Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01870405 | Erken Müdahale | 4 | Güz | 7 | 2+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, örnek olay incelemeler |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr.Arş.Gör. Ayber ACAR |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Dr.Arş.Gör. Ayber ACAR | - | [email protected] |
Dersin İçeriği
Erken müdahale ile ilgili tanım ve kavramlar, erken müdahalenin tarihsel gelişimi, erken müdahale programlarının amaçları, erken müdahalede hedef kitle, gelişimsel risk faktörleri, erken müdahalede gelişimsel triaj, erken müdahale modelleri, erken müdahalede doğal çevre, erken müdahalede işbirliği, erken müdahalede geçiş ve dahil olma, erken müdahalede aile merkezli uygulamalar, dünyada ve türkiye'de erken müdahale yaklaşımları, erken müdahale programı geliştirme ve yaklaşımlar konuları yer almaktadır.
Dersin Amacı
Erken müdahale ile ilgili tanım ve kavramlar, erken müdahalenin tarihsel gelişimi, erken müdahale programlarının amaçları, erken müdahalenin ilkeleri ve aşamaları, erken müdahalede hedef kitle, gelişimsel risk faktörleri, erken müdahalede gelişimsel triaj, erken müdahale modelleri, erken müdahalede doğal çevre, erken müdahalede işbirliği, erken müdahalede geçiş ve dahil olma, erken müdahalede aile merkezli uygulamalar, dünyada ve türkiye'de erken müdahale yaklaşımları, erken müdahale programı geliştirme ve yaklaşımlar ile ilgili yeterlilik kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 4 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 4 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 2 |
P4 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 |
P5 | Dış görünüm tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 3 |
P7 | Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak kullanır, ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerine katılır. | 4 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 3 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar uygular. | P.1.3 | 7 |
Ö4 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1 |
Ö5 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 1 |
Ö6 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar geliştirir. | P.1.7 | 7 |
Ö7 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | P.2.1 | 1 |
Ö8 | Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. | P.2.3 | 1 |
Ö9 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | P.2.4 | 1 |
Ö10 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | P.3.1 | 7 |
Ö11 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | P.4.2 | 1 |
Ö12 | Toplumsal sorumluluk kapsamında kendi araştırma, proje ve etkinliklerini daha önce geliştirilen proje, araştırma ve etkinlikler çerçevesinde yapılandırır. | P.4.6 | 7 |
Ö13 | İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. | P.5.4 | 1 |
Ö14 | Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yapar. | P.7.1 | 1 |
Ö15 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | P.8.4 | 1 |
Ö16 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | P.9.1 | 1 |
Ö17 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | P.9.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Erken müdahale kavramı |
2 | Erken müdahalenin çocuk gelişimi alanında önemi |
3 | Erken müdahalenin çocuk gelişimi alanında önemi |
4 | Erken müdahale süreci, çocuk gelişimi uzmanlarının rol ve sorumlulukları. |
5 | Erken müdahale süreci, çocuk gelişimi uzmanlarının rol ve sorumlulukları. |
6 | Erken müdahale süreci, çocuk gelişimi uzmanlarının rol ve sorumlulukları. |
7 | Erken müdahale süreci, çocuk gelişimi uzmanlarının rol ve sorumlulukları. |
8 | Ara sınav |
9 | Erken müdahale basamakları ve çocuk gelişimi uzmanlarının 0-36 aylık çocuklara yönelik uygulama örnekleri |
10 | Erken müdahale basamakları ve çocuk gelişimi uzmanlarının 0-36 aylık çocuklara yönelik uygulama örnekleri |
11 | Erken müdahale basamakları ve çocuk gelişimi uzmanlarının 0-36 aylık çocuklara yönelik uygulama örnekleri |
12 | Erken müdahale basamakları ve çocuk gelişimi uzmanlarının 0-36 aylık çocuklara yönelik uygulama örnekleri |
13 | Erken müdahale ile ilgili yapılan araştırmalar |
14 | Erken müdahale ile ilgili yapılan araştırmalar |
15 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Bayhan, P. (2018). Erken Müdahale. Ankara: Hedef yayınları. |
Allen, S. F. (2007). Parents Perceptions of Intervention Practices in Home Visiting Programs. Infant and Young Children, 20(3), 266-281. | |
Chai, A. Y., Zhang, C., & Bisberg, M. (2006). Rethinking Natural Environment Practice: Implications from Examining Various Interpretations and Approaches. Early Childhood Education Journal, 34( 3), December, 203-208. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 60 | ||
Toplam Yük / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P7 | P8 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 4 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar uygular. | 3 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar geliştirir. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | - | 3 | - | - | - | - | - | - |
Ö8 | Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö9 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | - | - | - | - | - | - | - | - |
Ö10 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö11 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö12 | Toplumsal sorumluluk kapsamında kendi araştırma, proje ve etkinliklerini daha önce geliştirilen proje, araştırma ve etkinlikler çerçevesinde yapılandırır. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö13 | İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö14 | Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yapar. | - | - | - | - | - | 3 | - | - |
Ö15 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | - | - | - | - | - | - | 3 | - |
Ö16 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö17 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | - | - | - | - | - | - | - | 4 |