Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01831208 | Orta Çocukluk Döneminde Gelişim | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru- cevap, Tartışma, örnek olay incelemesi |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Orta çocukluk dönemine ilişkin kavramlar, gelişimi etkileyen faktörler, bu dönem çocuklarının fiziksel, motor bilişsel, dil, sosyal- duygusal, ahlak ve cinsel gelişim özellikleri, gelişim özelliklerinin değerlendirilmesi, bu dönemde yaşanan sorunların değerlendirilmesi, bu dönem çocuklarının gelişimlerinin desteklenmesi ve ailelere yönelik verilecek danışmanlık hizmetleri konusunda yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin Amacı
Orta çocukluk dönemine ilişkin kavramlar, gelişimi etkileyen faktörler, bu dönem çocuklarının fiziksel, motor bilişsel, dil, sosyal- duygusal, ahlak ve cinsel gelişim özellikleri, gelişim özelliklerinin değerlendirilmesi, bu dönemde yaşanan sorunların değerlendirilmesi, bu dönem çocuklarının gelişimlerinin desteklenmesi ve ailelere yönelik verilecek danışmanlık hizmetleri konusunda yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 3 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 1 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 1 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 2 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 1 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 1 |
Ö5 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | P.2.1 | 1 |
Ö6 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | P.3.4 | 1 |
Ö7 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | P.8.1 | 1 |
Ö8 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | P.8.4 | 1 |
Ö9 | Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. | P.9.6 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Gelişim, Gelişimle İlgili Temel Kavramlar, Temel İlkeler Gelişimi Etkileyen Faktörler ve Gelişim Dönemleri. |
2 | Orta Çocukluk Döneminde Fiziksel ve Motor Gelişim (Fiziksel ve Motor Gelişim Tanımı, Önemi, Fiziksel ve Motor Gelişimin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi, Fiziksel ve Motor Gelişimi Etkileyen Faktörler, Orta Çocukluk Dönemindeki Çocukların Fiziksel ve Motor Gelişim Özellikleri, Orta Çocukluk Döneminde Yaşanabilecek Gelişimsel Risk Durumları ve Buna Yönelik Ev ve Okul Ortamında Yapılabilecek Uyarlama Çalışmaları). |
3 | Orta Çocukluk Döneminde Fiziksel-Motor Gelişimin Desteklenmesi. |
4 | Orta Çocukluk Döneminde Bilişsel Gelişim (Bilişsel Gelişimin Tanımı, Önemi, Bilişsel Gelişimin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi, Bilişsel Gelişimi Etkileyen Faktörler, Orta Çocukluk Dönemindeki Çocukların Bilişsel Gelişim Özellikleri, Orta Çocukluk Döneminde Yaşanabilecek Gelişimsel Risk Durumları ve Buna Yönelik Ev ve Okul Ortamında Yapılabilecek Uyarlama Çalışmaları). |
5 | Orta Çocukluk Döneminde Bilişsel Gelişimin Desteklenmesi |
6 | Orta Çocukluk Döneminde Dil Gelişimi (Dil Gelişimin Tanımı, Önemi, Dil Gelişimin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi, Dil Gelişimini Etkileyen Faktörler, Orta Çocukluk Dönemindeki Çocukların Dil Gelişim Özellikleri, Orta Çocukluk Döneminde Yaşanabilecek Gelişimsel Risk Durumları ve Buna Yönelik Ev ve Okul Ortamında Yapılabilecek Uyarlama Çalışmaları). |
7 | Arasınav |
8 | Orta Çocukluk Döneminde Dil Gelişiminin Desteklenmesi |
9 | Orta Çocukluk Döneminde Sosyal- Duygusal Gelişim (Sosyal-Duygusal Gelişimin Tanımı, Önemi, Sosyal-Duygusal Gelişimin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi, Sosyal-Duygusal Gelişimini Etkileyen Faktörler, Orta Çocukluk Dönemindeki Çocukların Sosyal-Duygusal Gelişim Özellikleri, Orta Çocukluk Döneminde Yaşanabilecek Gelişimsel Risk Durumları ve Buna Yönelik Ev ve Okul Ortamında Yapılabilecek Uyarlama Çalışmaları). |
10 | Orta Çocukluk Döneminde Cinsel Gelişim (Cinsel Gelişimin Tanımı, Önemi, Cinsel Gelişime Yönelik Kuramlar, Orta Çocukluk Döneminde Cinsel Gelişim) |
11 | Orta Çocukluk Döneminde Ahlak Gelişimi (Ahlak Gelişiminin Tanımı, Önemi, Ahlak Gelişiminin Diğer Gelişim Alanları İle İlişkisi, Ahlak Gelişimini Etkileyen Faktörler, Ahlak Gelişimine Yönelik Kuramlar, Orta Çocukluk Dönemindeki Çocukların Ahlak Gelişim Özellikleri) |
12 | Orta Çocukluk Döneminde Ahlak Gelişiminin Desteklenmesi |
13 | Orta Çocukluk Döneminde Gelişimin Desteklenmesi Sürecinde Çocuk Gelişimci |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Santrock, J. W. (2015). Yaşam boyu gelişim, gelişim psikolojisi. (Çev. Ed. G. Yüksel). 13. basımdan çeviri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Berk, E. L. (2013). Bebekler ve çocuklar doğum öncesinden orta çocukluğa. (Çev. Ed. N. Işıkoğlu Erdoğan). Yedinci basımdan çeviri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 13 | 8 | 104 |
Ara Sınav | 1 | 11 | 11 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 11 | 11 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P8 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 5 | - | - | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 5 | - | - | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 5 | - | - | - | - |
Ö4 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | 5 | - | - | - | - |
Ö5 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | - | 5 | - | - | - |
Ö6 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | - | - | 5 | - | - |
Ö7 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | - | - | - | 5 | - |
Ö8 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | - | - | - | 5 | - |
Ö9 | Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. | - | - | - | - | 3 |