Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
99901054 | Akademik Türkçe | 1 | Güz | 1 | 2+0+0 | 3 | 3 |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | - |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin İçeriği
Konu belirleme ve Paragraf Oluşturma
Dersin Amacı
Bu ders, öğrencilerin akademik düzeyde yazma becerilerini geliştirmek amacı ile verilmektedir. Dersin amaçlarından bir diğeri de yabancı uyruklu olup C1 düzeyinde dil becerisine sahip uluslararası öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmekte yardımcı olmaktır.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | |
Uzmanlık / Alan Dersleri | |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Akademik yazma becerilerini geliştirilmesinde öğrencinin en büyük yardımcısı bir paragrafı ve metni nasıl oluşturacağını bilmektir. Bunun için çeşitli unsurları (konu, amaç, veri toplama araçları, konunun ana hatlarını belirleme ve paragrafta anlatım) bilmesinde büyük fayda vardır. Bu nedenle ilk haftadan başlamak sureti ile bir dönem boyunca bu dersi alan öğrencilere yukarıda parantez içerisinde sıralanan unsurlar tek tek, örnek sunumlar ve konuyu pekiştirici etkinliklerle anlatılmaktadır. İlk hafta dersin amacı, içeriği, kazanımları ve çıktıları hakkında bu dersi alan öğrencilere bilgiler verilir. Ardından derse başlanır. Dersin ilk konusu, paragrafta konu başlığını taşımaktadır. "Konu nedir?"sorusu ile derse başlanır ve iyi bir konu cümlesinin nasıl belirlenebileceğine dair öğrencilere bilgiler verilir. Dersin ilk haftasında ders kitabının 102 ile 106. sayfalarını kapsayan konular işlenir. Bu haftanın konusu ile ilgili örnekler okunur ve derse katılmak isteyen öğrencilere gönüllülük çerçevesinde okutulur. Böylece hem öğrencilerin okuma-anlama becerilene katkı sağlanmış olur hem de etkileşimli bir biçimde öğrenme gerçekleştirilmiş olur. |
2 | Akademik yazma becerisinde paragraf veya metin oluşturma sürecinde bir öğrencinin bilmesi gereken en önemli unsurlardan biri de paragrafın/metnin amacının belirlenmesidir. Bir paragraf oluşturulmadan önce, o paragraf veya metnin amacı belirlenmelidir. Bu çerçevede dersin ikinci haftasında: "Bir paragrafın amacı nasıl belirlenir? Bunun için en doğru yöntem nedir? Paragrafın amacı belirlenirken kaç farklı amaçtan bahsetmek mümkündür?"gibi sorulara yanıt aranır. Birinci derste bilgi verme amacı taşıyan paragraflardan bahsedilip amacına göre yazılacak olan ideal bir bilgi verme paragrafının nasıl olması gerektiği sayfa 108'de sunulan örnek yardımı ile anlatılır. Ardından sayfa 109'da yer alan I. ve II. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yaptırılır. İkinci derste ise açıklama amacı taşıyan paragraflardan bahsedilip sayfa 110'da sunulan örnek üzerinden ideal bir açıklama paragrafının nasıl olması gerektiği anlatılır. Ardından sayfa 110 ve 111'de yer alan I. alıştırma öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yaptırılır. Dersin ikinci haftasında ders kitabının 107 ile 111. sayfalarını kapsayan konular işlenir. |
3 | Amacına göre paragraf üretimi konusunda 3. Başlık olan ikna edici paragraf/metin üretimi ile derslere devam edilir. "İkna edici akademik yazma paragrafları/metinlerin üretilmesindeki asıl amaç ve alt amaçlar nelerdir? İkna edici metinler nasıl ve hangi üslup ile yazılmalıdır?"ve "ikna edici metinler üretilirken nelere dikkat edilmelidir?"sorularına cevap aranır. İkna edici paragraflara/metinlerin daha iyi anlaşılabilmesini sağlayabilecek örnek paragraflar, metinler, görseller, reklam görselleri ve videolar internetten gösterilir. Öğrencilere izledikleri, gördükleri paragraf/metinler ile ilgili görüşleri sorulur, sözlü olarak ifade etmeleri beklenir. Dersin üçüncü haftasında ders kitabının 112 ile 114. sayfalarını kapsayan konular işlenir. Bu haftanın konusu ile ilgili örnekler okunur ve derse katılmak isteyen öğrencilere gönüllülük çerçevesinde örnekler okutulur. Böylece hem öğrencilerin okuma-anlama becerilene katkı sağlanmış olur hem de etkileşimli bir biçimde öğrenme gerçekleştirilmiş olur. Son olarak deneyimleyerek öğrenmeyi destekleyici etkinliklerden oluşan konu ile ilgili I. ve II. alıştırmalar sırasına göre yapılır. |
4 | Amacına göre paragraf üretimi konusunda üçüncü başlık olan Tartışma paragraf/metin üretimi ile derslere devam edilir. "Tartışma amaçlı akademik metinlerin üretilmesindeki asıl amaç ve alt amaçlar nelerdir?", "tartışma amaçlı paragraflar/metinler nasıl bir üslup ile yazılmalıdır?"ve "tartışma amaçlı paragrafları/metinleri üretirken nelere dikkat edilmelidir?"gibi sorulara yanıt aranır. İkna edici paragraflara/metinlerin daha iyi anlaşılabilmesini sağlayabilecek örnek paragraflar, metinler, görseller, reklam görselleri ve videolar internetten gösterilir. Dersin dördüncü haftasında ders kitabının 115 ile 116. sayfalarını kapsayan konular işlenir. Bu haftanın konusu ile ilgili örnekler okunur ve derse katılmak isteyen öğrencilere gönüllülük çerçevesinde örnekler okutulur. Böylece hem öğrencilerin okuma-anlama becerilene katkı sağlanmış olur hem de etkileşimli bir biçimde öğrenme gerçekleştirilmiş olur. Son olarak deneyimleyerek öğrenmeyi destekleyici etkinliklerden oluşan konu ile ilgili I. ve II. alıştırmalar sırasına göre yapılır |
5 | Amacına göre paragraf üretimi konusunda dördüncü başlık olan Eleştirme/Değerlendirme paragraf/metin üretimi ile derslere devam edilir. "Eleştirme veya değerlendirme amaçlı akademik metinlerin üretilmesindeki asıl amaç ve alt amaçlar nelerdir?", "Tartışma amaçlı paragraflar/metinler nasıl bir üslup ile yazılmalıdır?"ve "Tartışma amaçlı paragrafları/metinleri üretirken nelere dikkat edilmelidir?"gibi sorulara yanıt aranır. İkna edici paragraflara/metinlerin daha iyi anlaşılabilmesini sağlayabilecek örnek paragraflar, metinler, görseller, reklam görselleri ve videolar internetten gösterilir. Dersin beşinci haftasında ders kitabının 117 ile 118. sayfalarını kapsayan konular işlenir. Bu haftanın konusu ile ilgili örnekler okunur ve derse katılmak isteyen öğrencilere gönüllülük çerçevesinde örnekler okutulur. Böylece hem öğrencilerin okuma-anlama becerilene katkı sağlanmış olur hem de etkileşimli bir biçimde öğrenme gerçekleştirilmiş olur. Son olarak deneyimleyerek öğrenmeyi destekleyici etkinliklerden oluşan konu ile ilgili I. ve II. alıştırmalar sırasına göre yapılır. |
6 | Akademik yazmanın en önemli bölümlerinden biri de yazılacak olan akademik metnin içerisinde sunulacak olan araştırma verileridir. Bu verileri elde edebilmek amacı ile çeşitli yöntemler kullanılarak araştırmalar yapılır. Ancak bir araştırma deseninin nasıl oluşturulacağı ve araştırmayı yapmadan önce hangi aşamaların kat edileceği önemli bir konudur. Bu nedenle bu dersi alan öğrencilerin ileriki eğitim yaşamlarında karşılarına çıkabilecek zorluklar ile baş edebilmelerini kolaylaştırmak amacı ile bir araştırma konusu çerçevesinde araştırma yapacakları konu ile ilgili kaynaklara nasıl ulaşabileceklerini de bilmeleri gerekmektedir. Bu kapsamda bu dersin altıncı aftasında öğrencilere kısaca "araştırma nedir?", "bilimsel bir araştırma nasıl yapılır?""araştırma yapmadan önce neler yapılmalıdır?", "bilimsel bir araştırmada kullanılacak kaynaklara nasıl ulaşılabilir?", "bir araştırmanın verileri toplanırken hangi tekniklerden yararlanılır?"vb. sorular sorulur. Bu sorulara yanıt aranır. Kaynaklar taranırken internet tabanlı dijital dergi veya kaynak veri tabanlarından, kütüphanelerden, basılı-görsel kaynaklardan (afiş, poster, süreli-süresiz yayın, kitap, dergi ve makale vb.) nasıl yararlanıp ihtiyaç duyacakları kaynaklara en kolay ve hızlı şekilde nasıl ulaşabilecekleri anlatılır. Konu ile ilgili kaynak tarama araçları gösterilir, tanıtılır ve kaynak türlerinden kısaca bahsedilir. Dersin altıncı haftasında ders kitabının 119 ile 120. sayfalarını kapsayan konular işlenir. |
7 | Data collection techniques constitute the second stage before academic writing. At this stage, it is explained by which techniques students should collect the data they need to collect for a scientific research. In the seventh week of the course, the first of the data collection techniques, ""note-taking technique"" and ""summarizing technique"" are mentioned. In the first lesson of the seventh week, the features of the ""note-taking technique"" are explained and the Cornell technique is mentioned and the sample prepared with this technique is examined on page 121 of the textbook, and the subject is made understandable. Then, examples and exercises on pages 122 and 123 are made. The examples are read and the examples are read to students who want to participate in the course within the framework of volunteering. Thus, both the reading comprehension skills of the students are contributed and learning is achieved in an interactive way. The features of this technique are explained and a sample text on page 124 makes the subject more understandable. After the example on page 124 is finished, the first exercise on page 125 is done. This activity is carried out in an interactive way by ensuring the participation of students in the lesson. In the second lesson, the ""summarization technique"" and ""filing technique"" are mentioned, and the examples prepared with these techniques on pages 125 and 127 of the textbook are examined and the subject is made understandable. In addition, by making use of the paragraphs in the first exercise, which was created using the ""tabbing technique"" on page 127, students are provided to write original paragraphs on a blank space on page 128, on a paper or a notebook, and enrich the sentences presented in the examples. In the seventh week of the course, topics covering pages 121 to 128 of the textbook are covered. |
8 | Akademik yazmada kaynak araştırılması ve veri toplaması öğrenildikten sonra öğrenilmesi gereken bir diğer unsur ise intihal (aşırma) dir. Çünkü bir akademik yazı oluşturulurken pek çok kaynaktan yararlanılır ve yararlanılan her bir kaynak ayrı ayrı içeriklere sahiptir. Ancak araştırmacıların kullanabilecekleri veya ihtiyaçları olan bilgileri başvurdukları kaynaklardan alabilmeleri için dikkat etmeleri gereken bir unsurdur intihal. Bu nedenle intihal konusuna ayrı bir önem verilmekte ve dersin 9. Haftası intihal konusuna ayrılmaktadır. İki ders boyunca bu konuda öğrencilere intihalin ne olduğu, hangi durumlarda intihalin ortaya çıkabileceği, Türkiye ve dünya genelinde akademik çevrelerde (üniversiteler, enstitüler vb.) yasal intihal oranlarının ne olduğu ve intihalden kaçınmak için nelere dikkat edilmesi gerektiği anlatılır. Ayrıca kendi akademik yazılarını oluştururken intihale sebep olmamaları için dikkat etmeleri gereken noktalar da konu çerçevesinde belirtilir.. Ardından konu ile ilgili hem intihal içeren hem de intihal oranı oldukça düşük ideal bir bilimsel araştırma metni örnek olarak gösterilir. Konuyu pekiştirmek amacı ile öğrencilere dokuzuncu haftanın ikinci dersinde konu ile ilgili videolar izlettirilir ve öğrenciler ile izlenen videoların kritiği etkileşimli olarak yapılır. Dersin dokuzuncu haftasında ders kitabının 129. sayfası kapsayan konular işlenir. |
9 | Akademik yazmada bir konu belirlendikten sonra Konu ile ilgili pek çok düşünce geliştirilip en uygun olanların belirlenmesi yapılacak olan çalışmanın daha nitelikli ve geçerli olmasını sağlayacaktır. Bu aşamada ise konunun ana hatlarının belirlenmesi gerekmektedir. Dersin dokuzuncu haftasında öğrencilere konunun ana hatlarının belirlenmesini sağlayan dört farklı teknikten (listeleme tekniği, kümeleme/sınıflandırma tekniği, soru sorma tekniği ve taslak oluşturma tekniği) bahsedilir. Ardından bu tekniklerden ilk ikisi ele alınır. Dokuzuncu haftanın ilk dersinde öğrencilere listeleme tekniğinden bahsedilir. Listeleme tekniğinin ne olduğundan, konunun ana hatlarını belirlerken bu teknikten nasıl yararlanılması gerektiği anlatılır ve konunun pekiştirilebilmesi için sayfa 131'de yer alan örnek incelenerek, sayfa 131 ve 132'de yer alan I. ve II. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yaptırılır. Dokuzuncu haftanın ikinci dersinde ise kümeleme/sınıflandırma tekniğinden bahsedilip belirli bir konu çerçevesinde sınıflandırmanın nasıl yapılabileceği sayfa 134'te sunulan örnek sınıflandırma tablosu yardımı ile anlatılır. Ardından konunun pekiştirilebilmesi için sayfa 134 ve 135'te yer alan I. ve II. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yaptırılır. Dersin dokuzuncu haftasında ders kitabının 131 ile 135. sayfalarını kapsayan konular işlenir. |
10 | Dersin onuncu haftasında öğrencilere konunun ana hatlarının belirlenmesini sağlayan tekniklerden soru sorma ve taslak oluşturma tekniklerinden bahsedilir. Onuncu haftanın ilk dersinde öğrencilere soru sorma tekniğinin ne olduğundan, konunun ana hatlarını belirlerken bu tekniğin nasıl kullanılması gerektiği anlatılır ve konunun pekiştirilebilmesi için sayfa 136'da yer alan örnek incelenerek sayfa 137'de yer alan I. ve II. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yaptırılır. Onuncu haftanın ikinci dersinde ise taslak oluşturma tekniğinden bahsedilip belirli bir konu çerçevesinde sınıflandırmanın nasıl yapılabileceği sayfa 138 ve 139'da sunulan örnekler ve taslak örnekleri anlatılır. Ardından konunun pekiştirilebilmesi için sayfa 140 ve 141'de yer alan III. ve IV. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yaptırılır. Dersin onuncu haftasında ders kitabının 136 ile 141. sayfalarını kapsayan konular işlenir. |
11 | Akademik yazma yaparken yazılacak her bölüm (Giriş, Araştırma Deseni, Yöntem, Bulgular ve Sonuç-Değerlendirme) ve konu cümlesi, konu cümlesini destekleyici yan cümleler ve sonuç cümlelerinden oluşur. Bu cümleler kendi içinde bir mantık ve tutarlılık örüntüsü sunmaktadır. Bu tutarlılık ilişkilerinin ne olduğu, tutarlılık ilişkilerinin nasıl kurulacağı ve hangi ögeler yardımı ile bu örüntülerin sağlanabileceği dersin on birinci haftasında ele alınacaktır. Bu kapsamda gönderme unsurları, cümleler arası geçiş ifadeleri ve mantıksal sıralama gibi ölçütlerden de bahsedilecektir. Konu ilgili olarak sayfa 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152 ve 153'teki örnekler incelenerek konunun pekiştirilmesi sağlanacaktır. İkinci derste ise cümleler arası bağlantı kurmayı sağlayan ögelerden bir diğeri olan genelleme konusu ele alınarak konu ile ilgili gerekli açıklamalar yapılıp genelleme yaparken başvurulabilecek çıkarım yollarından ve genelleme yapılırken kullanılabilecek kalıp ifadelerden bahsedilerek sayfa 154'te yer alan tablo incelenecektir. Sonrasında sayfa 155'te yer alan I., II. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders içerisinde yapılır. III. alıştırma eve ödev verilir. Dersin on birinci haftasında 143 ile 155. sayfalarını kapsayan konular işlenir. |
12 | Dersin bundan sonraki son üç haftasında paragraf oluşturma başlığı işlenen konulardan sonuncusu olan "paragrafta anlatım"konusu ele alınacaktır. Bu haftalarda açıklama, örneklendirme, grafik ve tablo yorumlama, karşılaştırma, tartışma, problem-çözüm, tanımlama, tasvir etme (betimleme), tanık gösterme ve sınıflandırma anlatım biçimleri ele alınacaktır. |
13 | Dersin on dördüncü haftasında yani son haftasında paragrafta anlatım biçimlerinden dokuzuncusu ve onuncusu olan tanık gösterme ve sınıflandırma konuları ele alınır. On dördüncü haftanın ilk dersinde akademik bir yazı yazarken, yazının güvenilir ve kanıtlanabilir bilgiler içerdiğini gösteren en önemli unsurlardan biri olan tanık gösterme konusundan bahsedilir. Tanık göstermenin tanımı yapılıp tanık göstermenin ne şekilde yapılabileceğinden bahsedilir. Sayfa 180'de yer alan örnekler üzerinde konu ayrıntıları ile ele alınır ve sayfa 181'de yer alan tablolar aracılığı ile bir paragrafta tanık gösterirken hangi dilsel unsurlardan yararlanılması gerektiği anlatılır. Ardından konunun pekiştirilebilmesi için sayfa 181 ve 182'de yer alan I. ve II. alıştırmalar öğrencilerin de katılımı sağlanarak ders esnasında yaptırılır. On dördüncü haftanın ikinci, yani son dersinde paragrafta anlatım biçimlerinden sonuncusu ve onuncusu olan sınıflandırma konusundan bahsedilir. Sınıflandırmanın ne olduğu ve akademik yazmada sınıflandırma biçiminden nasıl yararlanılabileceğinden de bahsedilir. Sayfa 183'te yer alan sınıflandırma örneği incelenir ve sınıflandırma yapılırken hangi kalıp ifadelerden, kelimelerden ve fiillerden yararlanılabileceği öğrencilere aktarılır. |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Uluslararası Öğrenciler İçin Akademik Türkçe II [Yazma] / Gazi Üniversitesi TÖMER |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | - | - |
Yarıyıl Sonu Sınavı | - | - |
Toplam | 0 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü: | 0 | ||
Toplam Yük / 30 | 0 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 0 |