Çocuk Gelişimi
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çocuk Gelişimi Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
01830202 | Davranışsal Sorunlar Ve Yönetimi | 2 | Güz | 3 | 3+0+0 | 2 | 2 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | Anlatım, sunum, Tartışma, Örnek olay incelemesi |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Dr.Arş.Gör. Ayber ACAR |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Bu ders davranış yönetimi ile ilgili kavramların tanımını, sınıf içerisinde görülen davranış problemlerini, davranış yönetimine yönelik farklı kuramsal yaklaşımları ve davranış değiştirme sürecini içermektedir.
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin çocuklarda davranış yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. Ayrıca, öğrencilerin davranış yönetme tekniklerini öğrenmelerini ve uygulayabilir hale gelmelerini sağlamaktır. Öğretmen adaylarını, davranış ve uyum problemi gösteren çocukları anlamaları ve sınıf içinde bu tür davranışlarla başa çıkabilmeleri için hazırlamaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | 0-18 yaşındaki tüm çocuk ve gençlerin zihinsel, dil, motor, özbakım, sosyal, duygusal gelişim alanları hakkında güncel, kuramsal ve uygulama için gerekli bilgi düzeyine sahiptir. | 1 |
P2 | Çocuk gelişimi alanında edindiği kurumsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme, problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir. | 2 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | P.1.4 | 1 |
Ö2 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | P.1.5 | 1 |
Ö3 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | P.2.1 | 1 |
Ö4 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | P.2.4 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | çocuk ruh sağlığı tanımı, önemi, içe yönelim sorunları, dışa yönelim sorunları , çocuk ruh sağlığında risk etkenleri, çocuk ruh sağlığında koruyucu etkenler |
2 | çocuk ruh sağlığı ile ilgili kuramlar, psikoanalitik kuram, psikososyal-gelişim kuramı, psikoseksüel gelişim kuramı, MARGARETÎN kuramı, davranışçı kuram, klasik ve edimsel koşullanma, varoluşçu kuram, bağlanma kuramı |
3 | çocukları tanıma ve değerlendirmenin amacı ve önemi, başarı testleri, yetenek testleri, kişilik testleri, çocukları tanımada kullanılanılan test dışı teknikler, gözleme dayalı teknikler, kendini tanıma teknikleri, etkileşime dayalı teknikler |
4 | çocuk ve aile ilişkiler, ailenin tanımı, ailenin önemi, aile ve çocuk arasında olumlu iletişim, aile içi roller ve kurallar , aile tutumları , anne-baba tanımı, anne-baba tutumları ve çocuk üzerindeki etkileri, çocuğun yakın çevresi ile ilişkileri |
5 | aile içindeki özel durumlar ve çocuk: çocuk ve hastalık, akut hastalıklar, kronik hastalıklar, çocukların hastalıklara tepkileri, yaşa bağlı tepkiler, hastalık sürecinde yaklaşım, çocuğu bilgilendirme, aile bireylerini bilgilendirme ve destek , çocuk ve boşanma, boşanmanın çocuk üzerinde etkileri, |
6 | okul ve çocuk: okula hazırlık, okul fobisi, okulda çocuğun ruh sağlığını etkileyen faktörler, öğretmen, akran ilişkileri, eğitim programları, okulun ve sınıfın fiziksel koşulları |
7 | özel eğitime gereksinim duyan çocukların ruh sağlığı: özel gereksinimli çocuk ve özellikleri, özel gereksinimli çocuğun ruh sağlığını etkileyen biyolojik, psikolojik ver toplumsal etkenler, özel gereksinimli çocuklarda görülen ruhsal sorunlar ve rahatsızlıklar, sosyal destek, ailelere sunulan hizmetler, eğitim hizmetleri, |
8 | vize |
9 | çocuklarda uyum ve davranış problemleri: uyum ve davranış problemlerine neden olan biyolojik ve psikolojik faktörler, sosyal-duygusal gelişim, ebeveyn tutumları, okul öncesi dönemde görülenm uyum ve davranış problemleri , saldırganlık, çekingenlik, yalnızlık, yalan söyleme, çalma, yemek yeme problemleri uyku problemleri |
10 | erken çocukluk döneminde savunma mekanizmaları: bastırma, içe atma, inkâr yok sayma, yön değiştirme, yerine koyma, yansıtma, yüceltme, karşıt tepki geliştirme, rasyonalizasyon, dengeleme, özdeşleşme, |
11 | Sigmund Freud 'un psikoanalitik teorisi,: topografik zihin modeli, id-ego-süper ego, Sigmund ve Anna Freud ve savunma mekanizmaları |
12 | erken çocukluk döneminde siber saldırı: okul öncesi dönemde internet kullanımı, internet kullanımının yararları ve zararları, güvenli ve sorunlu internet kullanımına yönelik neler yapılabilir |
13 | çocuk ve ölüm, ölümün çocuk üzerinde etkileri, bebeklik dönemi, okul öncesi dönemi, okul dönemi, ergenlik dönemi ,ölüm kavramı, ölüm eğitimi ve ölüm olayında çocuğa yaklaşım |
14 | final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Akoğlu, G. ve Elibol, F. (2018). Davranış Yönetimi. Ankara: Hedef Yayıncılık |
Austin, V.L. and Sciarra, D.T. (2013). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar (Çev. M. Özekes). Ankara: Nobel Yay | |
Kauffman, J.M. and Landrum, T.J. (2013). Duygusal ve davranışsal bozukluğu olan Çocukların ve gençlerin Özellikleri ( Olgular ilaveli). ( Çev. S. Kaner). Ankara: Nobel Yay. | |
Öztürk, M.(2007) Anne Baba ve Eğitimciler İçin Çocuk Psikiyatrisi. Uçurtma Yayınları, İstanbul. | |
Yörükoğlu, A. (1989).Çocuk Ruh Sağlığı.Özgür Yayınları, İstanbul. |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Alan Çalışması | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Kısa sınav (Quiz) | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 60 | ||
Toplam Yük / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 |
---|---|---|---|
Ö1 | Çocuk ve gençlerin tüm gelişim alanlarını gelişim evrelerine göre sınıflandırır. | 3 | - |
Ö2 | Farklı gelişim gösteren çocuk ve gençlerin gelişimsel özelliklerini ayırt eder. | 4 | - |
Ö3 | Çocukların gelişimsel değerlendirme basamaklarını sıralar. | - | 3 |
Ö4 | Tipik ve atipik gelişim gösteren çocukların gelişimsel özelliklerini karşılaştırır. | - | - |