İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01871403 Zihinsel Engelli Çocuklar 4 Güz 7 2+0+0 3 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım,soru-cevap,Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Filiz ERBAY
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Filiz ERBAY
Yardımcı(lar) -
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında zihinsel yetersizliğin tanımı, sınıflandırılması, yaygınlığı ve nedenleri; zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, tanılanması ve değerlendirilmesi, ailelerine danışmanlık, eğitim ortamları, kaynaştırılması, eğitimleri konularına yer verilmiştir.
Dersin Amacı
Zihinsel yetersizliğin tanımı, sınıflandırılması, yaygınlığı ve nedenleri; zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, tanılanması ve değerlendirilmesi, ailelerine danışmanlık, eğitim ortamları, kaynaştırılması, eğitimleri ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. 4
P2 Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. 4
P3 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 3
P4 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 3
P5 Dış görünüm tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 4
P7 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak kullanır, ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerine katılır. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. P.1.1 1
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. P.1.2 1
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. P.1.4 1
Ö4 Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. P.1.5 1
Ö5 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. P.2.2 1
Ö6 Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. P.2.3 1
Ö7 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. P.2.4 1
Ö8 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. P.3.4 7
Ö9 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. P.3.5 7
Ö10 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. P.4.2 1,7
Ö11 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. P.5.4 1
Ö12 İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. P.7.2 1,7
Ö13 İlgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerini açıklar. P.7.3 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Zekanın tanımı ve kapsamı
2 Zihinsel yetersizliğin tanımı ve sınıflandırılması
3 Zihinsel yetersizliğin yaygınlığı ve nedenleri
4 Zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri
5 Zihinsel yetersizliği tanılama ve değerlendirme
6 Zihinsel yetersizliği olan çocukların ailelerine danışmanlık
7 Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik eğitim ortamları
8 VİZE
9 Zihinsel yetersizliği olan çocukların kaynaştırılması
10 Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimleri: Destek eğitim programı
12 Zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitimlerinde kullanılan yöntem ve teknikler
13 Zihinsel yetersizliği olan çocuklara yönelik etkinlik hazırlama
14 FİNAL
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Akçamete, A. G. (Ed.). (2016). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Ankara: Kök Yayıncılık.
Greenspan, S.I.; Wieder, S. (Çev. İsmail Ersevim)(2004). Özel Gereksinimli Çocuk, Özgür yayıncılık, İstanbul.
O., Yıldız Ö., (2011) Zihinsel Engelliler Eğitim Gelişim Kitapları - Dil Konuşma Ve Alternatif Konuşma Becerileri. Kültür Dağıtım
Howard V.F., Williams B., Lepper EC (2011)Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar / Very Young Children with Special Needs. (Çev. Edit. Gönül Akçamete) Nobel Akademik Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 7 98
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 12 12
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P7
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. 5 - - - - -
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. 5 - - - - -
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. 5 - - - - -
Ö4 Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. 5 - - - - -
Ö5 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. - 5 - - - -
Ö6 Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. - 5 - - - -
Ö7 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. - 5 - - - -
Ö8 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. - - 5 - - -
Ö9 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. - - 4 - - -
Ö10 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. - - - 3 - -
Ö11 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. - - - - 5 -
Ö12 İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. - - - - - 4
Ö13 İlgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerini açıklar. - - - - - 4