Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01831205 | Anne Baba Eğitimi | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, Soru- cevap, Tartışma, Örnek olay incelemesi |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Filiz ERBAY | B-125 | [email protected] | 7426 | Çarşamba 10:00 |
Dersin İçeriği
Sosyal yapı, kültür ve insanın sosyal gelişimi, ailenin tanımı, yapısı ve değerleri, aileye yönelik eğitim programları, modelleri ve projeleri, Türkiyede uygulanan aileye yönelik bazı program örnekleri, yetişkinin tanımı ve yetişkin öğrenmesi, yetişkin psikolojisi-yetişkinlik evreleri, aile kuramları; okul öncesi eğitimde aile katılımı.
Dersin Amacı
Öğrencilere Aile ile ilgili temel kavramlar, ailenin fonksiyonları, ailede roller ve ilişkiler, farklı nitelikteki aileler ve özellikleri, aileye yönelik hizmetler ile ilgili yeterlilikler kazandırmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 3 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 3 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 4 |
P4 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 3 |
P6 | Kalite yönetim ve süreçleri bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır. | 1 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 2 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 1 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1 |
Ö4 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | P.2.2 | 1 |
Ö5 | Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. | P.2.3 | 1 |
Ö6 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | P.2.4 | 1 |
Ö7 | Kuramsal ve uygulamaları çocuk, aile ve toplum bilgilendirme süreçlerine entegre eder | P.2.6 | 1,7 |
Ö8 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | P.3.1 | 7 |
Ö9 | Bireysel ve grup olarak disiplinler arası çalışma planlar. | P.3.2 | 7 |
Ö10 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | P.3.4 | 7 |
Ö11 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | P.3.5 | 7 |
Ö12 | Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. | P.3.6 | 7 |
Ö13 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | P.4.2 | 7 |
Ö14 | Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir | P.4.4 | 7 |
Ö15 | Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgileri doğrultusunda bebek, çocuk, ergen ve aileler için uygun öneriler geliştirir. | P.6.6 | 7 |
Ö16 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | P.8.1 | 1,7 |
Ö17 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | P.9.1 | 7 |
Ö18 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. | P.9.2 | 6,7 |
Ö19 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | P.9.3 | 6,7 |
Ö20 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | P.9.4 | 6,7 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Ders kaynakları ve ders içeriğinin tanıtılması |
2 | Ailenin çocuğun eğitimindeki yeri ve aile yapıları |
3 | Çocuğu sosyalleşmesine etki eden ailesel faktörler, Ailede çocuğun yerinin çocuklar üzerine etkisi (Doğuş sırası Tek çocuk olma Çocuk sayısı Çocuğun cinsiyeti) |
4 | Anne-baba tutumları ve çocuğun gelişimi ve eğitimi üzerine etkisi |
5 | Anne-baba-çocuk ilişkisi |
6 | Hatalı ana-baba tutumlarının sonucunda ortaya çıkan davranış problemleri |
7 | Okul öncesi Çocuklarında karşılşılan korku kaygı ve anksiyete bozuklukları |
8 | Ara sınav |
9 | Yatağa işeme ve dışkı kaçırma- parmak emme-tırnak yeme nedenleri ve anne-baba ve okul öncesi eğitimi öğretmenleri için çözüm önerileri |
10 | Tikler-Yalan söyleme-çalma nedenleri ve anne-baba ve okul öncesi eğitimi öğretmenleri için çözüm önerileri |
11 | Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar- down sendromu-otizm -İndigo-kristal çocuklar nedenleri ve anne-baba ve okul öncesi eğitimi öğretmenleri için çözüm önerileri |
12 | Aile içi ilişkilerin çocuğun psikolojik gelişimindeki yeri Kardeşler arası ilişkiler Dağılmış aile ve çocuk Anne ya da babası ölen çocuk Hastalık, hastane ve çocuk |
13 | Çocuğun eğitiminde kitle iletişim araçları |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Kuzgun, Y. ve Hamamcı, Z. (2007). Ana-Baba Eğitim Programları. Maya Akademi, Ankara. |
Güler, Tülin. 2010. Anne Baba Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 13 | 26 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P4 | P6 | P8 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 5 | - | - | - | - | - | - |
Ö4 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel problemlerini kanıt temelli yaklaşımlarla yorumlar. | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö5 | Farklı yaklaşım ve yöntemlerle gelişimsel destek programları geliştirir. | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö6 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö7 | Kuramsal ve uygulamaları çocuk, aile ve toplum bilgilendirme süreçlerine entegre eder | - | 5 | - | - | - | - | - |
Ö8 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö9 | Bireysel ve grup olarak disiplinler arası çalışma planlar. | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö10 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö11 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | - | - | 5 | - | - | - | - |
Ö12 | Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. | - | - | 4 | - | - | - | - |
Ö13 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö14 | Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir | - | - | - | 5 | - | - | - |
Ö15 | Birey, çevre ve iş güvenliği konularındaki bilgileri doğrultusunda bebek, çocuk, ergen ve aileler için uygun öneriler geliştirir. | - | - | - | - | 5 | - | - |
Ö16 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | - | - | - | - | - | 5 | - |
Ö17 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | - | - | - | - | - | - | 4 |
Ö18 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö19 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | - | - | - | - | - | - | 5 |
Ö20 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | - | - | - | - | - | - | 5 |