İşleminiz Devam Ediyor.
Lütfen Bekleyiniz...
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu Ders Adı Yıl Dönem Yarıyıl T+U+L Kredi AKTS
01831202 Çocuk Ve Yaratıcılık 2 Güz 3 2+0+0 5 5
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Düzeyi Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey)
Dersin Dili Türkçe
Yöntem ve Teknikler Soru cevap, anlatım, Tartışma
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Ön Koşullar Yok
Dersin Koordinatörü -
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Filiz ERBAY
Yardımcı(lar) -
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı Oda No. E-Posta Adresi Dahili Görüşme Saatleri
Prof. Dr. Filiz ERBAY B-233 [email protected] 7426 Çarşamba
10:00
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; Yaratıcılık ile ilgili temel kavramlar, yaratıcılık mitleri, kuramlar, yaratıcı düşünce, yaratıcı düşünce üretme süreçleri, yaratıcılığın boyutları, yaratıcılığın gelişimi, yaratıcılık üzerinde etkili olan etmenler, yaratıcılığın desteklenmesi, yaratıcılığı destekleyen yöntem ve teknikler, yaratıcılığı destekleyen etkinlikleri hazırlama konularına yer verilmiştir.
Dersin Amacı
Dersin temel amacı; erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve çocuk ilişkisini, yaratıcılığı destekleyen uygulamaları ortaya koymak ve gelişimsel olarak uygun yaratıcı etkinlikleri oluşturmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri X
Uzmanlık / Alan Dersleri X
Destek Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Program Yeterlilikleri Düzey
P1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. 3
P3 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. 3
P4 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. 2
P8 Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. 2
P9 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. 5
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
No Öğrenme Çıktıları Prog. Yet. İlişkisi Ölçme Yöntemi **
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. P.1.1 1,6
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. P.1.2 1,6
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. P.1.4 1,6
Ö4 Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. P.1.5 1,6
Ö5 Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. P.3.1 6
Ö6 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. P.3.4 1,6
Ö7 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. P.3.5 6
Ö8 Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. P.3.6 6
Ö9 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. P.4.2 6
Ö10 Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir P.4.4 6
Ö11 Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. P.4.5 6
Ö12 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. P.8.1 1,6
Ö13 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. P.8.3 1,6
Ö14 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. P.8.5 1,6
Ö15 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. P.9.1 1,6
Ö16 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. P.9.2 6
Ö17 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. P.9.3 6
Ö18 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. P.9.4 1
Ö19 Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. P.9.5 6
Ö20 Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. P.9.6 6
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta Konu
1 Yaratıcılık mitleri
2 Yaratıcılıkla ilgili teoriler, yaratıcılığın önemi
3 Yaratıcı kişi özellikleri
4 Çocukta yaratıcılığın gelişimi
5 Yaratıcılığı etkileyen etmenler (aile, öğretmen, okul vb.)
6 Final
7 Yaratıcı düşünme teknikleri- Scamper
9 Yaratıcı düşünme teknikleri - morfolojik sentez
10 Yaratıcı düşünme teknikleri- özellik listeleme
11 Yaratıcı düşünme teknikleri- sinektik
12 Yaratıcı problem çözme etkinlikleri
13 Yaratıcı oyun ve müzik etkinlikleri planlama ve uygulama
14 Yaratıcı sanat ve drama etkinlikleri planlama ve uygulama
15 Final sınavı
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar ARGUN, Y. (2004) OKulöncesi Dönemde Yaratıcılık ve Eğitimi. Anı Yayıncılık. Erken Çocuklukta Yaratıcılık Yeteneğini Tanıma ve Geliştirme. M.Ü. Anaokulu/Anasınıfı Öğretmen Elkitabı.Güven,Y. İstanbul: Ya-Pa Yayınları
Fox, J.E.& Schirrmacher, R. (2012). Art & Creative Development for Young Children Isbell, R. T. & Raines, I. Creativity and the Arts with Young Children.
Yıldız Demirtaş, V. (2020). Yaratıcı ve farklı düşünmeye giden yol: Scamper. Eğiten Kitap
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları Sayısı Katkı (%)
Devam 1 10 (%)
Uygulama - -
Alan Çalışması - -
Derse Özgü Staj (Varsa) - -
Ödev - -
Sunum - -
Projeler - -
Seminer - -
Kısa sınav (Quiz) - -
Dinleme - -
Ara Sınavlar 1 40 (%)
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 50 (%)
Toplam 100 (%)
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süre Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Hafta Sayısı ve Saati 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) 12 10 120
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Ödev 1 3 3
Uygulama 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Proje 0 0 0
Atölye 0 0 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Dönem Sonu Sınavı 0 0 0
Diğer 0 0 0
Toplam İş Yükü: 150
Toplam Yük / 30 5
Dersin AKTS Kredisi: 5
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri
En Düşük Düşük Orta Yüksek En Yüksek
1 2 3 4 5
# Öğrenme Çıktıları P1 P3 P4 P8 P9
Ö1 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. 5 - - - -
Ö2 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. 5 - - - -
Ö3 Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. 4 - - - -
Ö4 Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. 4 - - - -
Ö5 Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. - 5 - - -
Ö6 Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. - 4 - - -
Ö7 Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. - 4 - - -
Ö8 Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. - 5 - - -
Ö9 Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. - - 3 - -
Ö10 Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir - - 5 - -
Ö11 Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. - - 4 - -
Ö12 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. - - - 5 -
Ö13 Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. - - - 4 -
Ö14 Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. - - - 4 -
Ö15 Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. - - - - 5
Ö16 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. - - - - 5
Ö17 Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. - - - - 5
Ö18 Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. - - - - 4
Ö19 Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. - - - - 5
Ö20 Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. - - - - 3