Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99901059 | Karşılaştırmalı Medeniyetler ve Ekonomi Tarihi | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler sadece kendi uygarlıklarını daha iyi anlamakla kalmayacak onu başka uygarlıkların evrimleriyle de mukayese edebileceklerdir. Ders, öğrencilerimizin fakülte ve bölümleri ne olursa olsun genel kültür sahibi ve bilinçli vatandaşlar olmalarına önemli katkıda bulunacaktır.
Dersin Amacı
Bu ders iki yarı yıla yayılan bir genel kültür dersi olup öğrencilerin İslam dünyası, Batı Avrupa ile onun Güney ve Kuzey Amerika uzantıları ve Çin uygarlıklarını mukayese ederek anlamalarını hedeflemektedir. Ders içerisinde demokrasi, özgürlükler, hukuk devleti, laiklik ve ekonomik kalkınma gibi kavramlara özel ağırlık verilecektir. Bu paradigmalardan en önemlileri mümkün olduğunca tek başlarına ele alınacak ve tüm bu uygarlıklardaki evrimleri mukayeseli bir şekilde incelenecektir. Bu yöntem her bir paradigmanın evriminin daha iyi anlaşılmasını sağlarken bir paradigmadan diğerine geçerken mecburen tekrar başa dönülecektir. Kısacası ders sürekli olarak tarihten bugüne ve bugünden tarihe akış şeklinde ilerleyecektir
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş, ülkemizin uygarlıklar merkezi olma durumu, Batı'nın Yunan medeniyeti hayranlığı, Türk olmak ülkemizdeki tüm uygarlıklar hakkında bilgi sahibi olmamızı gerektirir. Batılılara İslam, Müslümanlara Batı medeniyetlerini anlatmak bize avantaj sağlar. |
2 | En eski çağlar, Göbeklitepe. Göbeklitepe'nin arkeoloji bilimini alt üst etmesi. Karahantepe, Çatalhöyük A. Curry, "Göbeklitepe", Smitsonian Magazine, Nov. 2008 |
3 | Hattiler, Hititler, Eski Anadolu kültürlerinde din ve ekonomi. Hitit-Asur ticareti ve dünyanın en eski iş ortaklıkları, İslami iş ortaklıklarının kökenleri. H. Lanz, Die neubabylonischen harranu Geschaeftsunternehmen (Berlin: 1976). Ö. Ürkmez, "Tapınak Ekonomisi", 3.cü İktisat Tarihi Kongresi Bildirileri, İzmir, 2019. |
4 | Truva, Truva'nın dünya kültür tarihi üzerindeki etkileri, İyonya ve Yunan şehir devletleri ve ilk demokrasiler, Anadolu işgal altında, Persler, Pers-Yunan savaşları, İskender ve Helenistik dönem. Ekrem Akurgal, Anadolu Uygarlıkları. |
5 | Geçen dersten günümüz için öğrenmemiz gerekenler. Roma Çağı. Constantinople (İstanbul)'un Roma İmparatorluğu'nun başkenti olması ne demektir? Müşterek Roma geçmişimiz Avrupa ile en önemli tarihsel bağımızdır Roma kurumlarının Osmanlı'da devamı. J. G. Coffin, Western Civilizations (NewYork: Norton, 2005). |
6 | Roma'da siyasi yapı ve bu yapının evrimi. Güçler ayrımı kavramının ilk defa ortaya çıkışı ve uygulanması. Güçler ayrımı neden önemlidir? B. Tahiroğlu ve B. Erdoğmuş, Roma Hukuku Dersleri (İstanbul: Der, 2003). |
7 | Roma İmparatorluğu'nda siyasi evrime devam. Cumhuriyet ve demokrasiden diktatoryaya geçiş. İmparatorlara tapınma. Demokrasilerin kırılganlıkları. Roma İmparatorluğu'nda ekonomi ve imparatorluğu bir arada tutan nedenler. |
8 | Büyük Konstantin ve Hristiyanlık. Milano Kararnamesi. Arianism, Trinite ve İznik Konsili. Consubstantionem patrem tartışması. Bizans'ta Trinite'nin nihai hakimiyeti, Arianismin yer altına inişi ancak ölmemesi ve İslamiyet'le birlikte çok daha güçlü bir şekilde geri gelmesi. İslamî açıdan bakıldığında Hristiyanlığın doğru yoldan ayrılması. |
9 | Roma ve Çin imparatorluklarının mukayesesi. Mare nostrum'da ilk parçalanma Völkerwanderung ve Batı Roma İmparatorluğu'nun yıkılması. Jüstinyen ve imparatorluğun yeniden güçlenmesi. Roma Hukuku'nun doğuşu. Roma toprak sisteminin İslam imparatorluklarına ve Osmanlı'ya geçişi. |
10 | Bizans ve Batı Avrupa'da devlet ve din ilişkilerinin karşılaştırması. Bu ilişkilerin güçler ayrımına etkileri. |
11 | İslamiyet'in doğuşu ve Bizans üzerindeki etkileri. Arianizm'in İslamiyet'in yayılmasını kolaylaştırması. İkonoklazma . İslamiyet'in Protestanlık üzerindeki etkileri. Matbaanın icadı ve Protestanlık. Avrupa'da din kavgaları, katliamlar ve Otuz yıl savaşları. Laikliğin Batı'daki keşfi. İslamiyet'te laiklik. Ülkemiz tarihinde laikliğin evrimi. Ali Fuad Başgil, Din ve Laiklik, (İstanbul: Yağmur, 2017). |
12 | Batı Avrupa'da hukuk devleti ve demokrasinin yüzyıllar içerisinde oluşması. Batı'da güçler ayrımının ilk unsurları: Katolik Kilisesi, asiller ve Magna Carta. |
13 | Çin medeniyeti, atalar ve sülaleler (lineages) sistemi. Ming ve Qing hanedanlarında ekonomi. Çin bürokrasisinin sui generis özellikleri ve büyük önemi. 19.cu yy'da Batı ile afyon savaşları ve Batı hegemonyasının oluşması. Batı hegemonyasının Atlantik ve Hind Okyanusu üçgen ticaretleriyle finansmanı. David Faure, China and Capitalism (Hong Kong U P, 2006). The R. Davis, Rise of the Atlantic Economies (London: 1973). |
14 | Japonya'da Meiji devrimi ve Japonya'nın modernizasyonu. Napolyon'u yenen Rusya'nın Japonya'ya yenilmesi. Çin'de iç savaş ve komünizme geçiş. Rejimin daha da sertleşmesi ve "Kültür Devrimi". Komünizmin Çin halkına maliyeti ve sonunda kapitalizme geçiş. Çin'de bir diğer sui generis sistem: komünist devlet güdümünde kapitalizm ve işleyişi |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Dersler |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 0 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |