İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01870401 Özel Gereksinimli Çocuklarda Alan Çalışması 4 Güz 7 2+6+0 10 10
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Uygulama
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Hakan SARI
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Hakan SARI B-121 [email protected] 111
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; atipik gelişim gösteren çocuklarla alan çalışmalarında dikkate alınması gereken ilkeler, özel eğitim kurumlarında gözlem ve uygulama konularına yer verilmiştir.
Dersin Amacı
Atipik gelişim gösteren çocuklarla alan çalışmalarında dikkate alınması gereken ilkeler, özel eğitim kurumlarında gözlem ve uygulama ile ilgili yeterlilikleri kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. 2
P2 Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. 4
P3 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 2
P4 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 5
P5 Dış görünüm tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
P6 Kalite yönetim ve süreçleri bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 3
P7 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak kullanır, ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerine katılır. 4
P8 Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. 4
P9 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. 5
P10 Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımlarla alandaki mesleki çalışmalarına entegre ederek evrensel ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip olur. 4
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. P.1.5 6,7
Ö2 Çocuk ve gençlerin tüm alanlardaki gelişimsel süreçlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirir. P.1.6 1,6
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar geliştirir. P.1.7 6,7
Ö4 Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. P.2.1 3,7
Ö5 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. P.2.2 6,7
Ö6 Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. P.2.3 6,7
Ö7 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. P.2.4 6,7
Ö8 Kuramsal ve uygulamaları çocuk, aile ve toplum bilgilendirme süreçlerine entegre eder P.2.6 6,7
Ö9 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. P.3.4 6,7
Ö10 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. P.3.5 6,7
Ö11 Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. P.3.6 6,7
Ö12 Sosyal sorumluluk bilinciyle proje geliştirmenin önemini belirtir. P.4.1 6,7
Ö13 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. P.4.2 6,7
Ö14 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinliklerin sonuçlarını değerlendirir. P.4.3 6,7
Ö15 Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir P.4.4 6,7
Ö16 Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. P.4.5 6,7
Ö17 Toplumsal sorumluluk kapsamında kendi araştırma, proje ve etkinliklerini daha önce geliştirilen proje, araştırma ve etkinlikler çerçevesinde yapılandırır. P.4.6 6,7
Ö18 Mesleki çalışma süresi içerisinde toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranışları ifade eder. P.5.2 7
Ö19 Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek davranışlar sergiler. P.5.3 7
Ö20 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. P.5.4 6,7
Ö21 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun olarak gelişimsel destek programları planlar. P.5.6 7
Ö22 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini açıklar. P.6.1 6,7
Ö23 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmaları ile ilişkilendirir. P.6.2 6,7
Ö24 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmalarında uygular. P.6.3 6,7
Ö25 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini mesleki çalışmaları ile bağlantılandırır. P.6.4 6,7
Ö26 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yapar. P.7.1 7
Ö27 İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. P.7.2 6
Ö28 Eğitimsel ve gelişimsel programlar geliştirerek çocuğu ve aileyi destekler. P.7.5 7
Ö29 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak etkinlik, program veya projeler tasarlar. P.7.6 6,7
Ö30 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. P.8.1 6,7
Ö31 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri dramatize eder. P.8.2 6,7
Ö32 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. P.8.3 6,7
Ö33 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. P.8.5 7
Ö34 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. P.9.1 6,7
Ö35 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. P.9.2 6,7
Ö36 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. P.9.3 6,7
Ö37 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. P.9.4 6,7
Ö38 Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. P.9.5 6,7
Ö39 Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. P.9.6 6,7
Ö40 Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları mesleki çalışmalarına entegre eder. P.10.3 6,7
Ö41 Sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları temel alarak uygulamalar yapar. P.10.4 6,7
Ö42 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarını sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yapılandırır. P.10.5 6,7
Ö43 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarında sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin temsiline ilişkin sonuçlar çıkarır. P.10.6 6,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Özel Eğitim Kurumlarında Eğitim Ortamları, Planlama ve Değerlendirme
2 Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem
3 Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem
4 Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem
5 Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem
6 Özel Eğitim Kurumlarında Gözlem
7 Ara sınav
8 Özel Eğitim Öğrencilerinin İhtiyaçları Doğrultusunda; Destekleyici Eğitim Programı Planlama, Uygulama ve Değerlendirme.
9 Özel Eğitim Öğrencilerinin İhtiyaçları Doğrultusunda; Destekleyici Eğitim Programı Planlama, Uygulama ve Değerlendirme.
10 Özel Eğitim Öğrencilerinin İhtiyaçları Doğrultusunda; Destekleyici Eğitim Programı Planlama, Uygulama ve Değerlendirme.
11 Özel Eğitim Öğrencilerinin İhtiyaçları Doğrultusunda; Destekleyici Eğitim Programı Planlama, Uygulama ve Değerlendirme.
12 Özel Eğitim Öğrencilerinin İhtiyaçları Doğrultusunda; Destekleyici Eğitim Programı Planlama, Uygulama ve Değerlendirme.
13 Atipik gelişim gösteren çocuklarla yapılan uygulamaların tartışılması ve değerlendirilmesi
14 Sınav
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Allen, K. E., Cowdery, G. E. (2015). The exceptional child: Inclusion in early childhood education (8th Edition). Connecticut: Cengage Learning.
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam - -
Uygulama 1 100 (%)
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı - -
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 2 20 40
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 2 20 40
Uygulama 12 8 96
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 12 20 240
Dönem Sonu Sınavı 1 10 10
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 450
Toplam Yük / 30 15
Dersin AKTS Kredisi: 15
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Ö1 Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. 5 - - - - - - - - -
Ö2 Çocuk ve gençlerin tüm alanlardaki gelişimsel süreçlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirir. 5 - - - - - - - - -
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar geliştirir. 5 - - - - - - - - -
Ö4 Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. - 5 - - - - - - - -
Ö5 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. - 5 - - - - - - - -
Ö6 Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. - 5 - - - - - - - -
Ö7 Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. - 5 - - - - - - - -
Ö8 Kuramsal ve uygulamaları çocuk, aile ve toplum bilgilendirme süreçlerine entegre eder - 5 - - - - - - - -
Ö9 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. - - 4 - - - - - - -
Ö10 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. - - 5 - - - - - - -
Ö11 Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. - - 5 - - - - - - -
Ö12 Sosyal sorumluluk bilinciyle proje geliştirmenin önemini belirtir. - - - 5 - - - - - -
Ö13 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. - - - 5 - - - - - -
Ö14 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinliklerin sonuçlarını değerlendirir. - - - 4 - - - - - -
Ö15 Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir - - - 4 - - - - - -
Ö16 Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. - - - 5 - - - - - -
Ö17 Toplumsal sorumluluk kapsamında kendi araştırma, proje ve etkinliklerini daha önce geliştirilen proje, araştırma ve etkinlikler çerçevesinde yapılandırır. - - - 4 - - - - - -
Ö18 Mesleki çalışma süresi içerisinde toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranışları ifade eder. - - - - 4 - - - - -
Ö19 Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek davranışlar sergiler. - - - - 4 - - - - -
Ö20 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. - - - - 5 - - - - -
Ö21 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun olarak gelişimsel destek programları planlar. - - - - 5 - - - - -
Ö22 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini açıklar. - - - - - 5 - - - -
Ö23 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmaları ile ilişkilendirir. - - - - - 5 - - - -
Ö24 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmalarında uygular. - - - - - 5 - - - -
Ö25 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini mesleki çalışmaları ile bağlantılandırır. - - - - - 5 - - - -
Ö26 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yapar. - - - - - - 5 - - -
Ö27 İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. - - - - - - 5 - - -
Ö28 Eğitimsel ve gelişimsel programlar geliştirerek çocuğu ve aileyi destekler. - - - - - - 5 - - -
Ö29 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak etkinlik, program veya projeler tasarlar. - - - - - - 5 - - -
Ö30 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. - - - - - - - 5 - -
Ö31 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri dramatize eder. - - - - - - - 5 - -
Ö32 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. - - - - - - - 5 - -
Ö33 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. - - - - - - - 5 - -
Ö34 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. - - - - - - - - 5 -
Ö35 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. - - - - - - - - 5 -
Ö36 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. - - - - - - - - 5 -
Ö37 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. - - - - - - - - 5 -
Ö38 Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. - - - - - - - - 5 -
Ö39 Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. - - - - - - - - 5 -
Ö40 Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları mesleki çalışmalarına entegre eder. - - - - - - - - - 5
Ö41 Sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları temel alarak uygulamalar yapar. - - - - - - - - - 5
Ö42 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarını sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yapılandırır. - - - - - - - - - 5
Ö43 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarında sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin temsiline ilişkin sonuçlar çıkarır. - - - - - - - - - 5