Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01831202 | Çocuk Ve Yaratıcılık | 2 | Güz | 3 | 2+0+0 | 5 | 5 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Soru cevap, anlatım, Tartışma |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | Yok |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Filiz ERBAY |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Filiz ERBAY | B-233 | [email protected] | 7426 | Çarşamba 10:00 |
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; Yaratıcılık ile ilgili temel kavramlar, yaratıcılık mitleri, kuramlar, yaratıcı düşünce, yaratıcı düşünce üretme süreçleri, yaratıcılığın boyutları, yaratıcılığın gelişimi, yaratıcılık üzerinde etkili olan etmenler, yaratıcılığın desteklenmesi, yaratıcılığı destekleyen yöntem ve teknikler, yaratıcılığı destekleyen etkinlikleri hazırlama konularına yer verilmiştir.
Dersin Amacı
Dersin temel amacı; erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve çocuk ilişkisini, yaratıcılığı destekleyen uygulamaları ortaya koymak ve gelişimsel olarak uygun yaratıcı etkinlikleri oluşturmak.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 3 |
P3 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup çalışmalarını bağımsız yürütür, disiplinler arası çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir. | 3 |
P4 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir. | 2 |
P8 | Çocuk gelişimi ile ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip ederek bireysel ve mesleki alanda kendini geliştirmek için çaba gösterir, edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile değerlendirir, niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak inovatif fikirler üretir. | 2 |
P9 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulama yeterliliği kazanır ve kazanımlarının doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve yorumlar. | 5 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | P.1.1 | 1,6 |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | P.1.2 | 1,6 |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1,6 |
Ö4 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 1,6 |
Ö5 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | P.3.1 | 6 |
Ö6 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | P.3.4 | 1,6 |
Ö7 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | P.3.5 | 6 |
Ö8 | Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. | P.3.6 | 6 |
Ö9 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | P.4.2 | 6 |
Ö10 | Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir | P.4.4 | 6 |
Ö11 | Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. | P.4.5 | 6 |
Ö12 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | P.8.1 | 1,6 |
Ö13 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. | P.8.3 | 1,6 |
Ö14 | Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. | P.8.5 | 1,6 |
Ö15 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | P.9.1 | 1,6 |
Ö16 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. | P.9.2 | 6 |
Ö17 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | P.9.3 | 6 |
Ö18 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | P.9.4 | 1 |
Ö19 | Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. | P.9.5 | 6 |
Ö20 | Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. | P.9.6 | 6 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Yaratıcılık mitleri |
2 | Yaratıcılıkla ilgili teoriler, yaratıcılığın önemi |
3 | Yaratıcı kişi özellikleri |
4 | Çocukta yaratıcılığın gelişimi |
5 | Yaratıcılığı etkileyen etmenler (aile, öğretmen, okul vb.) |
6 | Final |
7 | Yaratıcı düşünme teknikleri- Scamper |
9 | Yaratıcı düşünme teknikleri - morfolojik sentez |
10 | Yaratıcı düşünme teknikleri- özellik listeleme |
11 | Yaratıcı düşünme teknikleri- sinektik |
12 | Yaratıcı problem çözme etkinlikleri |
13 | Yaratıcı oyun ve müzik etkinlikleri planlama ve uygulama |
14 | Yaratıcı sanat ve drama etkinlikleri planlama ve uygulama |
15 | Final sınavı |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | ARGUN, Y. (2004) OKulöncesi Dönemde Yaratıcılık ve Eğitimi. Anı Yayıncılık. Erken Çocuklukta Yaratıcılık Yeteneğini Tanıma ve Geliştirme. M.Ü. Anaokulu/Anasınıfı Öğretmen Elkitabı.Güven,Y. İstanbul: Ya-Pa Yayınları |
Fox, J.E.& Schirrmacher, R. (2012). Art & Creative Development for Young Children Isbell, R. T. & Raines, I. Creativity and the Arts with Young Children. | |
Yıldız Demirtaş, V. (2020). Yaratıcı ve farklı düşünmeye giden yol: Scamper. Eğiten Kitap |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | 1 | 10 (%) |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 50 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 12 | 2 | 24 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 12 | 10 | 120 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 150 | ||
Toplam Yük / 30 | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P3 | P4 | P8 | P9 |
---|---|---|---|---|---|---|
Ö1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgileri açıklar. | 5 | - | - | - | - |
Ö2 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal bilgilerin farklılıklarını ayırt eder. | 5 | - | - | - | - |
Ö3 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 4 | - | - | - | - |
Ö4 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | 4 | - | - | - | - |
Ö5 | Bireysel ve grup çalışmalarını yürütür. | - | 5 | - | - | - |
Ö6 | Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzey bilgileri hatırlar. | - | 4 | - | - | - |
Ö7 | Bireysel ve grup çalışmalarında fikirlerini tartışır. | - | 4 | - | - | - |
Ö8 | Bireysel ve grup çalışmaları için ürettiği fikirlere yönelik taslak hazırlar. | - | 5 | - | - | - |
Ö9 | Farklı mesleki proje, araştırma ve etkinlikleri gözden geçirir. | - | - | 3 | - | - |
Ö10 | Proje, araştırma ve etkinliklerdeki sorumluluklarını yerine getirir | - | - | 5 | - | - |
Ö11 | Farklı proje, araştırma ve etkinlik süreç ve sonuçları arasında bağlantı kurar. | - | - | 4 | - | - |
Ö12 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği bilgileri eleştirel bakış açısı ile aktarır. | - | - | - | 5 | - |
Ö13 | Çocuk gelişimi ile ilgili edindiği niteliksel ve niceliksel verileri kullanarak hipotezler geliştirir. | - | - | - | 4 | - |
Ö14 | Eleştirel bakış açısı ile inovatif fikirler önerir. | - | - | - | 4 | - |
Ö15 | Çocuk gelişimi ile ilgili farklı yöntem, teknik, materyal ve program geliştirmeye ilişkin bilgi ve uygulamaları hatırlar. | - | - | - | - | 5 |
Ö16 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanarak program, proje, sunum geliştirir. | - | - | - | - | 5 |
Ö17 | Yeni ve özgün materyal, program, etkinlik vb. geliştirir. | - | - | - | - | 5 |
Ö18 | Farklı yöntem, teknik, materyal kullanımları arasındaki farklılıkları ifade eder. | - | - | - | - | 4 |
Ö19 | Mesleki çalışmalarında edindiği kazanım ve uygulama yeterlikleri doğrultusunda geçerli ve güvenilir bilgi, materyal, yöntem, teknik ve uygulamalar seçer. | - | - | - | - | 5 |
Ö20 | Bireysel veya grup olarak gerçekleştirdiği mesleki çalışmalarında edindiği bilgilerin geçerliğini ve güvenirliğini değerlendirir. | - | - | - | - | 3 |