Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01831206 | Otizim Spektrum Bozukluğu | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru- cevap, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Otizm Spektrum Bozukluğu; otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için temel beceriler; otizm spektrum bozukluğunda temel becerilerin öğretimi; eşleme becerilerinin öğretimi, sınıflama becerilerinin öğretimi, temel taklit becerilerinin öğretimi, iki basamaklı taklit becerilerinin öğretimi, temel alıcı dil becerilerinin öğretimi, iki basamaklı alıcı dil becerilerinin öğretimi, ortak dikkat becerilerinin öğretimi, ifade edici dil becerilerinin öğretimi; temel becerilerin öğretiminde yöntem ve teknikler: ayrık denemelerle öğretim, temel tepki öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocuklarda; dikkat yöneltme başkalarının yönergelerini anlama, başkalarının davranışlarını taklit etme becerileri, nesneleri eşleme ve sınıflama becerileri, başkalarının dediklerini anlama/başkalarıyla iletişim kurma, oyun becerileri, seçim yapma ve tercih bildirme, ortak dikkat ve akranlarla etkileşim kurma becerilerinin öğretiminin nasıl gerçekleştirileceğini ve yürütüleceğini kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 4 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 4 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 3 |
P4 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 4 |
P5 | Dış görünüm tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. | 4 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 2 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 4 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 1 |
Ö2 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | P.2.1 | 1 |
Ö3 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | P.2.2 | 1 |
Ö4 | Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. | P.2.3 | 7 |
Ö5 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | P.2.4 | 1 |
Ö6 | Gelişimsel değerlendirme süreçlerini sonuçlandırır. | P.2.5 | 1,7 |
Ö7 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | P.3.1 | 1 |
Ö8 | Bireysel ve grup olarak disiplinler arası çalışma planlar. | P.3.2 | 7 |
Ö9 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | P.3.4 | 1 |
Ö10 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | P.3.5 | 7 |
Ö11 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | P.4.2 | 1,7 |
Ö12 | İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. | P.5.4 | 1 |
Ö13 | İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. | P.7.2 | 7 |
Ö14 | İlgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerini açıklar. | P.7.3 | 7 |
Ö15 | Eğitimsel ve gelişimsel programlar geliştirerek çocuğu ve aileyi destekler. | P.7.5 | 7 |
Ö16 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | P.8.1 | 1 |
Ö17 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | P.8.4 | 1 |
Ö18 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | P.9.3 | 7 |
Ö19 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | P.9.4 | 7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Giriş: Otizm spektrum bozukluğuna genel bakış, otizm spektrum bozukluğunun tarihçesi, özellikler, nedenler, kavramlar |
2 | OSB'li çocuklara yeni davranışların kazandırılmasında sistematik süreç; OSB'de temel beceriler ve öğretimi, pekiştirme, ipucu sunma, hata düzeltme |
3 | OSB'li çocuklara eşleme becerisinin öğretimi |
4 | OSB'li çocuklara sınıflama becerisinin öğretimi |
5 | OSB'li çocuklara temel taklit ve iki basamaklı taklit becerilerinin öğretimi |
6 | OSB'li çocuklara alıcı dil becerilerinin öğretimi: Temel alıcı dil ve iki basamaklı alıcı dil becerileri |
7 | Arasınav |
8 | OSB'li çocuklara ifade edici dil becerilerinin öğretimi (PECS ve Etkinlik Çizelgeleri) |
9 | OSB'li çocuklara ortak dikkat becerilerinin öğretimi |
10 | OSB'li çocuklara oyun becerilerinin öğretimi |
11 | OSB'li çocuklara oyun becerilerinin öğretimi |
12 | OSB'li çocuklara oyun becerilerinin öğretimi |
13 | OSB'li çocuklara oyun becerilerinin öğretimi |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Birkan, B. (Çeviri Editörü) (2020). Otizmli çocuklara konuşma becerilerinin öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 23 | 46 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P5 | P7 | P8 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö5 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö6 | Gelişimsel değerlendirme süreçlerini sonuçlandırır. | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
Ö7 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö8 | Bireysel ve grup olarak disiplinler arası çalışma planlar. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö9 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | - | - | 4 | - | - | - | - | - |
Ö10 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö11 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö12 | İlgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı inceler. | - | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö13 | İlgili paydaşlar tarafından daha önce uygulanmış proje, program, araştırma ve uygulamaları gözden geçirir. | - | - | - | - | - | 4 | - | - |
Ö14 | İlgili kurum ve kuruluşlarla ortak araştırma, eğitimsel ve gelişimsel program geliştirme ve uygulama, proje planlama ve yürütme süreçlerini açıklar. | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö15 | Eğitimsel ve gelişimsel programlar geliştirerek çocuğu ve aileyi destekler. | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö16 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö17 | Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. | - | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö18 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | - | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö19 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | - | - | - | - | - | - | - | 5 |