Beslenme ve Diyetetik
Dersin Ayrıntıları
KTO KARATAY ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Beslenme ve Diyetetik Programı
Ders Bolognaları
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Dönem | Yarıyıl | T+U+L | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
02140013 | Beslenme İlkeleri ve Uygulamaları II | 2 | Bahar | 4 | 2+2+0 | 4 | 4 |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Düzeyi | Lisans (TYYÇ: 6. Düzey / QF-EHEA: 1. Düzey / EQF-LLL: 6. Düzey) |
Dersin Dili | Türkçe |
Yöntem ve Teknikler | - |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze |
Ön Koşullar | - |
Dersin Koordinatörü | - |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Nurhan ÜNÜSAN |
Yardımcı(lar) | - |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı
Adı Soyadı | Oda No. | E-Posta Adresi | Dahili | Görüşme Saatleri |
---|---|---|---|---|
Prof. Dr. Nurhan ÜNÜSAN | B-Z30 | [email protected] | 7514 |
Dersin İçeriği
Mikrobesin ögeleri, emilim-metabolizmaları, gereksinim ve kaynakları
Dersin Amacı
Yeterli ve dengeli Beslenme, beslenmenin sağlıkla ilişkisi,temel beslenme bilgisi ve hastalıklarda beslenme bilgisinin verilmesidir.
Dersin Alan Öğretimini Sağlamaya Yönelik Katkısı
Temel Meslek Dersleri | X |
Uzmanlık / Alan Dersleri | X |
Destek Dersleri | |
Aktarılabilir Beceri Dersleri | |
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
Dersin Öğrenim Kazanımlarının Program Kazanımları ile Olan İlişkileri
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Program Yeterlilikleri | Düzey |
---|---|---|
P1 | Temel sağlık alanı ve ilgili meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi | 5 |
P2 | Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi | 4 |
P3 | Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi | 4 |
P7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi | 3 |
P10 | Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma | 3 |
Dersin Öğrenim Kazanımları
Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir: | |||
---|---|---|---|
No | Öğrenme Çıktıları | Prog. Yet. İlişkisi | Ölçme Yöntemi ** |
Ö1 | Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme | P.1.1 | 1 |
Ö2 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | P.1.2 | 1 |
Ö3 | Gıdalardaki olası riskleri listeleyebilme | P.2.2 | 1 |
Ö4 | Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme | P.3.1 | 1 |
Ö5 | Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme | P.3.5 | 1 |
Ö6 | Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme | P.10.1 | 1 |
Ö7 | Gıdaların doğru muhafaza tekniklerini açıklayabilme | P.2.7 | 1 |
Ö8 | Gıdalardaki olası hastalık etmenlerinin değerlendirebilme ve bu etmenlere müdahele yöntemlerini açıklayabilme | P.2.8 | 1 |
Ö9 | Beslenmenin temelinde yer alan besinlerin üretim proseslerini ve proses detaylarını açıklayabilme | P.3.8 | 1 |
** Yazılı Sınav: 1, Sözlü Sınav: 2, Ev Ödevi: 3, Lab./Sınav: 4, Seminer/Sunum: 5, Dönem Ödevi: 6, Uygulama: 7 |
Dersin Haftalık İçeriği
Hafta | Konu |
---|---|
1 | Yağda eriyen vitaminler I: Vitaminlere Giriş, A vitamini, D vitamini |
2 | Yağda eriyen vitaminler II: E vitamini, K vitamini |
3 | Yağda Eriyen Vitaminler III: Sütün Genel Özellikleri |
4 | Yağda Eriyen Vitaminler IV: Süt ürünleri |
5 | Suda Eriyen Vitaminler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları |
6 | Suda Eriyen Vitaminler II: Metabolizması, gereksinimler, yetersiz ve aşırı alım |
7 | Mineraller I: Mikro mineraller, sindirim, emilim, metabolizma ve kaynakları |
8 | Vize |
9 | Mineraller II: Makro mineraller, sindirim, emilim, metabolizma ve kaynakları |
10 | Tatlandırıcılar ve Yağ İkamesi |
11 | Sebzeler ve Meyveler: enzimatik esmerleşme, flavanoidler, meyve ve sebzelerin sınıflandırılmaları |
12 | Isıl İşlem Sonucu Oluşan Mutajenik Bileşikler |
13 | Besinlerin İşlenmesi ve Muhafazası |
14 | Final |
Ders Kitabı veya Malzemesi
Kaynaklar | Ayşe Baysal, Beslenme, Hatipoğlu Yayıncılık |
Değerlendirme Yöntemi ve Geçme Kriterleri
Yarıyıl Çalışmaları | Sayısı | Katkı (%) |
---|---|---|
Devam | - | - |
Uygulama | - | - |
Derse Özgü Staj (Varsa) | - | - |
Ödev | - | - |
Sunum | - | - |
Projeler | - | - |
Seminer | - | - |
Dinleme | - | - |
Ara Sınavlar | 1 | 40 (%) |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 60 (%) |
Toplam | 100 (%) |
AKTS / Çalışma Yükü Tablosu
Etkinlik | Sayı | Süre | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Hafta Sayısı ve Saati | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, Kütüphane, Pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Atölye | 0 | 0 | 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Dönem Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 4 | 2 | 8 |
Toplam İş Yükü: | 127 | ||
Toplam Yük / 30 | 4,23 | ||
Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
Ders - Öğrenme Çıktıları İlişkisi
İlişki Düzeyleri | ||||
En Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | En Yüksek |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
# | Öğrenme Çıktıları | P1 | P2 | P3 | P10 |
---|---|---|---|---|---|
Ö1 | Besin ve beslenme kavramlarını açıklayabilme | 5 | - | - | - |
Ö2 | Besin bileşenlerinin olası sağlık etkilerini açıklayabilme | 5 | - | - | - |
Ö3 | Gıdalardaki olası riskleri listeleyebilme | - | 3 | - | - |
Ö4 | Gıdaların doğru muhafaza tekniklerini açıklayabilme | - | 4 | - | - |
Ö5 | Gıdalardaki olası hastalık etmenlerinin değerlendirebilme ve bu etmenlere müdahele yöntemlerini açıklayabilme | - | 3 | - | - |
Ö6 | Beslenme yetersizliği sorunlarını örneklendirebilme | - | - | 4 | - |
Ö7 | Besin öğesi alımındaki yetersizlik ve dengesizlik sonucunda oluşabilecek klinik belirtileri analiz edebilme | - | - | 4 | - |
Ö8 | Beslenmenin temelinde yer alan besinlerin üretim proseslerini ve proses detaylarını açıklayabilme | - | - | - | 5 |
Ö9 | Besin ögesi eksiklikleri ile ilişkili olası sağlık problemlerini bilme | - | - | - | 3 |