İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01831203 Erken Okuryazarlık 2 Güz 3 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Anlatım, soru cevap, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yok
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Filiz ERBAY
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Filiz ERBAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Filiz ERBAY B-125 [email protected] 7426 Çarşamba
10:00
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; erken okur-yazarlığa ilişkin kavramlar, erken okur-yazarlık becerilerinin kapsamı ve gelişimi, tarihsel süreç içerisinde erken okuryazarlık becerileri, eren okuryazarlık ve ilişkili kavramlar, erken okuryazarlık becerilerini destekleyici etkinlik hazırlama, erken okuryazarlığın evde ve okulda desteklenmesi ve değerlendirilmesi
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; öğrencilere erken okuryazarlık konusu ile ilgili kuramsal bilgileri kavratmak, erken okuryazarlık becerilerinin neler olduğunun ve nasıl destekleneceğinin yöntemlerini aktarmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. 2
P8 Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. 3
P9 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. 3
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. P.1.1 1
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. P.1.2 1
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. P.1.4 1
Ö4 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. P.8.1 1
Ö5 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. P.8.3 1
Ö6 Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. P.8.4 1
Ö7 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. P.8.5 1
Ö8 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. P.9.1 1
Ö9 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. P.9.3 1
Ö10 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. P.9.4 1
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Erken okur-yazarlığa ilişkin kavram ve tanımlamalar
2 Tarihsel süreç içerisinde erken okuryazarlık
3 Okuma becerilerinin gelişimi ve desteklenmesi
4 Okuma ve akademik başarı ile erken okur-yazarlık arasındaki ilişki
5 Sözel dil becerileri, sözcük dağarcığı ve desteklenmesi
6 Fonolojik farkındalık becerileri ve desteklenmesi
7 Harf bilgisi ve desteklenmesi
8 Ara Sınav
9 Yazı farkındalığı ve desteklenmesi
10 İki dillilik, oyun, teknoloji, kitap ve erken okuryazarlık ilişkisi
11 Erken okur-yazarlık becerilerinin değerlendirilmesi
12 Erken okur-yazarlık becerilerini destekleyici ev ve okul ortamı
13 Etkinlik örnekleri hazırlama ve tartışma
14 Etkinlik örnekleri hazırlama ve tartışma
15 Final
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar Adams, M. J. (1990). beginning to read: Thinking & learning about print. Cambridge, MA: MIT Press.
Anthony, J. L. and Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science, 14 (5), 255-259.
Booth, A. & Crouter, A. C. (Eds.). (2008). Disparities in School Readiness: How Families Contribute to Transitions into School. Lawrence Erlbaum Associates.
Brostrom, S. (2000). Transition to school. ERIC Document Number: 445814.
Bryant, P. E. , MacLean, M., Bradley, L. L. and Crossland J. (1990). Rhyme and alliteration, phoneme detection, and learning to read. Developmental Psychology, 26 (3), 429-438.
Chaney, C. (1992). Language development, metalinguistic skills, and print awareness in 3-year-old children. Applied Psycholinguistics,13, 485-514.
Cullinan, B. E. (2000). Read to me: Raising kids who love to read. (rev. ed.). New York: Scholastic.
Erken okuryazarlık becerileri ve desteklenmesi (2021). (ed. Filiz Erbay) 2022 Eğiten Kitap
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 14 10 (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) 1 10 (%)
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 40 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 14 5 70
Ara Sınav 1 11 11
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 10 10
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 1 9 9
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P8 P9
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. 5 - -
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. 5 - -
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. 5 - -
Ö4 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. - 5 -
Ö5 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. - 3 -
Ö6 Çocuk gelişimi ilgili ulusal ve uluslararası gelişmelere ilişkin bilgileri tartışır. - 3 -
Ö7 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. - 4 -
Ö8 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. - - 5
Ö9 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. - - 4
Ö10 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. - - 5