Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01880407 | Dezavantajlı Çocuklarda Alan Çalışmaları | 4 | Bahar | 8 | 2+6+0 | 10 | 10 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Uygulama |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında sosyal dezavantajlı çocuklara yönelik çalışmaların önemi, kapsamı, Türkiye'den ve dünyadan proje örnekleri, sosyal dezavantajlı çocukların ihtiyaçlarının belirlenmesi, söz konusu ihtiyaçlara yönelik projeler üretilmesi, sosyal dezavantajlı çocuklarla yapılan çalışmalara ilişkin gözlem ve uygulamalar konularına yer verilmiştir.
Dersin Amacı
Sosyal dezavantajlı çocuklara yönelik çalışmaların önemi konusunda öğrencileri bilinçlendirmek ve sosyal dezavantajlı çocuklarla yapılabilecek çalışmaların neler olabileceği, amaçları ve nasıl gerçekleştirileceği ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 5 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 4 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 5 |
P4 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 |
P5 | Dış görünüm tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 4 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 3,7 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 3,7 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar uygular. | P.1.3 | 3,7 |
Ö4 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 3,7 |
Ö5 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 3,7 |
Ö6 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | P.2.1 | 7 |
Ö7 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | P.2.2 | 7 |
Ö8 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | P.2.4 | 7 |
Ö9 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | P.3.1 | 3,6 |
Ö10 | Bireysel ve grup olarak disiplinler arası çalışma planlar. | P.3.2 | 3 |
Ö11 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | P.3.4 | 7 |
Ö12 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | P.3.5 | 7 |
Ö13 | Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. | P.3.6 | 3,7 |
Ö14 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | P.4.2 | 7 |
Ö15 | Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir | P.4.4 | 6 |
Ö16 | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri bilir, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı açıklar. | P.5.1 | 3,7 |
Ö17 | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek davranışlar sergiler. | P.5.3 | 7 |
Ö18 | İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. | P.5.4 | 3,7 |
Ö19 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | P.9.1 | 7 |
Ö20 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | P.9.4 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Sosyal dezavantajlı çocuklarla çalışmanın önemi |
2 | Sosyal dezavantajlı çocuklarla yapılan çalışmalara ilişkin Türkiye ve dünyadan örnekler |
3 | Sosyal dezavantajlı çocukların sorunlarını ve ihtiyaçlarını belirlemeye yönelik teknikler |
4 | Sosyal dezavantajlı çocukların ihtiyaçlarına uygun etkinlik ve proje önerileri |
5 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
6 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
7 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
8 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
9 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
10 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
11 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
12 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
13 | Sosyal dezavantajlı çocukların bulunduğu kurumlarda gözlem ve etkinliklerde bulunma |
14 | Değerlendirme |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | İştar Işıklı, E. (2010). Dezavantajlı Gruplar Üzerine Araştırmalar. Ankara: Akademisyen Kitabevi. |
Yalçın, H. (2021).Dezavantajlı çocuklar,Konya :KTO Karatay Üniversitesi Yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 7 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 12 | 12 | 144 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Alan Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 300 | ||
Toplam Yük / 30 | 10 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 10 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 4 | - | - | - | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar uygular. | 4 | - | - | - | - | - |
Ö4 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | 5 | - | - | - | - | - |
Ö6 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö7 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | - | 4 | - | - | - | - |
Ö8 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | - | 3 | - | - | - | - |
Ö9 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | - | - | 3 | - | - | - |
Ö10 | Bireysel ve grup olarak disiplinler arası çalışma planlar. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö11 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö12 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö13 | Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. | - | - | 4 | - | - | - |
Ö14 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | - | - | - | 5 | - | - |
Ö15 | Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir | - | - | - | 5 | - | - |
Ö16 | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri bilir, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı açıklar. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö17 | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek davranışlar sergiler. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö18 | İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. | - | - | - | - | 4 | - |
Ö19 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | - | - | - | - | - | 5 |
Ö20 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | - | - | - | - | - | 5 |