Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01851312 | Çocuk Ve Ergenle Görüşme Teknikleri | 3 | Güz | 5 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım,soru-cevap,Tartışma, örnek olay incelemesi |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu dersin amacı, öğrencileri çocuklarla ve ergenlerle, iyi yapılandırılmış ve kapsamlı görüşmeler gerçekleştirme konusunda hazırlamaktır. Bu ders, çocuklarla ve ergenlerle klinik değerlendirme bağlamında kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi ve becerileri kapsayacaktır. Özellikle, öğrenciler, yapılandırılmış ya da yapılandırılmamış görüşme tekniklerini kullanarak, ilk psikoterapi görüşmesi, davranışsal görüşmeler ya da gözlemler ve tanısal görüşmeler gibi farklı amaçlar için gerçekleştirilen görüşmelere ilişkin becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencileri çocuklarla ve ergenlerle, iyi yapılandırılmış ve kapsamlı görüşmeler gerçekleştirme konusunda hazırlamaktır. Bu ders, çocuklarla ve ergenlerle klinik değerlendirme bağlamında kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi ve becerileri kapsayacaktır. Özellikle, öğrenciler, yapılandırılmış ya da yapılandırılmamış görüşme tekniklerini kullanarak, ilk psikoterapi görüşmesi, davranışsal görüşmeler ya da gözlemler ve tanısal görüşmeler gibi farklı amaçlar için gerçekleştirilen görüşmelere ilişkin becerilerini geliştireceklerdir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 1 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Çocuk ve gençlerin tüm alanlardaki gelişimsel süreçlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirir. | P.1.6 | 1 |
Ö2 | Gelişimsel değerlendirme süreçlerini sonuçlandırır. | P.2.5 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Çocuk ve Ergenlerde Klinik Görüşme: Temel Konular ve Kavramlar ,bilişsel çarpıtma, bilişsel eksikliklerin rolü, çocuk ve ergen davranışlarının temel özellikleri |
2 | terapinin çocuk ve ergenin gelişimsel düzeyine uyarlama: Terapiyi çocuğun bilişsel düzeyine uyarlama, terapiyi çocuğun duygusal gelişim düzeyine uyarlama, terapiyi çocuğun sosyal gelişim düzeyine uyarlama |
3 | terapistin duruşu ve rolü: çocuk ve anne baba ile olumlu ilişki kurma, süreci yapılandırma ve gizlilik konusunu açıklama , çocuk ve ergeni kabul etme, isteksizlik ve direnci kabul etme, iş birliği içinde çalışma, terapötik ilişki kurma, |
4 | vaka formülasyonu: Formülasyonun temel kuralları, gelişimsel öykü, problemin tanımı |
5 | seansların yapısı: duygudurum veya semptomların kontrolü, ev ödevlerinin gözden geçirilmesi, gündemin belirlenmesi, özetleme ve geri bildirim, terapide ev ödevinin önemi ve yeri |
6 | duygu eğitimi: duyguyu ayırt etme, duyguyu adlandırma, duygunun bedensel belirtilerini tanıma, düşünce eğitimi, düşünce-duygu-davranış ilişkisini kurma |
7 | Ara Sınav |
8 | olumsuz düşünce ve yanlış inançları ortaya çıkarma : üzerinde çalışılacak düşünce ve inançları belirleme, duyguları düzenleme, dürtüsel davranışlar ve öfkeyle baş etme , |
9 | olumsuz düşünce ve yanlış inançları yeniden değerlendirme: sokratik yaklaşım, didaktik yaklaşım, düşünce hatalarını ve yanlış inançlarını isimlendirme |
10 | problem çözme eğitimi: problemi belirleme, tanılama ve formüle etme, olası çözüm yollarını üretme, çözüm yollarından birine karar verme, seçilen çözüm yolunu deneme, sonucu değerlendirme |
11 | gevşeme eğitimi: nefes egzersizleri, kas gevşeme egzersizleri, rahatlatıcı imgeleme, meditasyon, |
12 | davranış teknikleri: davranışsal deney, planlama ve yürütme sırasında dikkat edilmesi gereken noktalar, düşünceler hakkındaki inançları sarsan deneyler, yüzleştirme, duygu termometresi kullanmayı öğretme |
13 | anne-babanın terapiye katılımı: anne-baba katılımının yolları, anne babanın terapiye katkısı, çocuğun problemini tanımlamada ebeveynlerin yardımı, çocuğun sorunlarının kaynağında ebeveynleri rolünü belirleme |
14 | final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | çocuklar ve ergenler için bilişsel davranışçı terapi temel ilkeleri ve teknikleri nobel yayınları |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | Çocuk ve gençlerin tüm alanlardaki gelişimsel süreçlerini farklı yöntem ve tekniklerle değerlendirir. | 5 | - |
Ö2 | Gelişimsel değerlendirme süreçlerini sonuçlandırır. | - | 4 |