarihsel Gelişimi – Türkiye'de: Selçuklu'dan Cumhuriyet'e ebelik |
| 4 | Ebelik Felsefesi: Ebelikte insan, beden, doğum ve sağlık anlayışı |
| 5 | Ebelikte Etik Değerler ve Hasta Hakları |
| 6 | Ebelikte Roller ve Sorumluluklar |
| 7 | Ebelikte Yasa, Yönetmelik ve Yönergeler |
| 8 | Ara Sınav |
| 9 | Ebelik Bakım Modelleri, Modern Ebelikte Güncel Yaklaşımlar: Kanıta dayalı ebelik, WHO önerileri |
| 10 | Ebelik ve Teknoloji: Dijital sağlık, tele-ebelik, doğum simülasyonları |
| 11 | Kültür ve Ebelik: Farklı kültürlerde doğum ve doğum ritüelleri |
| 12 | Toplumda Ebelik Algısı ve İletişim: Medyada ebe imajı, halkın beklentisi |
| 13 | Ebelikte Profesyonellik ve Liderlik: Profesyonel kimlik, liderlik rolleri |
| 14 | Ebelikte Gelecek Perspektifleri: Sürdürülebilir kalkınma hedefleri (SDG), iklim değişikliği, göç ve ebelik |
| 15 | Genel Değerlendirme ve Final Proje Sunumları: Grup projeleri: "Ebelik Felsefesi ve Sanatla Buluşması"(video, podcast, dijital sergi, drama, afiş) |
Ders Kitabı veya Malzemesi
| Kaynaklar | Dolgun, G., Özkan, H. (2022). Ebeliğin Temelleri Öğrenciler İçin Ders Kitabı. (1. Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri: İstanbul. |
| Sarı., N. (2021). Türkiye'de Ebeliğin Tarihi Gelişimi. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (7), 81-93. | |
| Mumcu, N., & Uzun, B. (2020). Geçmişten Günümüze Ebelik Eğitimi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 7(3), 217-222. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
| Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
|---|---|---|
| Devam | - | - |
| Laboratuvar | - | - |
| Uygulama | - | - |
| Alan Çalışması | - | - |
| Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
| Ödev | 2 | 40 (%) |
| Sunum | - | - |
| Projeler | - | - |
| Seminer | - | - |
| Kısa sınav (Quiz) | - | - |
| Dinleme | - | - |
| Ara Sınavlar | 1 | 30 (%) |
| Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 30 (%) |
| Toplam | 100 (%) | |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
| Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 2 | 32 | 64 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Proje | 0 | 0 | 0 |
| Atölye | 0 | 0 | 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Dönem Sonu Sınavı | 1 | 24 | 24 |
| Diğer | 0 | 0 | 0 |
| Toplam İş Yükü: | 174 | ||
| Toplam Yük / 30 | 5,80 | ||
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 | ||
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
| İlişki Düzeyleri | ||||
| En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| # | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P8 | P13 |
|---|---|---|---|---|---|
| Ö1 | Ebeliğin temel kavramlarını bilir. | - | - | - | - |
| Ö2 | Ebelik bakım felsefesini bilir. | - | 5 | - | - |
| Ö3 | Mevzuat doğrultusunda yasal hak ve sorumluluklarını bilir. | - | - | 5 | - |
| Ö4 | Ebelik tarihini bilir. | - | - | - | - |
