Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01841220 | Gelişim Kuramları | 2 | Bahar | 4 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım,soru-cevap,Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Çocukluk anlayışına tarihsel bakış ile başlayıpgelişimi etkileyen faktörlerin anlatımı. Doğum öncesi ve doğum sonrası gelişimi ayırarak inceleme. Doğum sonrası gelişimi bebeklik, erken çocuklu ve son çocuklulk olarak üç evreye ayırma ve her evrede bilişsel, psikososyal,ahlak, dil, duygular, cinsiyet rolü gelişimini aktarmak.Aile sistemlerini ve çocuk yetiştirme sistemini aktarmak.Olumlu olumsuz davranışlardan söz etmek.Aile dışındaki kurumların çocuk gelişimi üzerinde etkisini belirtmek.
Dersin Amacı
Bu derste öğrencilere döllenmeden çocukluk dönemi sonuna kadar geçen süreçte bireyde gerçekleşen psikolojik yapısal değişiklikleri aktarmayı amaçlanmıştır. Bireyin davranışlarına etki eden önceden kazanılmış sonradan elde edilmiş faktörlerin ışığı altında fiziksel ve motor gelişim ve bireye yansımaları; bilişsel ve psiko sosyal, yapılanmalar cinsiyet rolu ve dil kazanımı ile ahlaki yargılama özellikleri işlenecektir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 3 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 2 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 1 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 1 |
Ö5 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | P.2.2 | 1 |
Ö6 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | P.2.4 | 1 |
Ö7 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | P.3.4 | 1 |
Ö8 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | P.8.1 | 1 |
Ö9 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | P.8.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Çocukluk anlayışına tarihsel bakış |
2 | Genetik ve kalıtımgenetik ve kromozom anomalileri ve davranış |
3 | Döllenmeden doğuma kadar gelişim |
4 | Gelişimi etkileyen kalıtsal ve çevresel faktörler: Bronfenbrener,Vygosky, Erikson |
5 | Bilişsel gelişim ( Piaget, Bilgi işlemleme yaklaşımı; Vygotsky)ve sosyal biliş |
6 | Farklı perspektiflerden dil kazanımının değerlendirilmesi |
7 | Arasınav |
8 | Psikososyal gelişim ( Erikson) ve bağlanma davranma davranışı( Bowlby) |
9 | Duygusal gelişim |
10 | Aile yapıları ve kişilik özelliklerine yansıması |
11 | Ahlak gelişiminin farklı açılardan değerlendirilmesi |
12 | Ahlak gelişiminin farklı açılardan değerlendirilmesi |
13 | Cinsiyet rolü gelişimi farklı perspektiflerden açıklanması |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Gander, M & Gardiner, H. ( 2008) Çocuk ve Ergen gelişimi çev. Ed. Bekir Onur 6. Baskı İmge Yay. Ankara |
ülay Ogelman, H. (Ed.). (2019). Gelişim bağlamında yaşamın ilk yılları: Erken çocukluk döneminde gelişim. Eğiten Kİtap | |
Senemoğlu, N. (2018). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim-Kuramdan uygulamaya. Anı Yayıncılık. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 14 | 10 (%) |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P8 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 5 | - | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 5 | - | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 5 | - | - | - |
Ö4 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | 5 | - | - | - |
Ö5 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | - | 5 | - | - |
Ö6 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | - | 5 | - | - |
Ö7 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | - | - | 5 | - |
Ö8 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | - | - | - | 5 |
Ö9 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | - | - | - | 5 |