İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01860305 Erken Çocukluk Döneminde Alan Çalışmaları 3 Bahar 6 2+6+0 15 15
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Uygulama
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Filiz ERBAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Filiz ERBAY B-233 [email protected] 7426 Çarşamba
10:00
Dersin İçeriği
Etkinlik planı hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek
Çocukların gelişimlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirebilmek
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilerin erken çocukluk dönemindeki çocukların eğitimleri ve gelişimlerinin değerlendirilmesi konusunda alan çalışması yapmalarını sağlamak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. 5
P2 Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. 2
P3 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 3
P4 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 4
P5 Dış görünüm tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. 3
P6 Kalite yönetim ve süreçleri bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. 3
P7 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak kullanır, ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerine katılır. 3
P8 Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. 2
P9 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. 5
P10 Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımlarla alandaki mesleki çalışmalarına entegre ederek evrensel ve toplumsal sorumluluk bilincine sahip olur. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. P.1.1 6,7
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. P.1.2 6,7
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar uygular. P.1.3 7
Ö4 Çocuk ve gençlerin tüm alanlardaki gelişimsel süreçlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirir. P.1.6 6,7
Ö5 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar geliştirir. P.1.7 7
Ö6 Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. P.2.3 6,7
Ö7 Kuramsal ve uygulamaları çocuk, aile ve toplum bilgilendirme süreçlerine entegre eder P.2.6 6,7
Ö8 Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. P.3.1 6,7
Ö9 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. P.3.4 6,7
Ö10 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. P.3.5 6,7
Ö11 Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. P.3.6 6,7
Ö12 Sosyal sorumluluk bilinciyle proje geliştirmenin önemini belirtir. P.4.1 6,7
Ö13 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. P.4.2 6,7
Ö14 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinliklerin sonuçlarını değerlendirir. P.4.3 6,7
Ö15 Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir P.4.4 6,7
Ö16 Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. P.4.5 5,6
Ö17 Toplumsal sorumluluk kapsamında kendi araştırma, proje ve etkinliklerini daha önce geliştirilen proje, araştırma ve etkinlikler çerçevesinde yapılandırır. P.4.6 6,7
Ö18 Mesleki çalışma süresi içerisinde toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranışları ifade eder. P.5.2 6,7
Ö19 Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek davranışlar sergiler. P.5.3 6,7
Ö20 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun olarak gelişimsel destek programları planlar. P.5.6 6,7
Ö21 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini açıklar. P.6.1 6,7
Ö22 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmaları ile ilişkilendirir. P.6.2 6,7
Ö23 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmalarında uygular. P.6.3 6,7
Ö24 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini mesleki çalışmaları ile bağlantılandırır. P.6.4 6,7
Ö25 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yapar. P.7.1 6,7
Ö26 İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. P.7.2 6,7
Ö27 Eğitimsel ve gelişimsel programlar geliştirerek çocuğu ve aileyi destekler. P.7.5 6,7
Ö28 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak etkinlik, program veya projeler tasarlar. P.7.6 6,7
Ö29 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. P.8.1 6,7
Ö30 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri dramatize eder. P.8.2 6,7
Ö31 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. P.8.3 6,7
Ö32 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. P.8.5 6,7
Ö33 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. P.9.1 6,7
Ö34 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. P.9.2 6,7
Ö35 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. P.9.3 6,7
Ö36 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. P.9.4 6,7
Ö37 Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. P.9.5 6,7
Ö38 Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. P.9.6 6,7
Ö39 Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları mesleki çalışmalarına entegre eder. P.10.3 6,7
Ö40 Sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları temel alarak uygulamalar yapar. P.10.4 6,7
Ö41 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarını sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yapılandırır. P.10.5 6,7
Ö42 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarında sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin temsiline ilişkin sonuçlar çıkarır. P.10.6 6,7
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Kurum, sınııf ortamı, eğitim süreci ve çocuklarda gelişimsel süreçlerin gözlenmesi
2 Kurum, sınııf ortamı, eğitim süreci ve çocuklarda gelişimsel süreçlerin gözlenmesi
3 Kurum, sınııf ortamı, eğitim süreci ve çocuklarda gelişimsel süreçlerin gözlenmesi
4 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
5 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
6 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
7 Vize
8 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
9 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
10 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
11 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
12 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
13 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
14 Alan çalışması yapılan kurumlardaki çocukları gelişimsel olarak değerlendirme, etkinlik ve eğitim programları hazırlama-uygulama, ailelere rehberlik etme
15 Final Sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar DannerBeck, A., Casas,F , Sadurni,M. and G. Coenders,G. (2004). Quality-of-life Research on Children and Adolescents. London: Kluwer Academic Publishers.
MEB (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 30 (%)
Uygulama 14 30 (%)
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar - -
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 8 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 12 9 108
Ara Sınav 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 0 0 0
Uygulama 12 9 108
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 12 9 108
Dönem Sonu Sınavı 1 14 14
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 450
Toplam Yük / 30 15
Dersin AKTS Kredisi: 15
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. 5 - - - - - - - - -
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. 5 - - - - - - - - -
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar uygular. 5 - - - - - - - - -
Ö4 Çocuk ve gençlerin tüm alanlardaki gelişimsel süreçlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirir. 5 - - - - - - - - -
Ö5 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını destekleyici programlar geliştirir. 5 - - - - - - - - -
Ö6 Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. - 5 - - - - - - - -
Ö7 Kuramsal ve uygulamaları çocuk, aile ve toplum bilgilendirme süreçlerine entegre eder - 3 - - - - - - - -
Ö8 Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. - - 5 - - - - - - -
Ö9 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. - - 5 - - - - - - -
Ö10 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. - - 4 - - - - - - -
Ö11 Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. - - 5 - - - - - - -
Ö12 Sosyal sorumluluk bilinciyle proje geliştirmenin önemini belirtir. - - - 1 - - - - - -
Ö13 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. - - - 5 - - - - - -
Ö14 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinliklerin sonuçlarını değerlendirir. - - - 4 - - - - - -
Ö15 Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir - - - 5 - - - - - -
Ö16 Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. - - - 4 - - - - - -
Ö17 Toplumsal sorumluluk kapsamında kendi araştırma, proje ve etkinliklerini daha önce geliştirilen proje, araştırma ve etkinlikler çerçevesinde yapılandırır. - - - 5 - - - - - -
Ö18 Mesleki çalışma süresi içerisinde toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranışları ifade eder. - - - - 5 - - - - -
Ö19 Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek davranışlar sergiler. - - - - 5 - - - - -
Ö20 İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun olarak gelişimsel destek programları planlar. - - - - 5 - - - - -
Ö21 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini açıklar. - - - - - 3 - - - -
Ö22 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmaları ile ilişkilendirir. - - - - - 4 - - - -
Ö23 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini bebek, çocuk, ergen ve aileleri de kapsayan çalışmalarında uygular. - - - - - 5 - - - -
Ö24 Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgilerini mesleki çalışmaları ile bağlantılandırır. - - - - - 5 - - - -
Ö25 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yapar. - - - - - - 4 - - -
Ö26 İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. - - - - - - 5 - - -
Ö27 Eğitimsel ve gelişimsel programlar geliştirerek çocuğu ve aileyi destekler. - - - - - - 5 - - -
Ö28 Edindiği mesleki bilgi ve deneyimlerini çocuğun ve ailenin maksimum faydasını gözeterek sağlık, eğitim, sosyal, sivil toplum kuruluşları ve diğer ilgili paydaşlar ile iş birliği yaparak etkinlik, program veya projeler tasarlar. - - - - - - 5 - - -
Ö29 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. - - - - - - - 5 - -
Ö30 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri dramatize eder. - - - - - - - 3 - -
Ö31 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. - - - - - - - 4 - -
Ö32 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. - - - - - - - 5 - -
Ö33 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. - - - - - - - - 5 -
Ö34 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. - - - - - - - - 5 -
Ö35 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. - - - - - - - - 5 -
Ö36 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. - - - - - - - - 4 -
Ö37 Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. - - - - - - - - 5 -
Ö38 Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. - - - - - - - - 4 -
Ö39 Sürdürülebilir kalkınma hedeflerini yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları mesleki çalışmalarına entegre eder. - - - - - - - - - 4
Ö40 Sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yenilikçi, teknoloji destekli ve işbirlikçi yaklaşımları temel alarak uygulamalar yapar. - - - - - - - - - 5
Ö41 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarını sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda yapılandırır. - - - - - - - - - 3
Ö42 Mesleki gelişim sürecini ve uygulamalarında sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin temsiline ilişkin sonuçlar çıkarır. - - - - - - - - - 4